Investiția de aproape un miliard de euro rămâne incertă, din cauza lipsei fondurilor și a birocrației
Construcția celui mai lung tunel feroviar din România, care va măsura aproape 10 kilometri, este planificată pe ruta Predeal-Brașov, însă finalizarea proiectului ar putea întârzia până după 2033, din cauza lipsei fondurilor și a birocrației. Noul tunel promite să reducă timpul de călătorie între București și Brașov la mai puțin de două ore, comparativ cu 2 ore și 20 de minute în prezent, scrie Hotnews.
Segmentul feroviar dintre Predeal și Brașov, celebru pentru peisajele spectaculoase, va beneficia de o modernizare amplă. Conform planurilor, construcția tunelului va permite trenurilor să atingă viteze de până la 160 km/h, iar secțiunea ar putea fi integrată ulterior într-o linie de mare viteză, pentru viteze de până la 200 km/h. Actuala rută este afectată de limitări de viteză, cauzate de numeroase curbe și de infrastructura învechită. Cele mai rapide trenuri circulă cu o medie de numai 47 km/h între Predeal și Brașov.
Proiectul este estimat la 963 de milioane de euro, finanțarea urmând să fie asigurată din fonduri externe nerambursabile, bugetul de stat și venituri proprii ale CFR SA. Cu toate acestea, Asociația Pro Infrastructură avertizează că lipsa fondurilor suficiente ar putea întârzia sau chiar bloca realizarea proiectului.
„La revedere, vorbim după 2030! Acesta este scenariul realist, având în vedere supra-contractările deja existente pentru fondurile europene,” a declarat Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură.
Impactul asupra rutei și trenurilor
Noul tunel va trece pe sub DN 73A și va ocoli orașul Predeal, reducând traseul feroviar actual cu 5 kilometri. Stația Predeal va fi exclusă de pe noul traseu rapid, fiind utilizată doar pentru trenurile Regio și metropolitane. Trenurile InterCity, InterRegio și de marfă vor circula exclusiv pe noua linie. CFR estimează că întreaga rută modernizată, de 26 km, va putea fi parcursă în doar 20 de minute, față de 43-45 de minute în prezent.
Calendarul lucrărilor
Studiul de fezabilitate este în curs de finalizare, iar licitația pentru proiectare și execuție este programată pentru a doua jumătate a anului 2025. Lucrările ar putea dura șapte ani, însă data finalizării depinde de rezolvarea problemelor financiare și birocratice.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube