Un nou studiu publicat în revista Nature Communications Earth & Environment a arătat că emisiile de carbon provenite de la avioanele private au crescut semnificativ în ultimii cinci ani.
Poluarea cu carbon provenită de la avioanele private de lux crește semnificativ
Aceste avioane mici emit, într-un zbor de două ore, mai mult dioxid de carbon, gaz responsabil pentru încălzirea globală, decât emite o persoană obișnuită într-un an întreg, scrie APNews.
Aproape un sfert de milion de bogați, cu o avere combinată de 31 de trilioane de dolari, au emis 17,2 milioane de tone de dioxid de carbon în urma zborurilor cu avioane private anul trecut, echivalentul emisiilor a 67 de milioane de oameni din Tanzania.
Emisiile de la avioanele private au crescut cu 46% între 2019 și 2023, iar studiul a calculat impactul a peste 18 milioane de zboruri, la care au contribuit aproximativ 26.000 de avioane.
Deși avioanele private reprezintă doar 1,8% din poluarea totală a aviației, impactul lor este disproporționat de mare în raport cu emisiile globale.
Stefan Gossling, autorul principal al studiului, a subliniat că poluarea este produsă de cei foarte bogați, iar costurile și daunele sunt suportate de cei mai puțin privilegiați.
Cel mai mare utilizator de avion privat studiat a emis 2.645 de tone de carbon, de peste 500 de ori mai mult decât media globală pe persoană.
Gossling și alți activiști pentru mediu consideră că miliardarii sunt principalii vinovați pentru criza climatică, având în vedere stilul lor de viață extrem de poluant, simbolizat de avioanele private. De asemenea, autorii studiului critică ipocrizia acestor persoane care participă la conferințele climatice internaționale, deși emisiile lor sunt uriașe.
În plus, cercetătorii au observat și impactul zborurilor private legate de evenimente de amploare globală, precum Cupa Mondială și Forumul Economic Mondial, care generează o poluare semnificativă.
Aceștia afirmă că în loc să se concentreze pe comportamentele individuale și amprenta de carbon a fiecărei persoane, ar trebui să existe o schimbare sistemică a infrastructurii și a politicii, pentru a combate cu adevărat criza climatică.
Concluzia studiului este clară: impactul poluării generate de avioanele private este semnificativ și disproporționat față de emisiile generale, iar schimbările necesare nu pot veni doar de la indivizi, ci de la o reformă globală și structurală a sistemului economic și de transport.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!