Pentru Horatiu Cercel, pasul spre PD a fost usor de facut pentru ca omul de afaceri s-a bucurat de sprijinul unor „grei” ai Organizatiei sibiene a PD, intre care s-au numarat fostul deputat Nicolae Nan, dar si Nicolae Neagu, actualul presedinte al filialei democratilor.
Achizitia politica a directorului general al „Concefa” la PD a fost una dintre cele mai comentate la vremea respectiva pe scena politica sibiana si, neoficial, se vorbeste despre Horatiu Cercel ca despre unul dintre posibilii viitori ocupanti ai… fotoliului de ministru al Transporturilor. Si asta, mai ales in conditiile in care, pe Valea Oltului, prestatia fortelor coordonate de actualul ministru, Gheorghe Dobre, a lasat de dorit si in august, si in decembrie. Posibilitate pe care, sustin apropiatii sibianului, acesta nu o neaga deloc, ba chiar o accepta ca atare.
„Abonament” la contracte de sute de miliarde de lei
„Concefa” si-a facut, in ultimii ani, „abonament” la contracte de zeci si sute de miliarde de lei finantate din bani publici. In perioada 2001-2005, in conturile societatii au intrat mai mult de 500 de miliarde lei ca urmare a atribuirii prin licitatie sau negociere a unor contracte reprezentand diverse lucari de infrastruc-tura. Cei mai importanti „finantatori” ai firmei patronate de Cercel au fost companiile nationale subordonate Ministerului Transporturilor si Primaria Sibiu. Multe lucrari nu au fost terminate la timp sau au avut probleme tehnice dupa finalizare, motiv pentru care in unele situatii „Concefa” a fost penalizata de finantatorul lucrarilor.
Societatea a derulat contracte privind constructii de poduri pentru CFR, reparatii capitale la sedii de gari, constructii de sali de sport, consolidari de linii de cale ferata, constructia sediului Primariei Sibiu etc. Primul mare contract obtinut de „Concefa”, in valoare de 236 de miliarde lei, a fost atribuit in noiembrie 2001 de Compania Nationala de Cai Ferate. Lucrarea a avut ca obiect reconstructia podului de cale ferata peste lacul de acumulare Gura Lotrului de pe linia CF Piatra Olt si Podu Olt.
In acelasi an, firma sibiana a castigat o licitatie publica pentru modernizarea instalatiei CED din statia CFR Brasov. Valoarea contractului: 27 miliarde lei. In 2003, aceeasi societate si-a adjudecat licitatia pentru modernizarea statiei CFR Calatori din Alba Iulia. Lucrarea, cu o valoare initiala de 23,5 miliarde lei, nu a fost inca finalizata. In mai 2003, Primaria Sibiu a atribuit prin licitatie contractul privind reabilitarea sediului institutiei. Pretul a fost de 37 de miliarde lei, iar termenul de executie – de 12 luni. Evident ca termenul nu a fost respectat, dar costurile proiectului au crescut. Initial, consilierii locali au votat o hotarare privind alocarea a 37 de miliarde lei. In 2004, costurile contractului au fost calculate la peste 56 de miliarde lei, iar ulterior, la peste 82 miliarde lei. Potrivit unor specialisti in domeniu, costurile finale ar putea depasi 150 de miliarde lei.
Nemultumirile primarului vizavi de aceasta firma au fost legate si de pasajul superior al statiei Sibiu (Podul Garii), care trebuia terminat in primavara anului 2005 si care a avut o valoare de contractare de 105 miliarde lei. Firma a „abandonat” lucrarea in toamna anului 2005, din cauza ca Guvernul nu a mai alocat partea la care s-a angajat din finantare. Societatea a mai castigat si licitatiile pentru constructia a doua sali de sport, in Targu-Mures si Brasov, dar nici aici lucrurile nu au mers prea bine, firma alegandu-se cu penalitati de trei miliarde de lei, in conditiile in care valoarea contractelor a fost de 430.000 euro.
Si politia s-a interesat
de Cercel
Patronul Horatiu Cercel s-a aflat si in mijlocul altor scandaluri, unele de natura penala. La sfarsitul anului 2004, el a reusit sa obtina un schimb foarte avantajos de teren pe teritoriul localitatii Cisnadie cu Agentia Domeniilor Statului. Directorul „Concefa” a pus „mana” pe 24 hectare de teren, in valoare de peste 2 milioane de euro, el oferind la schimb 27 de hectare pe raza localitatii Nocrich. Valoarea suprafetei din Nocrich pe piata libera este, insa, mult mai mica.
Inainte de a ajunge foarte cunoscut, Cercel a avut de-a face si cu oamenii legii. In 1998, el a fost cercetat de politie pentru savarsirea infractiunilor de tentativa la inselaciune, fals intelectual, evaziune fiscala si folosirea cu rea-credinta a unor bunuri sau creditul de care se bucura societatea intr-un scop contrar intereselor acestora sau in folosul propriu.
Ancheta politistilor s-a referit la modul in care a fost privatizata „Sibif” SA, firma la care Cercel este asociat. Desi politistii au inaintat dosarul Parchetului cu propunerea de incepere a urmaririi penale, procurorii de la Parchetul de pe langa Tribunalul Sibiu au decis insa, in 1999, scoaterea de sub urmarire penala a omului de afaceri, pe motiv ca nu sunt intrunite elementele constitutive ale infractiunilor de care a fost acuzat.