11.4 C
București
joi, 9 ianuarie 2025
AcasăLifestyleFoodCartelul, fapta anticoncurentiala cea mai nociva

Cartelul, fapta anticoncurentiala cea mai nociva

Cartelul reprezinta intelegerea in cadrul careia agentii economici iau decizii in comun privind preturile si/sau productia. Cartelul conduce la cresterea artificiala a preturilor si influenteaza negativ puterea de cumparare a consumatorilor. Depistarea cartelurilor reprezinta prioritatea zero pentru autoritatea de concurenta din Romania, stiut fiind ca doar in acest mod se poate realiza o crestere economica viabila si, implicit, se pot crea noi locuri de munca.
Astfel, Consiliul Concurentei, in perioada 1 septembrie 2004-1 septembrie 2005, in urma investigatiilor efectuate, a sanctionat intelegeri de cartel in 7 cazuri; in perioada anterioara corespunzatoare nu a fost finalizat nici un caz de cartel.
In perioada 1 septembrie 2004-30 septembrie 2005 au fost realizate 13 inspectii inopinate in 5 cazuri aflate in investigatie, fata de o singura inspectie inopinata realizata in perioada anterioara corespunzatoare, respectiv 1 septembrie 2003-30 septembrie 2004.

Promovarea politicii de clementa pentru combaterea eficienta a cartelurilor

Politica de clementa, ca instrument de lupta al Consiliului Concurentei cu practicile anticoncurentiale de tip cartel, este parte a legislatiei concurentiale in Romania incepand cu anul 2004, cand a fost emis Ordinul nr. 93/22.04.2004 pentru punerea in aplicare a instructiunilor privind conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa potrivit prevederilor art. 56, alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare. Politica de clementa ofera imunitate la amenda sau reducerea amenzii agentilor economici care decid sa intre in legalitate furnizand Consiliului Concurentei probe concludente cu privire la existenta unui cartel.
Consiliul Concurentei va acorda imunitate la amenda agentului economic care furnizeaza dovezi ce permit declansarea procedurii de investigatie sau care permit probarea incalcarii grave a Legii concurentei. Chiar si simpla cooperare cu Consiliul Concurentei, a firmelor romanesti implicate intr-un cartel, poate aduce cu sine reducerea majora a amenzii incasate.
Acesta este si motivul pentru care autoritatea romana a initiat amplul proiect „Promovarea politicii de clementa in cadrul mediului de afaceri din Romania”. Acesta prezinta detalii privind procedura de urmat de catre agentii economici, care, desi au recurs la intelegeri anticoncurentiale, sunt dispusi sa colaboreze cu Consiliul Concurentei.
Desfasurarea proiectului cuprinde mai multe coordonate:
– infiintarea Biroului de Clementa care sa primeasca si sa analizeze cererile de clementa ale agentilor economici;
– inserarea de materiale referitoare la politica de clementa pe pagina de internet a Consiliului Concurentei;
– distribuirea de materiale si pliante de promovare a politicii de clementa a Camerelor de Comert din intreaga tara, precum si inspectoratelor teritoriale de concurenta;
– diseminarea de materiale de promovare a politicii de clementa prin intermediul standurilor detinute de Consiliul Concurentei la targurile si expozitiile la care participa;
– promovarea politicii de clementa la seminariile realizate de Consiliul Concurentei in cadrul diferitelor manifestari comerciale (2 iunie 2005 – TIBCO, 14 iunie 2005 – Crown Plaza: „Mediul concurential inainte si dupa 2007”, 12 iulie 2005 – Ploiesti: seminar realizat de Consiliul Concurentei impreuna cu Camera de Comert a judetului Prahova).

Cele mai citite

Piața muncii în 2024: Aproape 300.000 de joburi noi și 11 milioane de aplicări

Cele mai multe joburi au fost disponibile în retail, prestări servicii și industria alimentară, urmate de call center și turism/HoReCa Anul 2024 a fost marcat...

Celebritățile pierd case și fug, în timp ce incendiile din Los Angeles se răspândesc

Jamie Lee Curtis, Mandy Moore, Maria Shriver și alte celebrități s-au numărat printre cele peste 100.000 de persoane forțate să-și evacueze casele O casă aparținând...

Piața muncii în 2024: Aproape 300.000 de joburi noi și 11 milioane de aplicări

Cele mai multe joburi au fost disponibile în retail, prestări servicii și industria alimentară, urmate de call center și turism/HoReCa Anul 2024 a fost marcat...
Ultima oră
Pe aceeași temă