Anul 2024 a marcat un record pentru expansiunea internațională a companiilor românești, care au investit peste 330 de milioane de dolari în 18 achiziții în afara țării.
Tranzacțiile s-au concentrat în Statele Unite, Italia și Austria, potrivit unei analize realizate de ZF pe baza datelor EY România și a informațiilor din piață.
Cele mai multe achiziții au fost realizate de antreprenori sau companii antreprenoriale, ceea ce reflectă maturizarea mediului de afaceri din România.
„Numărul de achiziţii în afara ţării urmează o traiectorie ascendentă, iar în ultimii ani vedem o accelerare a acestei tendinţe, cu o culminare în 2024”, explică Iulia Bratu, partener și head of lead advisory la EY România.
Extinderea începe în regiune, dar ajunge și în Occident
Deși primele ținte au fost piețele din apropiere, precum Ungaria, Republica Moldova și Bulgaria, companiile românești și-au extins operațiunile și în economii mai mari.
Proximitatea geografică și similitudinile culturale și de consum fac din vecinii României o alegere naturală pentru expansiune.
Pe măsură ce piața locală devine tot mai competitivă, tot mai multe companii își îndreaptă atenția către oportunități externe.
Schimbarea de mentalitate, de la focusul pe piața internă la o viziune globală, este similară cu cea a firmelor din Polonia, Ungaria și Cehia, care au reușit să se impună la nivel european.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.