Compania de stat CFR Marfă, cu peste 3.200 de angajați, va adopta un program de lucru de 4 zile pe săptămână, ceea ce va duce la o reducere corespunzătoare a salariilor, conform unui anunț făcut de conducerea companiei.
Propunerea a fost înaintată sindicatelor ca soluție temporară pentru a face față dificultăților financiare, în condițiile în care cererea de transport feroviar a scăzut semnificativ, arată Club Feroviar.
Reducerea cererii pentru transportul de cărbune și volumul redus de transport al cerealelor din Ucraina au contribuit la scăderea veniturilor companiei.
„Sunt doar 4-6 trenuri de cereale dinspre Ucraina de transportat lunar, iar transportul de cărbune este și acesta afectat”, a explicat Iulică Măntescu, lider al Federației Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă. Deși sindicatele au cerut identificarea unor soluții alternative, decizia finală privind reducerea programului rămâne la nivelul administrației.
Noua măsură nu va fi aplicată uniform în toate punctele de lucru.
Unitățile cu personal redus nu pot implementa o reducere identică, datorită limitărilor operaționale.
În prima jumătate a anului 2024, CFR Marfă a raportat o ușoară creștere a cifrei de afaceri nete, ajungând la 357,9 milioane lei față de 355,9 milioane lei în perioada similară din 2023. Veniturile din exploatare au crescut la 432,9 milioane lei, însă cheltuielile de exploatare au crescut semnificativ, atingând 575,2 milioane lei.
Compania are datorii de aproape 4,6 miliarde lei, cu pierderi anuale de peste 231 milioane lei și o cifră de afaceri de 778,5 milioane lei în 2023.
Se preconizează că CFR Marfă va intra în faliment în primăvara anului 2025, urmând ca o nouă entitate, Carpatica Feroviar România, să preia activele necesare pentru continuarea activității.
Aceasta ar urma să achiziționeze mijloacele fixe și alte resurse esențiale de la CFR Marfă, facilitând astfel tranziția după închiderea companiei de stat.