Piaţa soluţiilor de colaborare şi comunicaţii unificate (UC&C) este estimată să crească în următorii ani îndeosebi în zona tehnologiilor mobile, a soluţiilor pentru video conferinţe şi a celor de business pentru reţele sociale, arată studiul „UCC Market Predictions for 2013 and Beyond”, realizat de compania de consultanţă Frost & Sullivan.
„Tehnologiile mobile înregistrează o creştere extrem de dinamică, iar piaţa din România nu rămâne în urmă faţă de această tendinţă. Pentru generaţia tânără de consumatori şi angajaţi, un smartphone este platforma cheie pentru comunicarea cu restul lumii”, este de părere Marcin Grygielski, Territory Manager pentru Europa de Est al Interactive Intelligence.
„Tot mai multe companii decid să introducă o politică BYOD (Bring Your Own Device), iar utilizarea dispozitivelor mobile de către angajaţi la locul de muncă necesită dezvoltarea unei platforme de comunicare eficiente şi sigure, cu aplicaţii mobile integrate”, adaugă Grygielski.
Studiul realizat de Frost & Sullivan, care include peste 700 de companii din Statele Unite, arată că în prezent acestea asigură angajaţilor acces la un număr limitat de aplicaţii mobile pentru colaborare şi comunicatii unificate, dintre care, cea mai utilizată, implementată de către 45% dintre organizaţiile respondente, sunt conturile de email şi instrumentele PIM. Accesul la serviciul de telefonie din cadrul companiei, prin intermediul dispozitivelor mobile, este destul de rar, doar 19% dintre respondenţi având implementată această funcţionalitate. 22% dintre respondenţi au precizat însă că intenţionează să implementeze această soluţie în următorii 2 ani.
Atât tehnologiile pentru reţelele sociale, cât şi cele de video conferinţă sunt de nişă, iar analiştii Frost & Sullivan apreciază că, în viitorul apropiat, este probabil ca rata de penetrare a acestora pe piaţă să rămână limitată în comparaţie cu alte tehnologii pentru comunicaţii unificate. Cu toate acestea, pe termen lung, aceste tehnologii au un potenţial semnificativ de creştere, adopţia lor în piaţă fiind considerată un avantaj competitiv.
Aproximativ 30% dintre respondenţi au declarat că au o politică de expunere a business-ului în social media, un număr similar de respondenţi utilizează social media pentru a analiza opiniile consumatorilor, în timp ce 25% dintre aceştia folosesc social media în scopuri de marketing. În prezent, circa 50% dintre companiile analizate de Frost & Sullivan utilizează un număr mare de aplicaţii integrate de la diferiţi furnizori pentru a servi nevoilor de comunicare. Este estimat ca ponderea acestor companii să se reducă la 24% până în 2014.
„Majoritatea marilor centre de servicii pentru clienţi din România încă îşi bazează operaţiunile pe sisteme care provin de la diferiţi furnizori, însă un sistem construit pe numeroase aplicaţii rareori se dovedeşte şi eficient. Lipsa capacităţii unui management centralizat, costurile ridicate şi durata mare de timp pentru implementarea sistemului şi actualizarea proceselor, împreună cu riscul mare de defecţiune a sistemului la fiecare modificare survenită, sunt probleme binecunoscute pentru administratorii unui astfel de sistem alcătuit din mai multe componente”, spune Marcin Grygielski. „Acesta este motivul pentru care tot mai multe centre de servicii pentru clienţi avansate din punct de vedere tehnologic decid să migreze către un sistem integrat, oferit de către un singur furnizor, apreciind eficienţa operaţională a unor astfel de soluţii”.
În următorii ani, piaţa de soluţii UC&C va cunoaşte, de asemenea, o creştere constantă a tehnologiilor de virtualizare şi cloud computing. În timp ce doar 6% dintre organizaţiile chestionate de Frost & Sullivan au declarat că au deja implementate soluţii de virtualizare pentru comunicaţii, aproape 40% dintre companii intenţionează să introducă astfel de soluţii în cursul anului următor. În acelaşi timp, mai puţin de 33% dintre respondenţii studiului au implementată o soluţie UC&C în cloud. Argumentele cel mai des întâlnite împotriva soluţiilor de cloud computing sunt, ca şi în trecut, probleme de securitate şi control. Pentru început, este de aşteptat ca organizaţiile să înceapă să transfere în cloud aplicaţii simple, cum ar fi contul de email, iar mai târziu, să se îndrepte către aplicaţii mai avansate, precum soluţii de business critice şi inclusiv platforme de telefonie corporate.