Conducerea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta a inceput o campanie de promovare a Portului Constanta. Prima etapa a avut loc in data de 10 martie, in Budapesta, Ungaria, unde s-a desfasurat manifestarea intitulata „Ziua Portului Constanta”. Ideea, o premiera in istoria institutiei, a avut ca scop prezentarea oportunitatilor de afaceri oferite de port si promovarea acestuia, a facilitatilor si a serviciilor oferite. De asemenea, reprezentantii CNAPMC au subliniat si strategia, si proiectele de dezvoltare a portului, punand accentul pe faptul ca acesta comunica facil cu Dunarea si face parte din coridorul de transport paneuropean nr. VII, element cu atat mai important cu cat Romania va adera, in curand, la Uniunea Europeana.
Ministri, secretari de stat si directori
Delegatia care a participat la Zilele Portului Constanta a fost numeroasa, din ea nelipsind principalii actori din domeniul maritim si portuar, dar si membri ai institutiilor publice si private. Astfel, au fost prezenti reprezentanti ai Administratiei Porturilor Maritime SA Constanta, ai Autoritatii Navale Romane, ai Administratiei Canalelor Navigabile Romane, dar si ai unor societati comerciale importante, precum Oil Terminal, Socep, Chimpex, South Container Terminal si ai unor agentii de shipping. Importanta evenimentului a fost subliniata si de prezenta in delegatie a ministrului roman al Integrarii, Anca Boagiu, a secretarului de stat in Ministerul Transporturilor, Alexandros Galiatatos, a deputatului in Parlamentul Romaniei Laurentiu Mironescu si a doamnei Comaroschi Ireny, ambasadorul Romaniei in Ungaria. Partea ungara a fost reprezentata de peste 70 de companii, in special din domeniul transporturilor, si de reprezentanti ai ministerului de resort.
Autostrada pe apa
Invitatul special al CNAPMC, ministrul Anca Boagiu, a declarat, in deschiderea evenimentului, ca Romania si Ungaria au un avantaj competitional deosebit fata de alte tari europene datorita faptului ca au acces la Dunare. Demnitarul a precizat ca fluviul trebuie valorificat la maximum, impreuna cu celelalte state riverane. „Trebuie sa folosim la maximum aceasta autostrada naturala pe apa de care dispunem ca avantaj economic, dar si ca element de coeziune intre Romania, statele vecine, dar si state terte. In acest proiect, un rol important il joaca Portul Constanta ca punct terminus de importanta strategica, dar si economica pentru Europa Centrala si de Est”, a declarat ministrul Integrarii Europene. Cu aceasta ocazie, a fost semnat si un memorandum de intelegere privind cooperarea in domeniul afacerilor europene intre Anca Boagiu, ministrul Integrarii, si omologul sau maghiar, Horvath Zsolt.
Deputatii au cuvantul
Invitat la tribuna a fost si deputatul Laurentiu Mironescu, fost director general al CNPAMC, care a avut initiativa, acum sase ani, a deschiderii unei reprezentante a administratiei portuare la Budapesta. Reprezentantul Constantei in Parlament a precizat ca „prezenta noastra masiva la Budapesta, deopotriva la nivel politic si managerial, este un indiciu ca realizarea conexiunilor cu hinterlandul secundar al Portului Constanta este o prioritate zero pentru sistemul transporturilor din Romania”. Mironescu a precizat ca, in opinia sa, succesul Portului Constanta este indisolubil legat de capacitatea tuturor autoritatilor implicate de a realiza acest deziderat, care va conduce la eficientizarea parcursului marfurilor in lungul lantului de distributie si la cresterea gradului de satisfactie a utilizatorilor portului.
Exporturi maghiare
Economia Ungariei este dependenta de Portul Constanta. Investitiile masive realizate in tara vecina au dus la o crestere a productiei industriale care trebuie valorificata pe pietele externe. Cea mai eficienta modalitate de a transporta marfurile unguresti in afara Europei este cea navala. Secretarul de stat in Ministerul Economiei si Transporturilor din Ungaria, Horvath Zsolt Csaba, a declarat ca doua treimi din economia maghiara se sprijina pe export si depind foarte mult de caile de transport din Europa. „Dunarea a fost, pana acum, mai mult o punte de legatura cu nordul continentului si vrem sa ii redefinim rolul, indreptandu-ne atentia spre noi legaturi comerciale. In prezent, 20% din comertul Ungariei se face cu parteneri din Constanta si depinde foarte mult de logistica, de infrastructura de transport”, a precizat secretarul de stat.
Investitii la Marea Neagra
Demnitarul ungar a adaugat ca guvernul pe care il reprezinta intentioneaza sa investeasca 100 de milioane de euro in porturile de la Marea Neagra, inclusiv in Portul Constanta. „Suntem constienti ca importanta Portului Constanta este in crestere si dorim ca aceasta intalnire sa nu ramana doar una diplomatica, ci sa devina una economica, foarte importanta”, a conchis Horvath Zsolt Csaba.
In ceea ce priveste traficul derulat cu Ungaria, cifrele prezentate de Mircea Banias, directorul general al CNAPMC, sunt graitoare: daca in 2001 au fost inregistrate 943.000 tone, in anul 2005 s-a ajuns la 2,83 milioane tone, adica de aproape trei ori mai mult. Principalele categorii de marfuri transportate prin Portul Constanta, avand ca destinatie sau punct de plecare Ungaria, sunt cerealele (86%), produsele metalice (6%) si carbunele (3%).
Colaborarea regionala, cheia succesului
Importanta-cheie a Portului Constanta pentru tarile din Europa Centrala si de Est a fost subliniata si de directorul general al CNAPMC. Acesta a reafirmat interesul companiei pe care o conduce pentru transportul pe Dunare si pentru relatia de transport cu Budapesta. „Portul Constanta este un punct de tranzit pentru marfurile care vin sau pleaca din aceasta regiune. Dorim sa ne facem mai bine cunoscute facilitatile, serviciile si proiectele, dar si sa oferim ocazia companiilor interesate din ambele parti sa se cunoasca si sa initieze colaborari in vederea intensificarii traficului de marfuri care trec prin Portul Constanta”, a explicat Mircea Banias in deschiderea conferintei.
2007, anul de gratie
Directorul general al CNAPMC a precizat ca „importanta Portului Constanta pentru deservirea regiunii central-europene va creste odata cu apropiata intrare a Romaniei in Uniunea Europeana in anul urmator, atunci cand vom putea afirma pe deplin ca Portul Constanta reprezinta o autentica „Poarta de Est a Europei”. Avantajele competitive de care beneficiaza Portul Constanta il indreptatesc sa devina un punct important al traficului de tranzit catre si dinspre Europa Centrala si un important centru de distributie pentru regiunea Marii Negre”, a precizat Mircea Banias. Aceasta a prezentat partii ungare facilitatile, serviciile si proiectele Portului Constanta, inclusiv initiativele de sporire a conditiilor oferite traficului navelor de pasageri pe Dunare.
„Complexul Dunarea”
La eveniment a fost prezent si directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu. Acesta a precizat ca, pe langa eforturile Guvernului roman si politicile sustinute de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului in promovarea Portului Constanta, vizita presedintelui Traian Basescu la sediul CNAPMC din august 2005 subliniaza importanta pe care o acorda Romania dezvoltarii coridorului VII paneuropean. Valentin Zeicu a precizat ca semnarea memorandumului intre ministrii Integrarii din Romania si Ungaria este de bun augur, cu atat mai mult cu cat acordul prevede si realizarea proiectului „Complexul Dunarea”, care va stimula dezvoltarea turismului. CNACN isi exprima speranta ca traficul navelor de pasageri aflate sub pavilion ungar se va dezvolta intr-un ritm mai sustinut in noile conditii, bazandu-se si pe dorinta expresa a Ungariei de a dezvolta turismul pe Dunare.
Facilitati pentru turismul fluvial
Valentin Zeicu a precizat ca CNACN a luat, in ultimele luni, o serie de masuri menite sa stimuleze cresterea traficului de calatori si de marfa atat pe Canalul Dunare-Marea Neagra, cat si pe Canalul Poarta Alba-Midia Navodari. Printre masurile aplicate se numara fidelizarea actualilor operatori si facilitati acordate pentru noii colaboratori. „Facilitati au fost combinate cu politici de eficientizare a activitatilor desfasurate in porturile Medgidia, Ovidiu, Basarabi si Luminita. Urmarim permanent sa asiguram facilitati si servicii de navigatie si operare cat mai ieftine si de calitate superioara”, a precizat directorul CNACN. Valentin Zeicu le-a prezentat concret operatorilor maghiari interesati facilitatile oferite la tranzitul pe canal. Este vorba despre eliminarea clauzei cuplat/necuplat, masura care aduce o economie de 20% si reduce timpii de asteptare pentru ecluzare. De asemenea, navele de pasageri au prioritate la ecluzare indiferent de momentul sosirii lor, iar stabilirea vitezei de croaziera se face in functie de itinerarul grupului de pasageri, ajungand pana la 20 km/h, pentru a se putea vizita obiectivele turistice aflate de-a lungul traseului.
Canalele navigabile, integrate in UE
Directorul Administratiei Canalelor Navigabile a precizat ca evolutia traficului pe canalele navigabile trebuie urmarita intr-un cadru mai larg, strans legat de evolutia economiei nationale si de situatia politico-economica din zona Europei Centrale. „Prin intrarea Romaniei in comunitatea europeana, un aport deosebit al tarii noastre in efortul comun de crestere economica si ridicare a nivelului de trai, in stransa legatura cu protejarea mediului inconjurator, il reprezinta acest sistem al canalelor navigabile, parte a sistemului european de canale si cai navigabile”, a conchis directorul general al CNACN.
Urmeaza Viena
Promovarea Portului Constanta nu se incheie aici, Budapesta fiind numai primul pas. Reprezentantii CNAPMC pregatesc un eveniment similar, care va avea loc, in decursul lunii aprilie, in Viena. Capitala Austriei, pe langa faptul ca este un alt important partener central european al Portului Constanta, are o importanta cu atat mai mare cu cat este capitala tarii care detine, in aceste luni, presedintia Uniunii Europene.