O reţea rusă de influenţare activă în Franţa şi Germania în timpul pandemiei Covid-19 a fost utilizată şi în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit unor documente consultate de Financial Times.
AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetăţeni ruşi având sediul central la Moscova şi cu o filială la Londra, a fost utilizată într-o campanie de promovare a dezinformării cu privire la vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Firma, acum relocată în Bulgaria, a fost activă în ultimii ani în campanii publicitare în România şi Bulgaria, arată documentele.
Acestea au fost dezvăluite pentru prima dată de BG Elves, un grup bulgar de experţi în securitate cibernetică şi de portalul românesc de investigaţii Snoop.
„Se joacă cu ingineria socială, încearcă să declanşeze emoţii pentru a vă forţa să faceţi clic pe anunţurile lor înşelătoare”, a declarat Petko Petkov de la BG Elves, care a analizat software-ul AdNow şi a concluzionat că acesta utilizează o operaţiune de creare de profiluri îmbunătăţită care colectează informaţii despre utilizatori care pot fi exploatate în scopuri politice. „Este foarte uşor să fii indus în eroare. Scopul final este să vă ceară datele personale”.
La începutul acestei luni, autorităţile române au anulat alegerile prezidenţiale din ţară din cauza unui presupus amestec rusesc în beneficiul unui candidat pro-Putin, Călin Georgescu, care câştigase primul tur de scrutin. Influencerii de pe reţelele de socializare care l-au promovat pe Georgescu au fost interogaţi, iar unul dintre sponsorii lor este anchetat pentru spălare de bani şi finanţare ilegală a campaniei lui Georgescu.
Comisia Europeană a lansat, de asemenea, o anchetă privind rolul TikTok în ascensiunea inexplicabilă a lui Georgescu pe platformă în zilele dinaintea alegerilor. TikTok a negat orice ilegalitate. Georgescu a negat că ar avea vreo legătură cu Rusia sau cu cineva legat de campania derulată pe reţelele sociale în favoarea sa.
Potrivit Financial Times, documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are legături cu cercurile pro-ruse de extremă dreapta din România şi a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vaccinare, mistice şi ultranaţionaliste ale lui Georgescu.
AdNow a funcţionat ca un agent de publicitate online prin intermediul căruia clienţii săi au putut să-i asalteze pe susţinătorii lui Georgescu cu reclame care au generat venituri estimate la 2 milioane de euro în ultimii ani, a declarat Victor Ilie de la Snoop. Un astfel de produs promovat prin intermediul AdNow a fost Toxic Off, o pastilă care pretinde că elimină paraziţii şi toxinele din corpul uman cu o rată de 100% de „îmbunătăţire generală a sănătăţii”.
„AdNow este aici de ani de zile şi livrează publicului reclame, dezinformări despre sănătate şi escrocherii financiare, ceea ce i-a pregătit pentru o campanie abruptă precum cea de pe TikTok”, a continuat Ilie.
Directorul general al Adnow implicat în campaniile lui Putin și Medvedev
Fondatoarea şi directorul general al AdNow LLC între 2014 şi 2018 a fost Iulia Serebrianskaia, absolventă a Universităţii de Stat din Novosibirsk, care a lucrat în campaniile prezidenţiale ale lui Vladimir Putin şi Dmitri Medvedev, iar ulterior a fost director de comunicare pentru partidul de guvernământ Rusia Unită. Compania a fost apoi transferată unui alt cetăţean rus.
AdNow LLP, o filială londoneză, a fost înregistrată în 2014 şi şi-a schimbat adresele de mai multe ori înainte de a fi dizolvată în 2023. Aceasta a fost deţinută de antreprenorul rus Stanislav Fesenko. Pentru câteva luni în 2018 şi 2019 a împărţit aceeaşi adresă cu o companie care se numea Bunelu Ltd la momentul respectiv. (O companie cu acelaşi nume care este înregistrată în prezent la o adresă diferită în Scoţia nu are nicio legătură cu aceasta). Prima societate Bunelu şi-a mutat ulterior operaţiunile la Bucureşti sub proprietatea unui om de afaceri legat de ultranaţionaliştii români şi un vizitator frecvent al ambasadei Rusiei în România, Mihai Rotariu.
Rotariu a operat mai multe companii sub marca Tracia Unită, o referinţă istorică la un vechi regat balcanic, care urmăreşte „transformarea energiilor divine şi exprimarea creativităţii în fiinţele umane”, potrivit site-ului său. După ce Snoop a dezvăluit legăturile lui Rotariu la începutul acestei luni, acesta a fost eliminat de pe site-ul Tracia Unită.
„Influencerii ruşi din regiune vin în mai multe straturi care nu sunt neapărat legate între ele, dar se amplifică reciproc”, a spus Ilie.
Operaţiunea rusă a AdNow a fost, de asemenea, implicată într-o campanie masivă de dezinformare în Franţa şi Germania în timpul pandemiei Covid pentru a discredita eficacitatea vaccinurilor Pfizer şi AstraZeneca, în timp ce Rusia îşi prezenta propriile vaccinuri Sputnik.
Principala operațiune a ADNOW a fost cedată către un georgian stabilit în Bulgaria
Principală operaţiune AdNow din Rusia a fost vândută anul trecut şi este acum deţinută şi operată de un georgian pe nume Giorgi Abuladze, care şi-a stabilit sediul în oraşul bulgar Plovdiv, alături de alte peste 50 de companii pe care le deţine.
O analiză a datelor colectate de BG Elves arată că un număr mare de angajaţi ai AdNow sunt ruşi, iar zeci locuiesc în Novosibirsk – locul de naştere al Iuliei Serebrianskaia – precum şi în alte oraşe din Rusia. Unii au plecat de când a fost transferată compania, dar mulţi au rămas.
Abuladze şi-a fondat companiile într-un interval scurt de timp la începutul acestui an şi a angajat sute de cetăţeni ruşi, potrivit înregistrărilor companiei examinate de Financial Times.
Abuladze a negat acuzaţiile de promovare a propagandei ruseşti. El a recunoscut că a cumpărat AdNow de la un cetăţean rus, dar a negat că ar fi făcut parte dintr-o campanie rusă de dezinformare.
Fesenko, care s-a mutat la Budapesta în 2016, a declarat pentru Financial Times că nu mai are nimic de-a face cu fosta afacere, care a fost înfiinţată la Londra din cauză că Rusia era deja supusă sancţiunilor occidentale după anexarea Crimeei în 2014, iar partenerii internaţionali erau reticenţi în a face afaceri cu Moscova.
El a declarat însă că fondatorul, principalul proprietar şi director al AdNow, a fost Mihail Serebrianski, fratele mai mic al Iuliei. Fesenko a susţinut că, în perioada în care a lucrat în cadrul companiei, aceasta nu a avut nicio agendă politică.
Campania anti-vaccin a fost orchestrată de o companie numită Fazze, care a abordat influenceri francezi şi germani pentru a răspândi ştiri false despre vaccinurile fabricate în SUA şi Marea Britanie. Fazze a folosit serverele de e-mail ale AdNow şi adresa sa din Londra, deoarece proprietarul era „un prieten al lui Mike” care era „prea leneş pentru a stabili afacerea în mod corespunzător”, a declarat Fesenko, adăugând că, în rest, AdNow nu a avut nimic de-a face cu campania.
Fazze a fost dizolvată în urma scandalului, care a fost dezvăluit în 2021 de mass-media britanică şi americană. Fesenko, care a părăsit AdNow după scandal, a declarat că nu a avut niciun contact cu Fazze. El a spus că AdNow a fost vândut după moartea lui Serebrianski în 2023.
În plus, Fesenko a spus că escrocheriile financiare şi medicamentele false s-au răspândit pe platformele de publicitate deoarece erau „mult mai profitabile decât vânzarea de cărţi”. El a spus că AdNow şi alte agenţii similare au înflorit în regiune timp de aproape un deceniu.
„România a fost o piaţă destul de mare pentru aceşti advertiseri”, a adăugat el. „Este o ţară mare, nu prea săracă, iar oamenii nu sunt atât de bine educaţi”.
Paul-Olivier Dehaye, un matematician belgian care conduce o companie de inteligenţă artificială numită Hestia.ai, a descris publicitatea online drept „dezinformarea viitorului”.
„Cu ajutorul acestor instrumente, puteţi direcţiona informaţii foarte precise, până la indivizi şi dispozitive individuale”, a declarat Dehaye. Instrumentele, a spus el, „pot fi utilizate pentru a semăna conţinut strategic, inclusiv micro influenţare”.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!