Generalul Gheorghe Catrina, seful Statului Major al Fortelor Aeriene Militare, tocmai acuzat de implicare in afacerea dubioasa a MApN de achizitionare a avioanelor ALENIA, se afla in centrul unui grup de interese, format la ROMATSA (Regia Autonoma de Control a Traficului Aerian), care monopolizeaza aviatia romana. Oameni formati la scoala de aviatie comunista, care si-a pastrat si chiar intarit sferele de influenta indiferent de regimul sau guvernul aflat la putere. Acestia s-au perindat pe la toate partidele, au facut rotiri de cadre si astfel au fost tot timpul la putere. Mai mult, la ROMATSA s-a constituit chiar un spirit de gasca, cateva clanuri reusind sa detina cele mai importante functii. Astfel, soti, sotii, copii ai catorva familii de oameni influenti isi impart intre ei din banii publici salarii de sute de milioane de lei. Mai mult, membrii acestor clanuri si-au raspandit „serviciile” si la alte institutii, ocupand functii importante in stat si aflandu-se in stare de incompatibilitate.
Familiile Catrina, Francu, Cotrut, Donciu si Dumitrescu constituie clanurile ce detin puterea la ROMATSA. Acestea si-au impartit posturile-cheie si si-au stabilit salarii de sute de milioane de lei din banii statului. S-au rotit din 1990 in aceleasi cercuri, s-au schimbat intre ei cand puterea si-a modificat componenta, au trecut de la un partid la altul, numai ca sa ramana in functii. Impreuna, familiile scot din buzunarul contribuabilului pe luna peste un miliard de lei. Salarii, recompense, sporuri, mancare pe gratis. ROMATSA este institutie cu caracter de regie autonoma, care se autofinanteaza, dar fara sa aiba profit. Banii provin din taxele colectate de la avioanele care tranziteaza teritoriul romanesc. Cu alte cuvinte, statul desemneaza ROMATSA sa colecteze aceste taxe din care traieste, fara sa dea insa nici un ban bugetului.
Familie mare, renumeratie… mare, dupa buget
Familia Catrina controleaza puncte-cheie la ROMATSA, impreuna castigand peste 200 de milioane de lei pe luna. Sotul, generalul Gheorghe Catrina, aduce acasa 80 de milioane lei dupa fiecare sedinta a Consiliului de Administratie, unde este membru. Potrivit declaratiei de avere, anul trecut de la ROMATSA Catrina a castigat peste 700 de milioane de lei. Aceasta indemnizatie intregeste salariul de sef al Statului Major al Fortelor Aeriene Militare. Sotia, Ana Catrina, sefa de cabinet a fostului director general Florin Chivulescu, are un salariu de peste 40 de milioane de lei, iar potrivit declaratiei de avere, a avut un castig anul trecut de peste 500 de milioane de lei. Fiica, Laura Catrina, ocupa functia de director de resurse umane la Autoritatea Aeronautica Civila, functie detinuta de la inceputul anului 2005.
Potrivit unor surse din aviatie, aceasta functie ar fi fost creata special pentru fata generalului. „La TAROM sunt 3.000 de angajati si nu exista pozitia de director de resurse umane, ci este doar sef de departament”, ne-au spus sursele noastre. Acestea ne-au mai spus ca anul trecut sotia si fiica generalului Catrina au plecat „la cumparaturi” in Singapore pe motiv de cursuri speciale de „control trafic aerian”. Nu pe bani proprii, ci pe bugetul institutiilor: ROMATSA a sponsorizat-o pe mama, iar Autoritatea pe fiica. Acest lucru desi fetele generalului nu au specializarea necesara. Excursia s-a repetat si in 2006, in aceeasi formula, dar de aceasta data la Bangkok.
„Securistu'” Francu, un pas inainte
Familia Francu a revenit in forta la ROMATSA. Aleodor Francu si-a dat demisia din functia de sef al Cancelariei primului ministru dupa ce a fost deconspirat drept colaborator al Securitatii. Apoi s-a intors la ROMATSA, in calitate de director general, unde mai „activase” ani de-a randul, atat pe vremea PSD, cat si pe cea a CDR. Francu a facut un slalom spectaculos in politica: membru PNL, a facut parte din echipa lui Miron Mitrea cand acesta a fost ministru al Transporturilor, in calitate de director general al aviatiei civile in minister. Sotia lui, Adriana, a fost avansata de la functia de inginer expert la cea de director economic in 2005, dupa ce sotul sau a ajuns in fruntea cancelariei guvernamentale, cu un salariu de 3.000 de euro pe luna.
Vaca de muls pentru aviatia civila
Potrivit informatiilor noastre, familia lui Bogdan Donciu, directorul general al aviatiei civile din Ministerul Transporturilor, aduce acasa pe luna peste 100 de milioane de lei. Donciu este detasat in aceasta functie de la ROMATSA, unde si-a pastrat postul de director de calitate. Potrivit surselor, Bogdan Donciu nu vrea sa plece de la ROMATSA, unde se castiga bani frumosi, preferand statutul de director interimar la minister. Desi a avut loc la Ministerul Transporturilor concurs pentru ocuparea functiilor vacante, Donciu ar fi refuzat sa participe, acceptand interimatul. Legea da posibilitatea de transfer de la o institutie la alta timp de un an si plata de la doua institutii. Ca si „prietenii” sai din aviatie, Bogdan Donciu a trecut de la un partid la altul pentru a-si pastra functiile. A fost membru PSD si a ajuns la PD.
Directorul TAROM, la dublu
Gabriel Dumitrescu, director general la TAROM, este detasat de la ROMATSA. Aceeasi situatie ca la Aleodor Francu: si-a pastrat scaunul de director la Regia Autonoma de Control Trafic Aerian, unde castiga peste 100 de milioane de lei, dar primeste o indemnizatie zdravana si de la TAROM. Sotia… tot angajata la ROMATSA in 2006. Acesta s-a „detasat” la PD, dupa ce a fost membru PSD.
Catalin Cotrut, directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile, si-a angajat sotia tot la ROMATSA. Sora sotiei lui Cotrut a fost sefa de cabinet a lui Adrian Nastase. Cotrut a fost numit la Autoritate pe vremea PSD, dar dupa schimbarea puterii a sarit in barca PNL. Iar varul lui Cotrut, Dragos Muntean, a ajuns cu ajutorul familiei director adjunct la TAROM. Alte familii „politice” traiesc pe spatele ROMATSA, alt exemplu fiind cel al lui Florentin Chivulescu, fost director general la aceasta institutie. Dupa ce a fost inlocuit cu Francu, Chivulescu a ramas in sistem.
Liliana Tanase, consilier de presa la departamentul Aviatie din cadrul MApN, ne-a declarat ca generalul Gheorghe Catrina este reprezentat la ROMATSA in calitate de sef de Stat Major al Fortelor Aeriene, si nu in calitate de persoana fizica. Consilierul pe probleme de presa ne-a mai declarat ca generalul Catrina nu este seful licitatiei pentru achizitionarea avioanelor ALENIA si ca nu a avut de-a face cu afacerea Hercules.