Greva de la caile ferate a continuat si ieri, prin blocarea totala a traficului intre orele 7-11 si asigurarea unei treimi din activitate in restul timpului. Pagubele cauzate de greva sunt de 30-40 miliarde lei pe zi, provenite atat din reducerea numarului de calatori, cat si din oprirea unor transporturi de marfa.
Sindicalistii au acceptat ca pe durata intreruperii totale a lucrului, in intervalul 7-11, sa asigure, din ratiuni umanitare, circulatia catorva trenuri, in zonele afectate de inundatii din Timis si Caras-Severin. In rest, pana in pranz trenurile oprite in gari au acumulat intarzieri de pana la 300 de minute. Trenurile care au circulat dupa ora 11 s-au incadrat in treimea de activitate prevazuta de lege, atat pentru transportul de marfa, cat si pentru cel de calatori (pentru toate tipurile de trenuri – rapid, accelerat, personal si intercity). Ceferistii au aplicat si pentru trenurile internationale acelasi regim, in circulatie aflandu-se doar 24 astfel de trenuri, dintr-un total de 72.
Protestul ceferistilor mai poate fi oprit prin decizia unei instante judecatoresti sau prin arbitraj. Administratia de la caile ferate a solicitat instantei declararea ilegala a grevei ceferistilor de la infrastructura, procesul urmand sa se judece astazi, la Curtea de Apel Bucuresti.
Chiar daca instanta va da o sentinta favorabila administratiei in cazul sindicatelor de la infrastructura, greva mecanicilor de locomotiva si a muncitorilor din depouri va continua, cu asigurarea unei treimi din activitate, instanta declarand acest protest ca fiind legal, inca din prima saptamana a lunii iunie a.c.
Recurgerea la arbitraj s-ar putea face in orice moment al protestelor daca sindicatele si administratia decid de comun acord acest lucru. De asemenea, arbitrajul mai poate interveni si la 20 de zile de la declansarea grevei daca sunt aduse in discutie interese de ordin umanitar, conform prevederilor Legii 168 din 1999.