Într-o epocă dominată de click-uri și coșuri virtuale, clasicele cumpărături din magazine rămân aproape de preferințele românilor
În ultimii ani, comerțul online a cunoscut o expansiune spectaculoasă în România, devenind un adevărat motor de dezvoltare economică. Această realitate spune multe despre psihologia consumatorului român și ne reamintește că, indiferent de progresul tehnologic, unele lucruri nu pot fi digitalizate complet.
Online-ul: un paradis al cumpărăturilor rapide
Evoluția comerțului electronic nu a fost doar o schimbare de paradigmă. Un smartphone și o conexiune la internet sunt, de multe ori, singurele lucruri de care ai nevoie, pentru a cumpăra orice, de la haine și electrocasnice până la produse alimentare sau o mașină. Viteza și ușurința cu care poți naviga între sute de oferte, comanda și primi orice, de oriunde, în câteva zile, au cucerit rapid piața. Retailerii au dezvoltat platforme sofisticate care aduc experiența de shopping, la câteva click-uri distanță, fără să fie nevoie să ieși din casă.
În mod evident, aceste avantaje au contribuit la creșterea semnificativă a comerțului online în România, cu o rată anuală de creștere de până la 10%. Însă, în ciuda acestei ascensiuni, românii par să rămână atrași de magazinele fizice, în special când vine vorba despre produse importante, precum electrocasnicele mari, mobilierul sau autoturismele. Această preferință relevă un aspect esențial al comportamentului de consum și o nevoie de a simți, a vedea și a evalua fizic produsele, înainte de a investi în ele.
Un raport al Institutului Național de Statistică, denumit „Accesul populației la tehnologia informației și comunicațiilor în anul 2023” arată clar că bărbații conduc, când vine vorba depre cumpărat mâncare online, în timp ce femeile dețin supremația la cumpărături care țin de îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii.
Datele Institutului Național de Statistică arată că ponderea persoanelor cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani care au apelat la serviciile online pentru a comanda/cumpăra bunuri și servicii a crescut în mod constant în ultimii ani. Pentru anul 2023, INS precizează că 68,1% dintre persoanele din această categorie au făcut o achiziție online, cu 2,1 puncte procentuale mai mult, față de anul 2022.
Referitor la nivelul de educație, datele INS arată că dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani care au accesat internetul în ultimele 12 luni, persoanele cu un nivel de educație superior au cumpărat produse și servicii online în proporție de 92,9%, urmate de persoanele cu nivel de educație mediu, 68,1%.
Simțul realității: avantajul magazinelor fizice
Pentru multe persoane, mai ales în achizițiile pe termen lung, simpla vizualizare online nu este suficientă. Există o nevoie implicită de a atinge produsul, de a-l vedea „în carne și oase,” de a analiza detaliile și de a-i testa calitatea.
Fie că este vorba despre mobilier, electrocasnice, mașini sau alte investiții pe termen lung, pentru mulți români este esențial să facă o verificare „tactilă.” În magazinele fizice, consumatorii pot avea parte de o experiență completă a produsului, nu doar în baza descrierii și fotografiilor oferite pe un site. Atingerea unui material, deschiderea unui sertar, testarea unei saltele sunt lucruri greu de înlocuit de recenziile altor consumatori, care pot fi subiective sau incomplete.
Experiența de cumpărături ca ritual social și cultural
Shopping-ul în magazine fizice oferă și o experiență socială aparte, de care mulți consumatori sunt atașați. Plimbările prin mall-uri sau târguri, explorarea noilor colecții, încercarea de produse, chiar și simpla atmosferă de cumpărături, creează un cadru de relaxare și distracție care lipsește complet în online. Mall-urile nu sunt doar spații de retail, ci și centre de socializare, unde oamenii petrec timpul împreună, iau masa, merg la film.
Piața de eCommerce din România continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare și de creșterea veniturilor populației tinere și nativilor digitali, numărul românilor care au făcut achiziții online, ajungând în 2023 la 10,2 milioane de lei. Dacă pandemia Covid-19 a accelerat tranziția către comerțul online și creșterea exponențială a vânzărilor online din România, conflictul din Ucraina a adus provocări logistice și de aprovizionare pentru comerț, dar și debutul unui comportament mai prudent de achiziții al consumatorilor.
Potrivit statista.com, 14% reprezintă ponderea comerțului online în valoarea totală a comerțului din România, iar valoarea estimată a pieței locale de eCommerce este estimată să ajungă la 7,3 miliarde de euro, la sfârșitul acestui an. Prețul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui comerciant online (45%), urmat de oferte speciale (36%), politica de livrare (34%) și checkout facil (29%).
Inconveniente și nesiguranțe legate de shopping-ul online
Deși online-ul e comod și divers, unele aspecte ale cumpărăturilor virtuale sunt problematice. Livrarea produselor voluminoase poate fi dificilă și costisitoare. Pe de altă parte, un alt element de incertitudine ține de returnarea produselor, proces care poate fi neplăcut și consumator de timp. În plus, multe platforme online afișează o serie de recenzii contradictorii, iar informațiile despre site-uri nu sunt suficient de transparente.
Și, să recunoaștem, în România, există încă o reținere culturală față de cumpărăturile online, mai ales în cazul generațiilor mai în vârstă, care preferă interacțiunea directă. Online-ul este încă perceput de o parte din consumatori drept un mediu impersonal și, uneori, nesigur.
Armonizarea între online și offline
Retailerii care doresc să răspundă așteptărilor moderne ale consumatorilor trebuie să adopte o strategie combinată, spun specialiștii, care să îmbine avantajele online-ului cu cele ale experienței fizice. De exemplu, un magazin poate oferi posibilitatea de a testa produsele în showroom, iar ,ulterior, clientul poate plasa comanda online și o poate primi direct acasă.
Preferința românilor pentru magazinele fizice, chiar și în era comerțului digital, reflectă o nevoie profundă de a simți o conexiune tangibilă cu produsele, mai ales atunci când vine vorba depre investiții pe termen lung. Magazinele fizice vor rămâne un punct de referință important pentru experiențe de shopping.
Comerțul online și offline nu trebuie văzute ca două modalități de achiziții concurente, ci, mai curând, complementare experienței moderne de consum, în care cumpărăturile nu sunt doar o nevoie, ci o experiență plăcută, interactivă și de încredere.