Gurahont, Botosani, Berghin, Tiganesti, Codlea sunt localitatile in care au fost deschise inca cinci Birouri de Consiliere pentru Cetateni. In Romania exista 70 de astfel de birouri si puncte de lucru ale acestora, atat in mediul urban, cat si in mediul rural. BCC-urile sunt rezultatele parteneriatelor pe care organizatiile membre ale Asociatiei Nationale a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni (ANBCC) le-au dezvoltat cu autoritatile locale, fie ca vorbim despre primarii, consilii locale, consilii judetene, case de pensii, directii de asistenta sociala si protectia copilului.
Birourile au fost infiintate prin finantare a UE, program PHARE. Pornind de la principiile care stau la baza functionarii lor, Birourile de Consiliere pentru Cetateni ofera servicii tuturor cetatenilor care au nevoie de informare si consiliere, indiferent de varsta, pregatire profesionala, statut social, orientare politica si religioasa. In anul 2005 au fost consiliati 40.000 de cetateni, iar de la infiintare, din 2003, numarul celor care au trecut pragul BCC depaseste 120.000. Numarul problemelor individuale rezolvate este de ordinul sutelor de mii, precizeaza reprezentantii ANBCC. Proiectul, in sine, prevede incheierea unui parteneriat cu administratia locala si institutiile subordonate. Despre eficienta acestor Birouri, precum si despre cooperarea cu administratia locala, am vorbit cu Dorian Filote, directorul ANBCC.
Sprijin pentru oamenii saraci
„Provocarea majora este trecerea de la un proiect finantat de Uniunea Europeana la un serviciu permanent in slujba comunitatii. Responsabilitatea pentru buna functionare a Biroului, inclusiv asupra asigurarii resurselor pentru aceasta, revine partenerilor ONG – autoritate publica locala. De asemenea, comunitatea are un rol esential in aceasta ecuatie. In ceea ce priveste relatiile cu autoritatile locale, fara sa dam aici exemple, avem experiente foarte bune – modele de succes am putea zice -, dar si experiente foarte proaste. Pe langa asigurarea resurselor si continuitatea parteneriatului, este uneori dificil sa trecem mesajul ca acest serviciu trebuie sa ramana independent. Numai astfel va putea fi de folos cetatenilor care au probleme chiar cu autoritatile publice, cu institutiile nationale sau locale. Aceasta intelegere depinde in general de oamenii din pozitiile-cheie din institutii. Este un subiect care ne preocupa si pentru care suntem intr-o continua cautare de solutii. Practica ne arata ca la Birourile de Consiliere vin, in special, oameni saraci sau cu venituri medii si sub medii (pensionari) sau persoane din grupuri defavorizate care traiesc sau isi desfasoara activitatea intr-un mediu cu acces redus la informatie”, a relatat directorul Dorian Filote.
La sate este mare nevoie de informatie si consiliere
Costurile estimative medii pentru functionarea unui Birou de Consiliere pentru Cetateni se ridica in medie la 16.000 euro pe an. In primul an, costul este mai mare cu aproximativ 1.500-2.000 euro, deoarece se investeste in achizitionarea de mobilier si echipamente. De asemenea suma poate creste sau descreste in functie de numarul de consilieri platiti sau de numarul comunitatilor pe care le deserveste. Reprezentantul ANBCC apreciaza ca este mai mult decat necesara existenta unui Birou de Consiliere in fiecare oras, comuna, deoarece acest lucru reprezinta un beneficiu atat pentru cetateni – acces la informatie de calitate, completa si actualizata, cat si pentru institutiile publice. In mediul rural nevoia de informare si consiliere este foarte mare.
Taranii se intereseaza de banii de la UE
Birourile de Consiliere incearca sa-i descurce pe romanii care au probleme legate de desfacerea contractului, protectia consumatorului, pensii, respectarea dreptului la proprietate, curiozitati referitoare la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Din nefericire, romanii fie nu isi cunosc drepturile, fie le cunosc, dar nu fac uz de ele. Vinovati pentru aceasta boala ar fi, potrivit opiniei directorului ANBCC, mediul politic, regimul comunist, situatia economica, scoala, societatea. Totusi, sunt din ce in ce mai multi romani care au aflat de consultatiile gratuite acordate de BCC. Consilierii care lucreaza in BCC constata ca in mediul rural sunt solicitate cu precadere informatii despre subventii agricole, cote agricole, standarde pentru cresterea animalelor, ajutor pentru completarea diverselor formulare. In schimb, orasenii sesizeaza mai mult incalcarea drepturilor omului, secretul corespondentei, ilegalitatea actelor administrative.