Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) vrea sa modifice legislatia privind raspunderea magistratilor. Proiectul legislativ al CSM porneste de la faptul ca legile in vigoare sunt prea indulgente fata de abaterile judecatorilor si magistratilor. Acest lucru are drept consecinta patarea imaginii sistemului judiciar. Modificarile propuse au avut in vedere legislatia similara din tari europene dezvoltate.
Lacune legislative
Legea 303/2004, modificata, privind statutul magistratilor, prevede ca un procuror sau judecator sa fie suspendat din functie doar in doua cazuri: atunci cand a inceput actiunea penala impotriva sa, in urma unei ordonante sau a unui rechizitoriu si in cazul in care magistratul sufera de o boala psihica incompatibila cu functia. In acelasi timp, Legea 317/2004, republicata, privind CSM, spune ca atunci cand un magistrat a fost sanctionat si daca acesta face recurs impotriva sanctiunii executarea sanctiunii sa fie suspendata pana la definitivarea recursului. Lacuna principala a legislatiei in domeniu, depistata de inspectorii CSM, este lipsa unei reglementari care sa permita suspendarea temporara din functie a magistratilor pe timpul cercetarii disciplinare a acestora. O asemenea prevedere este necesara, pentru ca lasarea in functie a magistratului vinovat de abateri grave are efecte negative puternice in randul justitiabililor, avocatilor si al celorlalti magistrati. Emil Ghergut, Gheorghe Muscalu, Gratiana Isac, Luana Stancu, Simona Lungu etc., care si-au continuat activitatea in timp ce erau cercetati, sunt exemplele cele mai bune in acest sens. Chiar daca, ulterior, Sectiile disciplinare ale CSM i-au scos basma curata pe unii magistrati. Cel mai grav caz a fost cel al judecatoarei Rodica Marghescu de la Tribunalul Timis, care desemna pentru toate cazurile de lichidare judiciara doar firma condusa de mama si fratele ei. Desi cazul era flagrant, o mare perioada de timp, pana la definitivarea cercetarilor, Marghescu a continuat sa judece. In cele din urma, judecatorul a fost exclus din magistratura.
CSM propune suspendarea in timpul cercetarii disciplinare
Inspectorii CSM au propus modificarea legislatiei, dand posibilitatea suspendarii temporare a unui magistrat pe timpul cand acesta este cercetat disciplinar. Asemenea reglementari se regasesc in legislatia altor tari membre ale UE, cum sunt Franta, Germania, Italia si Spania.
CSM propune ca suspendarea sa fie facuta la inceputul cercetarii sau in cursul cercetarii, doar daca se constata ca este necesara. Magistratul ar trebui mai intai audiat, iar masura sa poata fi revocata oricand, daca abaterea nu se confirma. Pe de alta parte, magistratul cercetat are posibilitatea sa uzeze de o anumita cale de atac. Pe perioada suspendarii, cei in culpa vor ramane fara drepturile salariale, acestea fiind inlocuite cu o suma de intretinere, raportata la salariu (in Italia, de exemplu, magistratul suspendat primeste doua treimi din leafa). Daca, la sfarsitul cercetarii, magistratul este gasit nevinovat, printr-o hotarare irevocabila, acesta trebuie reintegrat cu drepturi depline.
Suspendarea cercetarii disciplinare
Dupa modelul legii spaniole a magistraturii, inspectorii CSM vor ca atunci cand un magistrat este cercetat penal si, in acelasi timp, si disciplinar actiunea disciplinara sa fie suspendata. Acest lucru, insa, ar fi posibil numai in cazul in care cele doua anchete, disciplinara si penala, au ca obiect aceleasi fapte. In fapt, hotararea penala va avea, in asemenea cazuri, autoritatea lucrului judecat si cercetarea disciplinara nu mai poate actiona.
Mult prea generoasa este legea si in ceea ce priveste termenul de exercitare a actiunii disciplinare. Astfel, actul disciplinar este aplicat dupa cel mult un an de la data savarsirii abaterii de catre magistrat. In legislatia franceza similara se prevede ca actul disciplinar sa fie aplicat indiferent de timpul scurs de la savarsirea faptei. In legislatia germana, termenele sunt stabilite in raport cu gravitatea abaterii. Potrivit proiectului legislativ al inspectorilor CSM, termenul de aplicare a actiunii disciplinare incepe sa curga din momentul constatarii abaterii comise de magistrat. De asemenea, termenul de prescriptie a actiunii disciplinare va fi modificat de la un an la trei ani.
Proiectul CSM aduce legislatiei modificari necesare, in contextul in care imaginea sistemului judiciar romanesc este extrem de sifonata. Prin aceste reglementari, se spera ca magistratii sa se gandeasca bine atunci cand sunt tentati sa greseasca.