Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime a fost ieri gazda unei intalniri intre sindicalisti, operatori, autoritati, inclusiv ANR si Politia Port, si reprezentantii Ministerului Transporturilor. Subiectul discutiilor a fost reprezentat de masurile care se pot lua pentru a combate munca la negru si pentru a evita, astfel, declansarea grevei generale in port, programata pentru astazi.
Discutiile, desfasurate in deplina transparenta, in fata reprezentantilor mass-media, au relevat divergentele de opinie intre sindicalisti si o parte din operatorii portuari.
Acestia din urma, al caror lider de opinie erijat parea a fi directorul Romtrans, Constantin Suteu, au negat ca folosesc munca la negru, in ciuda afirmatiilor conducerii Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare.
Unul dintre operatorii cei mai vechi si mai respectati din port, Petrica Valcu, director general la Socep, a pus punctul pe i: „Lucrurile nu se pot rezova de azi pe maine. Avem nevoie de solutii structurale”.
Solutii exista
Intalnirea de ieri s-a terminat prin semnarea unui protocol intre reprezentantii tuturor organizatiilor prezente. Dumitru Costin, liderul Blocului National Sindical, a afirmat ca nu se mai poate baza pe promisiunile secretarului de stat in Ministerul Transporturilor, Alexandros Galiatatos, care a promis de peste trei luni ca ia masuri, fara nici un rezultat in acest sens. Acesta din urma a prezentat, ca solutii imediate, intensificarea controlului la portile de intrare in port, astfel incat muncitorii fara forme legale sa nu aiba acces. De asemenea, demnitarul a precizat ca, in aceasta sesiune parlamentara, se vor discuta si propunerile sindicalistilor si operatorilor de modificare a ordonantelor 22 si 42, care reglementeaza activitatea portuara. Directorul CNAPMC, Mircea Banias, care a moderat discutia cu mult tact si calm, imprimand aceasta stare de spirit si participantilor, a precizat ca verificarile la intrare se fac de catre o firma de paza specializata, care are contract cu compania. Controalele se fac prin sondaj, pentru ca altfel s-ar bloca practic accesul in port. Pe viitor insa, intrarea in incinta portuara se va face pe baza unor carduri magnetice, procedura de introducere a lor fiind deja in derulare. In urma protocolului incheiat ieri, sindicalistii au acordat un ragaz de doua saptamani Ministerului Transporturilor pentru a gasi unele masuri concrete de combatere a muncii la negru.