Ministerului de Finante i-a fost refuzata solicitarea de a fi desemnat sa se ocupe de verificarea procedurilor si procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica de catre senatorii din Comisia economica, printr-un aviz negativ.
Ministerul de Finante solicitase sa se ocupe de verificarea contractelor de lucrari si de concesiune de lucrari cu valoare egala sau mai mare de 250.000 de euro, fara TVA, a contractelor de servicii si concesiune de servicii si a contractelor de furnizare de peste 40.000, fara TVA. De asemenea, de a verifica acordurile-cadru incheiate in vederea atribuirii contractelor cu valorile mentionate. Ministerul Finantelor precizase ca solicita sa fie desemnat sa verifice etapele procesului de achizitie publica, dupa publicarea anuntului de participare pana la atribuirea si semnarea contractului, verificarea urmand sa se faca prin structurile specializate ale Ministerului de Finante de la nivel central si teritorial, in mod selectiv, pe baza analizei de risc.
Suprapunere legislativa
In opinia Comisiei economice, desemnarea Ministerului de Finante sa realizeze acest tip de verificare ar insemna o suprapunere legislativa, intrucat exista institutii abilitate sa faca acest „control ex-ante”, cum il numesc specialistii, si anume Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), constituita prin preluarea directiilor de specialitate din cadrul Ministerului de Finante si Ministerul Transporturilor. Comisia a dat, in consecinta, aviz negativ acestei solicitari, prezentata sub forma unei ordonante de urgenta, contrasemnata de ministrul de Finante, ministrul Integrarii si presedintele ANRMAP.
Pavel Marculet, presedintele Asociatiei specialistilor in achizitii publice din Romania, considera ca un control ex-ante este, in principiu, „o idee foarte buna”, dar precizeaza ca se indoieste ca Ministerul de Finante ar avea capacitatea sa faca un control riguros si obiectiv la cele peste 11.000 de asociatii contractante, deoarece nu are oameni pregatiti. In plus, si Pavel Marculet se leaga de suprapunerea de competente: „Mai exista un control pe care il fac Curtea de Conturi si ANRMAP”. (…) „Aceasta lupta politica incurca organele de control”, afirma Marculet, care insista ca structurile Ministerului de Finante de la nivel central si teritorial nu stiu sa faca un control riguros. Marculet se teme ca, „in continuare, vor fi favorizati numai unii, aia agreeati de cine este la guvernare”. O alta piedica ar fi incapacitatea rezolvarii rapide a contestatiilor, din cauza ca instantele nu au judecatori specializati in judecarea unor cauze legate de achizitii publice.
Romania are de cheltuit 30 miliarde euro
In orice caz, un sistem de control ex-ante trebuie sa fie operational cu cel putin sase luni inainte de aderarea la Uniunea Europeana, care ar trebui sa dispuna din acel moment si de normele metodologice pentru aplicarea acestui sistem. Pana in 2013, Romania va avea de cheltuit circa 30 de miliarde de euro, pentru care are nevoie de proiecte riguros elaborate si de o verificare stricta a implementarii lor.