Dupa aderarea Romaniei la UE, Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti isi va incheia misiunea. In aceste conditii, si Centrul de Informare al Delegatiei Comisiei Europene va trebui sa se repozitioneze, iar strategia de comunicare si informare sa fie adaptata noului context si remodelata in consecinta, pentru a satisface noile nevoi de informare.
In sase ani, site-ul a fost vizitat de aproximativ doua milioane de ori
De la infiintare (1999) si pana la 31 decembrie 2005, site-ul Centrului de Informare al Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti a fost vizitat de peste doua milioane de ori. „Numai in anul 2005 site-ul a fost vizitat de 745.395 de ori, lucru pe care noi ni-l explicam prin cresterea accesului la Internet a publicului din Romania, prin cresterea interesului pentru aderare si, poate, si prin imbunatatirea calitatii site-ului nostru. In registrul vizitatorilor s-au inscris peste 6.500 de solicitanti in 2005, dar in realitate numarul este mult mai mare. Tot in aceeasi perioada, numarul de solicitari telefonice a fost de 2.500, iar numarul de solicitari prin e-mail a fost de peste 1.200. Solicitarile adresate centrului Infoeuropa acopera o paleta variata: de la solicitari vagi, de genul "ma intereseaza tot ce aveti despre UE", cum sunt majoritatea cazurilor, pana la informatii specializate despre anumiti indicatori statistici, spre exemplu, sau despre directivele UE intr-un anumit domeniu. Cam o cincime dintre solicitari se refera la posibilitatea de finantare, 10 la suta vizeaza aderarea Romaniei si doar 5 la suta dintre vizitatori ne cer informatii despre legislatia Uniunii. Unii vizitatori ne confunda cu alte institutii, cel mai adesea cred ca vin la Curtea Europeana a Drepturilor Omului din cadrul Consiliului Europei. De asemenea, unii cetateni considera Uniunea Europeana drept o instanta superioara celor nationale, adresand petitii si memorii sefului delegatiei sau comisarilor europeni, exprimandu-si totala incredere in institutiile si reprezentantii Uniunii Europene. Exista insa si persoane care stiu foarte bine ce pot si ce nu pot obtine adresandu-se Centrului de Informare”, a spus Eliza Lupascu, directoarea Centrului de Informare al Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti.
Centrul, confundat cu agentie de turism
Personalul centrului se confrunta cu tot felul de cereri bizare. Nu putine sunt situatiile in care romanii confunda Centrul de Informare cu o agentie de turism, agentie SNCFR, ba chiar magazin de ceasuri. Evident, nu lipsesc cererile pentru diverse ajutoare, mai ales bani. Sunt cei care au auzit despre Uniunea Europeana ca despre un Mos Craciun, fara sa fie informati corect asupra conditiilor de finantare a proiectelor. Unii vin si cer ca personalul din centru sa le completeze tot felul de formulare. Cat priveste profilul vizitatorului, din evidente rezulta ca aproximativ doua treimi sunt din mediul academic (studenti si cadre didactice).
De asemenea, specialistii din diverse domenii sunt interesati de informatii foarte exacte, mai ales cele corelate cu procesul de aderare, precum si solicitantii de fonduri acordate de catre UE (in principal IMM-urile si ONG-urile). O alta categorie importanta o reprezinta jurnalistii care preiau informatiile oficiale emise de Bruxelles sau de catre Delegatia Comisiei din Bucuresti.
In ce masura ne va fi mai bine daca vom cunoaste mai multe despre consecintele aderarii la UE ne explica oficialii centrului. „Este evident ca viata tuturor romanilor va fi afectata de aderare. Important e ca efectul sa fie pozitiv, iar acest lucru se poate obtine doar daca stim exact ce ne asteapta. Ca urmare, ma astept ca cererea de informatii sa creasca semnificativ dupa aderare. Nu vom putea sa participam activ la viata sociala sau economica, sa ne dezvoltam, sa luam parte la dezbateri si decizii daca nu ne informam. Aderarea va avea castigatori si perdanti. Iar diferentele dintre ei vor fi gradul de informare si sesizarea la timp a oportunitatilor aduse de schimbare”, precizeaza dna directoare Eliza Lupascu.