Sarpele/ Le serpent este ceea ce se cheama de obicei un thriller psihologic. Personajul principal, Vincent Mandel (Yvan Attal), are cam totul ca sa fie fericit: o profesiune de care e pasionat – cea de fotograf, o nevasta frumoasa si bogata (interpretata de finlandeza Minna Haapkyla), un baietel reusit si o casa ultraconfortabila. si, totusi, nu este, ba dimpotriva: sotia intenteaza divort si vrea sa-i ia copilul, iar pe plan profesional, simte ca se rateaza, caci in locul mult visatelor expozitii de fotografii de arta, e obligat sa faca, la nesfarsit, fotografii de catalog. Dar, se pare ca aceste necazuri sunt nimic, pe langa infernul in care se trezeste din ziua cand in viata sa apare Joseph Plender (Clovis Cornillac), un fost coleg din scoala primara: i se insceneaza violul si uciderea unei fete (jucata de top-modelul Olga Kurylenko), venita sa pozeze pentru un catalog de lenjerie intima, este santajat cu sume mari de bani, iar sotia e convinsa ca el, Vincent, e un criminal primejdios. Asadar, in film exista o victima si un calau, inscenari si hartuire, cadavre care apar, dispar si reapar acolo unde nu ai crede si in momentele cele mai nepotrivite (ca in scenariile tandemului Boileau – Nacejac sau in filmele lui Alfred Hitckcock), in care urzeala de rapiri, santaj, crima este atat de fin tesuta, incat asemenea unei plase de paianjen prinde in ea victima si o anihileaza. Dar, oare victima este chiar inocenta si calaul e doar o fiinta malefica si atat!? Dincolo de suspans si de constructia sa minutioasa, filmul are si o poveste cu o densa incarcatura psihologica, gasita de francezul Eric Barbier (cineast cu o opera foarte restransa ca numar de titluri – Le serpant este al treilea lungmetraj al sau dupa debutul din 1990 – dar incitanta prin formulele regizorale propuse) in cartea Plender, semnata de englezul Ted Lewis. Era vorba despre povestea unui personaj care hartuieste un altul pentru a se razbuna din cauza unor evenimente care sunt legate de copilaria sa. "Aceasta carte – marturiseste Barbier – m-a emotionat profund. Pentru ca, pe de o parte, vorbeste despre rani legate de copilarie; pe de alta parte, pentru ca face parte din aceste povesti care functioneaza din placerea pe care o au cititorii sa vada un erou care este torturat. Cu Plender, aveam o poveste care se inscria in sistemele narative de hartuire, pe care le regasim in filme precum La Nord prin Nord Vest, Necunoscutii din tren, Atractie fatala. Cineva care intra in viata altcuiva si care schimba toate datele vietii acestuia". Noi nu am citit cartea lui Lewis, dar am citit declaratia regizorului Barbier care arata: "In roman, Lewis il explica si justifica pe calau, pe Plender; asa ca eu si Tran-Minh Nam, scenaristul, ne-am confruntat cu problema: cum sa reabilitam eroul?! In acest tip de poveste, antagonistul – care este de multe ori un mare manipulator – este intotdeauna foarte puternic, asadar toata munca noastra a constat in a inalta protagonistul ca sa nu fie complet strivit. In roman, personajul lui Vincent este las, aproape respingator! Or, pentru povestea din film, am facut ca Vincent sa fie nevinovat – vorbesc in termeni de morala – pentru ca intrarea lui Plender in viata sa sa aiba un sens". Tocmai aici credem ca, din punctul nostru de vedere, este problema filmului; ne-ar fi placut ca victima sa nu fie atat de inocenta si calaul atat de demonizat. si, mai ales, ne-ar fi placut ca filmul sa zaboveasca mai mult asupra responsabilitatilor gesturilor noastre, asupra repercusiunilor pe care fiecare lucru faptuit in trecut il poate avea asupra prezentului si viitorului nostru. Dar pentru asta poate ca ar fi trebuit ca regizor sa fie Mickael Haneke si filmul sa se numeasca Cache/Ascuns. Dar, oricum, sarpele are suspans, mister, atmosfera, actori excelenti. Cum ar fi Pierre Richard – faimosul odinioara Om cu pantof’ rosu, aici intr-o ipostaza actoriceasca total neasteptata!
Sarpele (Le serpent)
Productia: Franta, 2007
Regia: Eric Barbier
In distributie: Yvan Attal, Clovis Cornillac, Olga Kurylenko, Pierre Richard, Simon Abkarian
Distribuit de Independenta film