Doar 84 de persoane din judetul Alba au fost repartizate in sistem computerizat la catedre dupa concursul de titularizare organizat in luna iulie de Inspectoratul Scolar Judetean. Ulterior, s-au mai titularizat alti sase profesori, care provin din alte judete. In schimb, peste 230 de candidati nu au obtinut posturile dorite, desi au fost notati cu medii peste 7 la examen.
In aceste conditii, toate posturile ramase vacante in invatamantul preuniversitar din Alba nu mai pot fi titularizate. Urmatoarea etapa (care s-a desfasurat intre 4 si 5 august 2005) reprezinta exprimarea optiunilor pentru suplinitorii calificati (cei care la examen au obtinut note peste 5). Cei care au luat note sub 5 – aproximativ 100 de candidati – nu exista, practic, pentru sistem. Examenele de acest gen ar putea fi in viitor eliminate, solutia pentru anii scolari urmatori fiind ca fiecare unitate de invatamant sa organizeze propriul concurs pentru angajarea personalului didactic necesar. Inspectorul general adjunct al ISJ, Oana Badea, a afirmat ca cei care au primit repartitie fie merg pe postul obtinut in cadrul repartizarii computerizate, fie nu mai participa niciodata la concursuri de titularizare. „Aceste examene au insemnat o cheltuiala enorma, atat din punctul de vedere al costurilor legate de organizare, cat si al muncii depuse de angajatii Inspectoratului Scolar Judetean. Pregatirile pentru concurs au inceput inca din luna aprilie a acestui an”, a adaugat aceasta.
Chiar si in aceste conditii, o parte din persoanele care au promovat examenul de titularizare sunt nemultumite de localitatea in care au fost „trimise” de computer, existand posibilitatea sa refuze postul, caz in care – asa cum am mentionat – ISJ are in vedere excluderea lor de la viitoarele concursuri de titularizare. Printre motivele care au determinat dascalii sa refuze catedrele respective se numara distanta mare fata de localitatea de domiciliu, repartizarea in scoli considerate mediocre, unde lipseste posibilitatea de afirmare (in special la sate) sau, pur si simplu, nemultumirea ca repartitia nu a fost data exact la scoala vizata. O alta „strategie” folosita de profesori este titularizarea pe post si, ulterior, detasarea, numai ca acest „procedeu” este ilegal in primul an de activitate.
Ratarea titularizarii poate afecta inclusiv calitatea procesului educativ, care se desfasoara, in loc de profesori titulari, cu suplinitori, care se schimba de la an la an si nu asigura continuitate claselor de elevi. Mai mult, daca necesarul de cadre didactice nu se completeaza nici in acest mod, exista posibilitatea ca la catedra sa ajunga profesori care au obtinut note sub 5, dar care sunt preferati suplinitorilor necalificati.