1.3 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecial"Boicotul benzinăriilor", online

„Boicotul benzinăriilor”, online

„In curând benzina va ajunge la 6 lei /litru. Dragi români haideţi să nu ne mai lăsăm călcaţi în picioare de benzinarii miliardari şi să-i facem să vadă ce inseamnă să piardă bani. Dupa asta preţul benzinei/ motorinei va scădea. Să nu intre nimeni în nici o benzinărie- pe 17-18-19. ianuarie !!! să mergem cu RATB, cu bicicletele sau pe jos , sau alimentaţi înainte . Amintiţi-vă de 21-22 decembrie1989 şi încercaţi să faceţi la fel. Daţi mai departe acest mesaj să ajungă la toată ţara. Susţine mişcarea !”

Cam aşa arată mesajul care a mobilizat şoferii din Romania. Nu se ştie cine a fost iniţiatorul protestului sau unde a început valul numit „boicotul benzinăriilor”, dar ideea a devenit un adevărat succes pe Facebook. În doar câteva zile, mai multe evenimente au fost create pentru a trage un semnal de alarmă faţă de scumpirea carburanţilor.

Un singur grup are peste 6500 de membri care spun că nu vor cumpăra combustibil în acele zile, dar oare câţi dintre ei vor susţine cu adevărat mişcare şi nu vor alimenta în perioada stabilită?

Unul dintre creatorii unui astfel de eveniment pe Facebook, Croitoru Cătălin Marius este convins că majoritatea membrilor vor participă la boicot. „Din aceştia cu adevărat cred că un procent de 60 – 70 % se vor ţine de cuvânt!”, spune el.

Protest în toată ţara

În unele oraşe, precum Braşov, protestul a început încă din 7 ianuarie, când 50 de şoferi s-au adunat într-o benzinărie OMV. Ei au reuşit să blocheze aproape o oră activitatea sucursalei pentru că au cumpărat combustibil în valoare de unu sau zece bani şi au ales să plăteasca cu monede.

În 17-20 ianuarie, protestul va lua amploare în toată ţara pentru că şoferii din oraşe ca Bucureşti, Cluj sau Iaşi promit să susţină „boicotul benzinăriilor”. Ei spun că preţul motorinei şi al benzinei este mult prea mare în comparaţie cu veniturile românilor si că statul şi „multimiliardarii” îşi bat joc de populaţie. „Sunt multimiliardari şi tot nu le ajunge…ar trebui să le dărâmăm pompele…protest…oricum vor fi indiferenţi…măcar să incercăm”, spune un conducator auto, care şi-a anunţat prezenţa la protest pe Facebook.

Ideea de a boicota benzinăriile a fost răspândită nu numai prin mesajele de pe messenger sau Facebook. Chiar şi blogosfera a fost influenţată de acest protest, iar forumurile auto au realizat şi sondaje pentru a determina reuşita evenimentului. Astfel, pe clubkia.ro, 68% la sută dintre cei intrebaţi au afirmat că vor participa la protest, 31 % nu vor participa, dar sunt de acord cu protestul, iar 2% spun că au decis să nu participe. Subiecte pe această tema au fost deschise pe majoritatea forumurilor pasionaţilor de automobile, iar unii membri s-au dovedit a fi foarte organizaţi şi au stabilit ore de întâlnire pentru protestul din zilele respective.

Variante de protest

Plata combustibilului în monezi nu este preferată de toţi conducătorii auto, care propun diferite metode de boicot: de la evitarea benzinăriilor în cele trei zile şi până la blocarea benzinăriilor cu maşinile sau folosirea mijloacelor de transport in comun.

„Are cineva impresia că sclavul care va incasa banii are ceva a face cu preţul stabilit de importatori? El o să îşi facă treaba, tu vei pierde timpul iar corporaţia va încasa $, punct. Dacă maşina nu ar fi una din fiţele supreme din ţara asta, probabil consumul de carburanţi nu ar fi… atât de mare, iar furnizorii nu şi-ar permite să crească preţurile ştiind că oricum oamenii vor cumpăra. Şi nu uitaţi că avem cel mai mare preţ pe carburanţi din Europa atât din cauză că importăm la greu cât şi din cauza accizelor şi TVA-ului, care ţin strict de statul român. Haideţi să consumăm mai puţin!”, spune într-un comentariu unul dintre membrii unui grup de pe Facebook.

Aceeaşi persoană mai oferă o altă soluţie protestatarilor şi dă ca exemplu o situaţie similară din Argentina. Aici în 2005, Shell a fost nevoit să scadă preţurile pentru că oamenii au început să alimenteze doar de la cel mai ieftin furnizor.

„Cei care vor să susţină boicotul vor renunţă la maşină şi dacă chiar vor avea nevoie de ea în zilele acelea le propun să alimenteze înainte cu 2 zile de boicot. Să lase maşină alimentată şi să o folosească începând cu zilele de 17, 18, 19 doar pentru strictul necesar.”, spune Cătălin care a creat un eveniment pe Facebook după ce a primit un mesaj pe messenger.

Un boicot fără şansă de reuşită

Deşi multe persoane au fost încântate de propunerea boicotului, mai sunt şi unii oameni, şoferi sau nu, care sunt de părere că protestul este „o tâmpenie”.

„Potoliţi-vă oameni buni, ce credeţi că veţi rezolva cu prostia asta de grevă de alimentare. Nu ascultaţi de cei manipulaţi politic! Nu vă lăsaţi angrenaţi în idioţenia asta! Credeţi că se va rezolva cumva în felul asta ceva cu preţul benzinei? Va urma doar o ieftinire temporară, apoi o scumpire cauzată de ieftinirea precedentă. Benzina nu se va ieftini datorită protestelor politice sau manipulate politic, trăim intr-o economie de piaţa, totuşi. Oricum în România, în afară de Bulgaria este cel mai mic preţ al benzinei, vreţi să se înghesuie europenii să vină să cumpere de la noi şi noi să nu mai avem ce cumpăra, sau datorită cererii foarte mari să crească preţurile peste ceea ce avem acum? Asta vreţi, de fapt? Mai gândiţi-vă!”, scrie Călin într-un comentariu postat pe românialiberă.ro.

Aceeaşi părere o are şi un blogger, Radu Paraschivescu (criticul.ro) care spune că mişcarea nu are şanse reale de succes pentru că românii nu au spirit de solidaritate, iar cine va avea nevoie de benzină va alimenta şi în acele zile.

„Cine are nevoie de maşină o să bage benzină oricum, pentru că avantajul de a folosi maşina depăşeşte cu mult potenţialul impact negativ asupra benzinarilor pe care l-ar avea mersul pe jos al unui singur individ. Dar mai presus de toate, presupunând că reuşeşti să convingi un milion de români să nu alimenteze vreme de trei zile, din 17 până în 19 – ce se va întâmpla? Îţi spun eu. Se vor întâlni la cafea marii şefi benzinari şi se vor întreba cum se face că în datele de 16 şi 20 ianuarie au făcut plinul un milion de români în plus faţă de media zilnică. După care îşi vor termina cafeaua şi îşi vor vedea de treabă”, spune Paraschivescu.

El mai adaugă: „Benzina se scumpeşte pentru că lumea merge tot mai mult cu maşina, iar petrolul e din ce în ce mai puţin. Dacă vrei să se ieftinească carburanţii, trebuie să scadă cererea pentru ei. Lucru care n-o să se întâmple decât dacă începe lumea să meargă mai mult pe jos. Trei zile n-ajung. Propun aşadar Ziua Mişcăţicurului, în care toată lumea merge pe jos la servici. „

Mediul online pare a fi un loc bun pentru a promova o idee, pentru a crea un grup, dar dacă boicotul benzinăriilor va avea succes, iar românii vor dovedi că pot fi solidari rămâne de văzut.

Cele mai citite

Prognoza meteo pentru Anul Nou și luna ianuarie 2025: Vreme mai caldă decât de obicei

Meteorologii au emis o prognoză detaliată pentru perioada sărbătorilor de Anul Nou și pentru luna ianuarie 2025, anunțând temperaturi mai ridicate decât cele normale,...

Zi plină pentru salvamontiști: 88 de apeluri de urgență și aproape 100 de persoane salvate

Dispeceratul Național Salvamont a raportat vineri dimineață că, în ultimele 24 de ore, salvamontiștii au fost solicitați să intervină în 88 de situații de...

China dezvăluie un nou avion de luptă cu performanțe uimitoare

Un nou avion de luptă chinezesc cu rază lungă de acțiune a fost observat în zborul său inaugural, atrăgând atenția lumii datorită designului său...
Ultima oră
Pe aceeași temă