Tranziția către vehiculele electrice (VE) provoacă turbulențe majore în industria auto europeană, care întâmpină dificultăți în fața creșterii rapide a Chinei, conform unei analize Coface. În timp ce UE încearcă să își mențină competitivitatea și să își atingă obiectivele de neutralitate climatică, dominanța industriei chineze de vehicule electrice pune presiune pe producătorii europeni.
În iunie 2022, Parlamentul European a votat pentru interzicerea vânzării de autovehicule noi cu motoare pe combustie internă (ICE) începând din 2035, ca parte a planului de a reduce emisiile de carbon.
Succesul acestei măsuri depinde nu doar de adaptarea producătorilor auto la vehiculele electrice 100%, ci și de dezvoltarea rapidă a infrastructurii de încărcare, esențială pentru a stimula consumatorii să opteze pentru vehicule electrice.
Coface avertizează că dependența Europei de importurile de vehicule electrice chinezești la prețuri mai accesibile reflectă dificultățile continentului de a-și atinge propriile obiective de producție, notează Ziarul Financiar.
Capacitatea insuficientă de producție, în special în minerit și fabricarea bateriilor, este un obstacol semnificativ în calea dezvoltării industriei locale de vehicule electrice. În ciuda investițiilor europene în acest sector, progresele sunt lente: doar 3% din investițiile necesare pentru lanțul de aprovizionare cu baterii au fost realizate până acum.
Infrastructură insuficientă și costuri ridicate
Un alt obstacol major este infrastructura de încărcare electrică, care rămâne deficitară. Obiectivul UE de a instala 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030 este încă departe, deși în 2024 au fost instalate 220.000 de noi puncte de încărcare.
Costul ridicat al vehiculelor electrice reprezintă, de asemenea, o barieră. În ciuda subvențiilor acordate în anumite state membre ale UE, acestea nu sunt suficiente pentru a compensa complet diferența de preț față de vehiculele pe combustie și hibride.
Ascensiunea Chinei, un model dificil de contracarat
Între timp, China își consolidează rapid poziția pe piața globală a vehiculelor electrice. Beijingul a investit masiv în acest sector, cu subvenții care au propulsat companii precum BYD și CATL în vârful lanțului valoric global, de la minerit până la producția de baterii și automobile.
Până în 2023, BYD a depășit Tesla în vânzările de vehicule electrice, iar CATL controlează 40% din producția mondială de baterii, un avantaj dificil de egalat de companiile europene.