Tarifele terenurilor pentru constructii in orasul de la malul marii sunt exorbitante. Pentru a-ti putea cumpara un teren, situat chiar departe de buricul centrului, ai nevoie de foarte multi bani. Cifrele trebuie sa aiba foarte multe zerouri, valoarea unui astfel de teren dublandu-se si chiar triplandu-se in ultimii doi ani. Cele mai scumpe raman cele din municipiu si imprejurimi. Pretul pe metrul patrat in municipiul Constanta ajunge si la 1.000 de euro pe Bulevardul Mamaia. Utilitatile si deschiderea sunt criterii care atarna greu la stabilirea pretului.
Cartier de lux la buza apei
Utilitati precum apa, canal, gaze, electricitate contribuie la cresterea pretului unui teren.
Daca acestora li se adauga si cadrul natural, cum ar fi pozitionarea in apropierea marii sau a lacului, pretul explodeaza.
Oamenii cu bani au de unde alege, in Constanta aparand mai multe cartiere de lux. Unul dintre aceste cartiere se afla la doar cativa metri de mare, in Faleza Nord si are strazi intitulate sugestiv, precum Rotterdam.
La o oarecare distanta de blocurile din zona, aceste vile nu sunt la indemana oricui.
Unele dintre ele deja au fost scoase la vanzare, desi nici nu s-a uscat bine zugraveala.
Peste 1.000 de euro metrul patrat
In municipiul Constanta, terenurile din centru au atins deja preturi mari, cum sunt cele de pe bulevardele Tomis si Mamaia. Metrul patrat costa aici intre 400 si 600 de euro. Directorul unei agentii imobiliare din municipiul Constanta spune ca pe Bulevardul Mamaia pretul unui metru patrat poate depasi 1.000 de euro/mp. In statiunea Mamaia, tarifele percepute pornesc de la 600 euro/mp, in timp ce in cartierul Faleza Nord, metrul patrat costa intre 350-600 de euro. Casa de Cultura si zona Dacia sunt pe picior de egalitate in ceea ce priveste costul unui metru patrat, pretul ajungand la 350 de euro. In cartierul Coiciu, pentru un metru patrat va trebui sa scoateti din buzunar intre 200 si 250 de euro pe metrul patrat. Ceva mai ieftin este zona km 4-5, unde un metru patrat costa intre 100 si 200 de euro. „Piata este cea care dicteaza. Totul depinde de zona in care este situat terenul, de deschidere si daca se poate ridica o cladire fara probleme”, declara directorul unei agentii imobiliare din Constanta.
Domeniile din apropierea orasului
Mai exista practica de achizitionare a suprafetelor de teren in extravilan, care ulterior, dupa ce sunt scoase din circuitul agricol, sunt folosite tot pentru constructii. Avantajul este ca localitatea are drumuri asfaltate, canalizare si alimentare cu apa. Inspre Navodari, o noua lume ni se infatiseaza. Oamenii prefera sa fuga de orasul galagios, alegand sa-si construiasca un „mic domeniu”.
In timp ce suprafetele pentru constructii sunt la mare cautare, cele agricole nu sunt deloc tentante pentru cumparatori. Terenuri cu o suprafata cuprinsa intre 1.000-70.000 mp, la 15 km nord de Mamaia, in localitatea Corbu, se vand cu preturi cuprinse intre 10 si 35 euro/mp, in timp ce un teren extravilan la mare cu o suprafata de 2 ha se vinde cu 9 euro/mp, pret destul de mic in comparatie cu un teren destinat construirii. Astfel, un metru patrat in localitatea Ovidiu porneste de la 20 de euro. 16 euro va costa un metru patrat de teren intravilan, cu deschidere la canal in Navodari. Preturile spre sudul litoralului explodeaza, pentru o investitie intr-o bucata de teren cumparatorul trebuind sa scoata multi euro din buzunar.
Umflate artificial
„Terenurile agricole sunt cautate si ele! Dovada in acest sens stau numerele cadastrale alocate si cartile funciare. Se cumpara masiv, iar faptul ca parcelele sunt comasate e un lucru pozitiv”, declara Stere Sponte, directorul Oficiului Judetean de Cadastru si Publicitate Imobiliara Constanta. Terenurile din vecinatatea orasului se vand cu cateva mii de euro, in functie de zona, asezare si utilitati. Cei care se incumeta sa cumpere renunta la apartamentele in oras in schimbul unei vieti linistite.
Persoanelor fizice le fac concurenta si firmele dornice sa achizitioneze terenuri mai mari pentru constructii. Pe langa aceste firme, sunt si marii investitori, reprezentante de masini de exemplu, care vin in zona determinand cresterea valorii terenurilor. Agigea, Valu lui Traian, Ovidiu sunt localitati unde se construieste in permanenta, iar prezenta investitorilor in zona nu face altceva decat sa creasca si mai mult pretul terenurilor.