» Nod central al Iasiului, cartierul Podul de Piatra a fost lasat de autoritati sa se degradeze lent, devenind un adevarat vestigiu urban.
» Singurii bani obtinuti pentru reabilitarea zonei au in vedere refacerea a cinci kilometri de linie pentru tramvai.
» Piata, construita de comunisti pentru singurul bloc din zona, a devenit unul dintre cele mai murdare complexuri comerciale din oras.
Locul unde timpul a ramas incremenit. Intr-unul dintre cele mai aglomerate noduri de circulatie din Iasi, infrastructura si toate locatiile au ramas incremenite inca din timpul lui Ceausescu. Case darapanate, tonete din aluminiu insalubre si o piata abandonata total de autoritati, langa munti de gunoaie, dau o nota de cenusiu selenar, care se "acompaniaza" perfect cu strazile sparte si denivelate care se intersecteaza din toate partile. Nod central al Iasiului, plasat de-a lungul unor legaturi importante pe plan local si national, Podul de Piatra a ajuns un vestigiu urban, o adevarata emblema a indiferentei autoritatilor locale si a neglijentei concitadinilor.
Ultima "peticire" a fost electorala
Marea intersectie din Podul de Piatra uneste principalele drumuri nationale care traverseaza Iasiul, de aici pleaca artere catre toate marile cartiere ale orasului. Intr-o lume normala, autoritatile ar fi trebuit sa-i acorde atentie de grad zero. Numai ca sutele de mii de masini care tranziteaza zilnic intersectia mai lasa cate un spoiler sau o toba de esapament in craterele strazii sau in santurile de langa liniile de tramvai. Ultima "fata" data intersectiei a fost in campania electorala, cand s-au facut peticiri contra voturi. De atunci, Podul de Piatra a intrat in umbra primariei, o umbra groasa de napasare si obraz gros… Sacii cu promisiuni sunt insa la usa, chiar langa gardianul de serviciu. "Linia de tramvai este prevazuta pe lista de prioritati. Pentru cei 5,2 kilometri de cale simpla cuprinsa intre Podul de Piatra si Alexandru cel Bun sunt prevazute lucrari a caror suma ajunge la 3,5 milioane de euro. Anul acesta vom incepe lucrarile din Alexandru cel Bun catre Podul de Piatra, cel mai probabil din luna mai. La Podul de Piatra, pe unele portiuni, linia este suprainaltata pentru ca nu s-au mai facut asfaltari din 2005", a declarat Adrian Mihai, purtatorul de cuvant al RATP Iasi. Reprezentantii municipalitatii iesene dau iarasi din umeri si arunca senini vina in carca Guvernului care, spun ei, ar fi trebuit sa aloce bani pentru modernizarea arterei, motivand faptul ca potentialele lucrari de modernizare ar intra doar in sarcina celor de la Drumuri Nationale. "Nu am primit deocamdata nici un ban de la Drumuri Nationale pentru asfaltarea DN 28 sau, mai precis, a arterei nationale care trece prin Podul de Piatra. Tot ceea ce putem sa facem noi, ca municipalitate, este sa intram din acest an in acea zona cu lucrarile de reabilitare a caii de rulare propuse prin intermediul creditului accesat. Ultimele lucrari care s-au facut in zona cred ca au fost efectuate de catre cei de la SCCF Moldova", a precizat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei Iasi.
Piata UE fara grup sanitar
Tarabe de ciment, precupeti galagiosi, un complex comercial darapanat, bombe insalubre si o parcare ocupata de taximetristi… Jalnica piata din Podul de Piatra a fost construita de comunisti doar pentru un singur turn-ghetou imens, cu garsoniere confort redus, populat de o fauna foarte pestrita. Cu pretentii de Uniunea Europeana, piata Podul de Piatra nu are in dotare un grup sanitar. "Platim sa mergem la toaleta la unul dintre barurile din zona. Nu avem ce face. Platim taxe degeaba. Demult, aici a fost o toaleta publica, dar au desfiintat-o. si nu au pus nimic in loc", povesteste doamna Mihaela, de la "Zarzavaturi". Noaptea, cand se lasa linistea in piata, te izbeste un miros intepator de urina si materii fecale. Boschetarii care roiesc in zona profita de ocazie si-si lasa dejectiile in locul ce pare parasit. In buricul Iasilor… Peste parcarea municipalitatii, aferenta pietei, se profileaza unul dintre cele mai dezolante complexuri comerciale din Iasi. Ca imaginea mizeriei sa corespunda "eforturilor" cotidiene de intretinere a acesteia, pe platforma dispusa pe una dintre laturile complexului, inclusiv pe spatiul verde unde candva functiona un parc de joaca, lucratorii Directiei de Servicii Publice Municipale prefera sa adune periodic "roadele" muncii lor, reprezentate prin mormane de frunzis, crengi si alte parti vegetale putrede, alaturi de PET-uri mizerabile si ambalaje de carton. "Nu am cunostinta de vreo intentie a primariei de a se moderniza piata din Podul de Piatra. Acolo isi mai desfasoara activitatea doar doi agenti economici", suna sec raspunsul lui Cristi Starica, seful Directiei Piete din cadrul Primariei. Dupa care urmeza un click sec de telefon. si se lasa linistea… Cartierul selenar intra iarasi in gheata rece a nesimtirii pe bani publici.
"Pentru cei 5,2 kilometri de cale simpla cuprinsa intre Podul de Piatra si Alexandru cel Bun sunt prevazute lucrari a caror suma ajunge la 3,5 milioane de euro."
Adrian Mihai