România a obținut o victorie importantă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în disputa cu Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene, reușind să anuleze o prevedere din Pachetul Mobilitate I.
Această reglementare impunea operatorilor de transport rutier să returneze vehiculele la centrul operațional din statul membru de stabilire la fiecare opt săptămâni.
Reprezentarea juridică a României în acest caz a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru CJUE, cu sprijinul juriștilor din cadrul Serviciului Contencios UE al Ministerului Afacerilor Externe.
Pachetul Mobilitate I, adoptat la 31 iulie 2020, include trei acte legislative esențiale:
- Regulamentul (UE) 2020/1054 – care modifică Regulamentul (CE) nr. 561/2006 privind cerințele minime referitoare la duratele de conducere, pauzele și perioadele de repaus.
- Regulamentul (UE) 2020/1055 – care adaptează Regulamentele (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 și (UE) nr. 1024/2012 la evoluțiile din sectorul transportului rutier.
- Directiva (UE) 2020/1057 – care stabilește norme specifice referitoare la detașarea conducătorilor auto și modifică Directiva 2006/22/CE cu privire la cerințele de control.
Cauza C-547/20 face parte din demersurile României de a contesta anumite prevederi ale Pachetului Mobilitate I, considerate dăunătoare pentru piața internă și competitivitatea sectorului transportului de mărfuri în Uniunea Europeană.