Noul cadru legislativ oferă protecție și încredere investitorilor și facilitează accesul la capital pentru companii
Proiectul a fost elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară și vizează simplificarea procedurilor şi reducerea perioadei de timp pentru atragerea de capital, executarea unei hotărâri judecătoreşti de anulare sau constatare a nulităţii, precum şi menţinerea obligaţiei de a întocmi şi publica raportul trimestrial. Proiectul modifică și completează Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă.
Obiectivele acestei modificări a cadrului de reglementare sunt acelea de a oferi protecție și încredere investitorilor și de a facilita accesul la capital pentru companii, ceea ce înseamnă implicit și un impuls pentru dezvoltarea economică a României, se arată în comunicatul ASF, transmis redacției România Liberă.
„Adoptarea acestui proiect de lege constituie un jalon important în procesul de consolidare și de modernizare a legislației pieței de capital, atât de necesar pentru ca aceasta să cântărească tot mai mult în economia națională și să devină atractivă pentru cât mai multe categorii de investitori, dar și de emitenți“, a declarat în comunicat, Alexandru Petrescu, președintele ASF.
„Această inițiativă legislativă reprezintă un pas crucial pentru piața de capital din România și de aceea intenționăm să solicităm o dezbatere parlamentară în procedură de urgență pentru a asigura implementarea rapidă a acestor măsuri. În elaborarea proiectului de lege, la nivelul ASF, am ținut cont de evoluția legislației relevante de la nivelul Uniunii Europene, de aspectele semnalate de piață, precum și de cele identificate în activitatea de supraveghere în domeniul emitenților. Proiectul de lege urmărește transpunerea a două directive europene și îndeplinirea unor obiective din Strategia națională privind dezvoltarea pieței de capital aferentă perioadei 2023-2026”, a declarat Gabriela Horga, vicepreședintele ASF, coordonator al Sectorului Instrumentelor și Investițiilor Financiare din cadrul ASF.
Printre cele mai importante modificări şi completări aduse legislaţiei privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă se numără cele privind simplificarea procedurilor şi reducerea perioadei de timp, necesare pentru atragerea de capital.
În privinţa termenului de exercitare a dreptului de preferinţă se introduc prevederi potrivit cărora, prin derogare de la prevederile generale aplicabile în materie, în cazul majorărilor de capital social al societăţilor, ale căror acţiuni se tranzacţionează pe piaţa de capital, termenul minim acordat pentru exercitarea dreptului de preferinţă este diminuat de la 30 de zile la 14 zile calendaristice, dar nu mai puţin de 10 zile lucrătoare.
Referitor la transmiterea spre publicare şi publicarea cu celeritate a unor hotărâri de către Monitorul Oficial, se introduc prevederi care stabilesc un termen maxim în care hotărârile referitoare la modificarea caracteristicilor emisiunilor/numărului de valori mobiliare se transmit la Oficiul Registrului Comerţului (3 zile lucrătoare de la data adoptării hotărârii), respectiv un termen maxim în care aceste hotărâri se publică în Monitorul Oficial al României.
Alte modificări se referă la executarea unei hotărâri judecătoreşti de anulare sau constatare a nulităţii, mai exact, se introduc prevederi prin care se reglementează modul de executare a unei hotărâri judecătoreşti prin care se dispune definitiv anularea sau constatarea nulităţii unei hotărâri de aprobare a unei majorări de capital social.
O obligaţie menţinută este aceea de a întocmi şi publica raportul trimestrial, dar termenul de publicare a acestuia crește de la 45 de zile la 60 de zile. Menţinerea raportului trimestrial a generat introducerea unor dispoziţii exprese care stabilesc că dispoziţiile referitoare la conţinutul/modalitatea de întocmire a raportului semestrial se aplică şi în cazul raportului trimestrial, fiind introdusă o excepţie de la obligativitatea publicării raportului administratorilor, care poate fi publicat opţional.
De asemenea, în cazul în care emitentul este obligat să întocmească raportări consolidate, raportul financiar semestrial va conţine doar situaţiile financiare semestriale simplificate consolidate, întocmite în conformitate cu standardele internaţionale de contabilitate aplicabile raportărilor financiare interimare, precum şi celelalte documente componente ale raportului financiar semestrial şi, opţional, şi situaţiile financiare semestriale simplificate individuale, precum şi celelalte documente componente ale raportului financiar semestrial.
ASF precizează că derulează un amplu proces de modernizare a cadrului de reglementare, menit să conducă la întărirea rolului pieței de capital la nivelul economiei naționale. În plus, ASF pune un accent deosebit pe implementarea prevederilor incluse în Strategia națională privind dezvoltarea pieței de capital din România, pentru perioada 2023-2026.
Proiectul de lege aprobat de Guvern, urmează să fie transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului.