Administratia Porturilor Maritime Constanta deruleaza in prezent mai multe proiecte necesare pentru a impulsiona activitatea din port. Printre acestea se numara construirea unui terminal de barje, vital pentru dezvoltarea zonei de sud a Portului Constanta, construirea unui terminal de cereale pe Molul 3 Sud si a unui pod peste canal, pentru a uni Portul Constanta Nord cu Portul Constanta Sud. In acest moment, legatura intre ele se face pe drumul national, prin Lazu si Agigea, care este foarte aglomerat vara. In bugetul A.P.C. au fost incluse fonduri si pentru prelungirea digului din Portul Tomis.
Dezvoltare cu fonduri europene
Pentru a finaliza aceste proiecte, administratia va apela si la fonduri europene. Concret, pentru terminalul de barje exista o cofinantare din partea BERD si o contributie proprie a administratiei. Mircea Banias a declarat ca intentioneaza ca terminalul de cereale de pe Molul 3 Sud sa fie construit cu aportul exclusiv al partenerilor: „Vrem ca noi sa inchiriem suprafetele, iar partenerii sa vina cu investitia, sa fie un contract pe termen lung. Contractul de concesiune pe care il avem cu ministerul ne da voie sa incheiem contracte de inchiriere pe aproximativ 40 de ani, timp suficient pentru recuperarea unor eventuale investitii”.
Constanta, centru economic regional
Specialistii preconizeaza ca, in urmatorii ani, prin Portul Constanta se vor exporta cantitati foarte mari de cereale din tari riverane Dunarii. Deja cei mai importanti „traderi” de cereale pe plan mondial si-au exprimat intentia sa vina in Portul Constanta. La terminalul de barje, companiile precalificate pentru executie sunt firme de prestigiu din toata lumea, de exemplu din Grecia, Spania, Olanda.
Operatorul terminalului de containere a declarat ca nu se astepta la o asemenea crestere a traficului, de aceea are planuri de extindere. „Operatorul are, conform contractului, obligatia sa dezvolte acest terminal, care nu functioneaza la capacitatea sa maxima.
Deja si-a exprimat intentia sa inceapa investitiile chiar din anul 2006, desi initial le preconizau undeva pentru anul 2011-2012″, spune Banias. De altfel, marile linii maritime de transport containerizat prefera sa opereze la Constanta. Scopul este ca portul sa devina un centru regional de unde sa se redistribuie containere pentru tot bazinul Marii Negre, reprezentantii administratiei afirmand ca printre atuurile zonei se afla facilitatile oferite de terminalul de containere. Un alt punct forte al Portului Constanta, spun reprezentantii CNAPMC, este si faptul ca, potrivit unui studiu comparativ realizat de Departamentul de Marketing din cadrul institutiei, este unul dintre cele mai ieftine porturi din bazinul Marii Negre in ceea ce priveste nivelul taxelor percepute de administratie.
Privatizarea la control
Actuala conducere verifica, inca de la instalarea in functie, contractele de externalizare si de privatizare existente. S-au descoperit multe nereguli si, intr-o prima faza, s-a cerut renegocierea acestora. Contractele vor fi continuate daca se va reusi aducerea costurilor in limite rezonabile, spune conducerea A.P.C.
In caz contrar, se vor cauta cai pentru rezilierea lor. In unele dintre cazuri s-a obtinut o reducere a taxelor platite de administratie cu aproape opt milioane de euro. Orice s-ar intampla, directorul general al administratiei ii asigura pe angajati ca nu vor avea de suferit in nici un fel. Fie ca raman la firmele in care isi desfasoara activitatea in prezent, fie ca se intorc la administratie, ei nu au de ce sa sufere. Mircea Banias considera ca o metoda mult mai eficienta este privatizarea pe sucursale.
Practic, domeniul si obiectul de activitate al Portului Constanta sunt foarte clare. Prestarea de actiuni comerciale nu este obiectul principal de activitate al companiei. Compania administreaza niste bunuri ale statului si trebuie sa o faca intr-un mod profesionist, cu beneficiu maxim pentru stat.
Dupa model newyorkez
Directorul general al A.P.C. a declarat ca doreste ca in zona in care acum se afla stadionul Portul sa construiasca un mall, cu conditia ca echipei de fotbal si celor care se folosesc de aceasta baza sportiva sa li se gaseasca o alta locatie. In acest moment, stadionul produce costuri. Un teren de acest gen ar putea fi exploatat sa aduca profituri companiei. „Sincer sa fiu, e un trend ca toate bazele sportive sa fie undeva, in marginea orasului, unde exista conditii suficient de bune pentru desfasurarea unor astfel de activitati”, afirma Banias.
Ideea construirii unui mall provine din experienta altor porturi care isi maximizeaza profiturile din orice spatii pe care le au in proprietate sau le administreaza. Portul nu este interesat sa exploateze direct acest obiectiv, ci vrea sa gaseasca un partener care e dispus sa construiasca acolo. „Este un teren central in Constanta si, in masura in care acest proiect se dovedeste a fi fezabil, nu am nici o retinere sa-l pun in practica.
Dar asta presupune studii de fezabilitate, o licitatie de proiect si toate etapele care trebuie parcurse”, spune Banias. Implicarea A.P.C. in astfel de proiecte nu trebuie sa mire. Si in Statele Unite ale Americii, de exemplu, World Trade Center era proprietatea Administratiei Portului New York.