Gangster american
(American Gangster)
Productia: SUA, 2007 Regia: Ridley Scott In distributie: Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin Distribuit de Ro Image 2000
De cand n-ati mai vãzut un film bun cu gansteri? O poveste "grea", cu miz si personaje, fresca de epoca si portret al unei (alte) lumi. In caz ca va era dor de acest gen candva foarte popular, daca ati iubit Nasul sau Goodfellas, alergati spre cea mai recenta productie a lui Sir Ridley Scott. Pentru ca, dupa oscilatiile din ultimele doua decade, de prin 2000 omul e mai in forma si mai versatil ca niciodata – vezi epicele Gladiatorul si Regatul cerului, sumbrul Black Hawk Down, comedia neagra Matchstick Men, dar si cea romantica si mai lejera de anul trecut, A Good Year. Cu acest Gangster american Ridley Scott se apleaca acum asupra unei zone mai putin explorate a genului, prezentandu-ne un cu totul alt tip de mafiot, dar si explozia traficului de heroina din vremea razboiului din Vietnam – in New York si, apoi, in toata America. El se concentreaza pe omul aflat in spatele fenomenului, Frank Lucas, Gangsterul american din titlu. Un personaj opac, misterios pana la final, jucat perfect de un Denzel Washington in ceea ce e, foarte posibil, rolul carierei lui. Filmul ii urmareste aproape documentaristic parcursul, de la sofer-bataus-protejat al unuia dintre puternicii de culoare ai Harlemului, Bumpy Johnson, la tanarul ramas singur la moartea sefului, prin 1968, si care stie sa-si fructifice surprinzatoruli talent organizatoric intru punerea rapida pe picioare a unei impecabile antreprize familiale destinate productiei si distributiei de heroina. Dincolo de traseul spectaculos (de pe strada in varful elitei ascunse a crimei organizate – cu sotie-trofeu si tot tacamul – si inpoi pe strada), Lucas ramane, insa, un mister. Astfel, la sfarsit, desi stii exact etapele drumului sau profesional si metoda de lucru, ce imbina atent o discretie exemplara, vestimentara si comportamentala, contrara gansterilor clasici si exhibitionisti, cu rabufniri de o violenta nestavilita, nu stii mai multe despre omul Lucas. E meritul lui Denzel Washington ca te tine mai bine de doua ore si jumatate cu ochii lipiti de acest personaj-enigma care, in lumea in continuare rasista de dupa Martin Luther King, s-a ambitionat sa demonstreze ca un negru din cartier poate bate sute de ani de experienta mafiota cu propriile arme. Dar e, mai ales, meritul regizorului Ridley Scott, cooptat in proiect dupa sosirea scenaristului Steve Zaillian (Lista lui Schindler, Gangs of New York), chemat sa rescrie scenariul lui Terry George (Hotel Rwanda), care nu placuse studiourilor. Scott a reusit aici sa ia un material ok, care in mainile unui regizor mai mic ar fi devenit o banala confruntare de mentaluri, pe fundalul traficului de droguri, si sa il metamorfozeze intr-o hipnotica si vibranta felie de istorie – locala si personala, totodata. si face pentru a treia oara echipa cu Russell Crowe, ce pare pe cale sa-i devina actor-fetis, dupa multi-oscarizatul Gladiatorul si surprinzatorul A Good Year.
Aici, in chip de unicul politai onest din New Jersey ar putea sa-si adjudece titlul de performerul anului. Crowe e, asadar, Richie Roberts, detectiv-model, jurist cu patalama si jigodie abisala in viata de familie. Detasat de toata lumea corupta dimprejur, decis sa descalceasca reteaua aducatoare de heroina care a inecat orasul. Masiv, obosit, pe undeva infrant, singur, in perpetua lupta cu cate cineva pe fronturile care ii compun jalnica existenta. Iar australianul te face, magnetic, sa-i simti fiecare oscilatie si tresarire.
Pe scurt, avem de-a face cu un exemplu de cinema cu majuscule, cum tot mai rar se face azi, cu suflet si meserie din belsug. si care ar trebui sa-i aduca veteranului Ridley Scott Oscarul pe care Academia Americana de Film i-l datoreaza de multisor, cam de la vremea tripletei Duelistii – Alien – Blade Runner. American Gangster chiar e, alaturi de Zodiac-ul lui David Fincher, cel mai bine regizat si spectaculos film al anului. Orice ar spune detractorii ambelor filme.