Piata romaneasca a jucariilor creste constant si sigur, pe masura majorarii nivelului de trai, cred analistii Ministerului Economiei si Comertului (MEC). Cu toate acestea, producatorii autohtoni reusesc sa-si faca cu greutate loc in piata locala, chiar daca produsele lor sunt si-gure si respecta stan-dardele de siguranta impuse de Uniunea Europeana.
„Pe aici este undeva un paradox. Jucariile romanesti se vand foarte bine la export. De exemplu, sunt prea putine sanse sa vedem in magazinele din tara jucarii din lemn produse intr-una din cele peste 50 de fabrici din Ardeal. In schimb, acestea se vand puternic in tarile UE”, a apreciat Maria Tarnauceanu, directorul Centrului de Certificare si Incercari Produse Bucuresti. „De fapt, in statele UE conceptia despre jucarii este profund diferita fata de aceea din Romania. Astfel, pentru copiii pana in trei ani sunt preferate jucariile cu corp moale. La mare pret sunt jucariile ecologice, precum cele din lemn. Materialele plastice sunt evitate, pentru ca deja se vorbeste de o posibila toxicitate. Jucariile sunt insa cumparate cel mai adesea de parinti pentru cei mici, care nu prea se gandesc ce ar vrea copilul. Jucariile romanesti vor fi mai prezente atunci cand marile lanturi de distributie se vor stradui sa le promoveze”, a spus Maria Tarnauceanu.
Potrivit aprecierilor specialistilor, durata de viata a unui model de jucarie este de cel mult cinci ani. Marii distribuitori cred ca viteza de schimbare este chiar mai mare. „Este o piata in permanenta miscare, in care gamele se schimba de doua-trei ori pe an; in ultima perioada s-a inregistrat o crestere semnificativa a grupei de produse destinate copiilor intre 0-3 ani”, a afirmat Carmen Andrei, director de aprovizionare-marketing Diverta.
Produsele chinezesti, la mare pret si in tarile UE
Cea mai mare parte din jucariile comercializate in Romania sunt produse din import, iar importurile sunt facute preponderent din China. „Trebuie sa intelegem foarte bine ca produsele care vin din China pot fi foarte ieftine si de o calitate foarte slaba sau de buna calitate, dar scumpe. Chiar daca poarta marca unui producator european de prestigiu, care le garanteaza calitatea, cel mai adesea ele sunt fabricate tot in China, din cauza costurilor de fabricatie mai mici. Pe etichetele celor mai multe papusi Barbie scrie clar ca sunt produse in China. Avem doua piete distincte: prima este a produselor foarte scumpe, vandute mai ales in marile magazine si galerii comerciale, iar a doua este a produselor ieftine, comercializate la taraba din piata”, a explicat Maria Tarnauceanu. De fapt, cele mai multe probleme sunt generate de jucariile foarte ieftine, unele dintre ele periculoase pentru sanatatea copiilor, importate prin circuite care scapa unui control vamal strict. „Este o problema cu care se confrunta atat Romania, dar si tarile din UE. Peste tot sunt astfel de probleme. Am vazut in magazine din Olanda oferite la vanzare jucarii la mana a doua, chiar daca acest lucru este interzis ferm de directivele europene”, a spus Liliana Linculescu, administratorul Directivei Jucarii din cadrul MEC. Trebuie spus ca jucariile la mana doua nu pot fi nici macar donate.
Piata europeana a jucariilor este estimata la circa 4,7 miliarde de euro pentru producatori si 17,3 miliarde pentru distribuitori. Importurile din afara UE totalizeaza 9 miliarde euro pe an, iar exporturile Ð doar 15 miliarde euro. Se importa masiv, mai ales din China, jucarii moi, jocuri, jucarii electronice, jocuri video si jocuri de actiune pentru baieti. Spre comparatie, in 2003, in Romania s-au produs jucarii de 630 miliarde lei, s-au facut exporturi in suma de 80,79 milioane euro si importuri de 71,11 milioane euro. Productia a fost realizata de circa 100 de companii, din care 85% sunt IMM. „In aceasta categorie intra si multe fabrici de lemn care produc jucarii ca produse secundare pentu a valorifica deseurile rezultate din fluxul principal de productie”, a declarat Maria Tarnauceanu.
Distribuitorii cred ca oferta de produse romanesti este inca la un nivel scazut. „Putem spune ca jucariile straine dau procentul majoritar in structura vanzarilor; in cadrul jucariilor straine intra atat produsele de marca, cat si produsele importate din Asia de catre distribuitorii locali.
Daca in unele categorii produsele romanesti sunt cele mai ieftine (jocuri, puzzle-uri), pe alte segmente aceasta zona este acoperita de catre produsele „chinezesti”, a afirmat Carmen Andrei.
Siguranta utilizatorului, pe primul loc
Actuala legislatie romaneasca privitoare la securitatea utilizatorilor de jucarii este conforma reglementarilor europene. „Exista o hotarare de Guvern care stabileste criteriile de securitate si cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca jucariile inainte de fi puse pe piata. Directiva UE privind acest domeniu, printre primele reglementari comunitare, este insa pe cale sa fie schimbata, urmand sa fie inlocuita cu un document actualizat. Asa ca si noi va trebui sa adaptam legislatia nationala”, a precizat Liliana Linculescu. Printre cele mai noi decizii luate de Comisia Europeana se numara interdictia de a pune pe piata jucarii si articole de puericultura destinate a fi introduse in gura de copiii sub trei ani si care contin ftalati. De asemena, sunt interzise jucariile tip Yo-Yo, vinovate de strangularea unor copii care le-au utilizat. „O vizita in oricare din pietele romanesti ne arata o oferta importanta de jucarii periculoase, de la pistoale cu bile la produse tip Yo-Yo. Chiar daca este interzisa comercializarea jucariilor de plus expuse in aer liber, pe tarabe atarna zeci de ursuleti si alte jucarii care vin in contact cu tot felul de obiecte si pe care pe urma copilul le baga in gura”, a completat directoarea Tarnauceanu.
Cea mai mare parte a vanzarilor, in decembrie
Industria jucariilor are o sezonalitate puternica. „Cred ca peste 80% din vanzari sunt in decembrie”, a apreciat Maria Tarnauceanu. Opinia expertului in siguranta jucariilor este impartasita si de marii distribuitori din domeniu. „Putem afirma cu certitudine ca perioada sarbatorilor de Craciun reprezinta varful de vanzari pentru jucarii – in aceasta perioada vanzarile inregistreaza doua puncte maxime (inainte de Mos Nicolae si inainte de Craciun), iar vanzarile pot depasi de trei ori vanzarea medie lunara”, a estimat si Carmen Andrei.