Şoferii nu plătesc taxa de mediu, maşinile nu au asigurare în România şi sunt preferate de infractori pentru că sunt mai greu de verificat, susţine Poliţia.
Zecile de mii de şoferi români care conduc maşini înmatriculate în alte ţări s-ar pu-tea trezi, în viitorul apropiat, în faţa unei alegeri: să-şi înregistreze maşina în România sau să renunţe la ea. Asta pentru că Poliţia vrea să le interzică acestor maşini circulaţia în România pentru o perioadă mai mare de trei luni pe an. Astfel, după ce această măsură va intra în vigoare, poliţiştii vor verifica în trafic actele (procurile) celor cu maşinile înregistrate pe teritoriul unei ţări străine. „O persoană n-are cum să circule în România cu un certificat de înmatriculare din Bulgaria, de exemplu, fără să aibă o procură în baza căreia circulă maşina. Ori, de la data emiterii acelui document, poate să meargă 90 de zile. A sărit de cele 90 de zile, rămâne fără certificatul de înmatriculare şi plăcuţe”, a explicat şeful Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă. Măsura este necesară, spun poliţiştii, din câteva motive foarte importante.
1. Eludarea taxelor româneşti
Taxa de mediu piperată din România – care ajunge şi la câteva mii de euro în unele cazuri – i-a determinat pe mulţi români să‑şi înmatriculeze maşinile în alte ţări. În momentul de faţă circulă în România aproape 45.000 de maşini conduse de cetăţeni români, dar înmatriculate în al-te ţări, în special în Bulgaria, unde sunt înregistrate aproximativ 19.000, potrivit evidenţelor Poliţiei.
2. Maşini fără asigurare
O altă problemă este cea a lipsei asigurării sau a ineficienţei acesteia.„Multe nu au asigurări sau există brokeri care le dau asigurări, dar care nu despăgubesc pe nimeni pentru că maşina respectivă trebuie asigurată în statul de origine”, explică şeful Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă. Potrivit acestuia, în acest an poliţiştii au reţinut deja peste 400 de certificate ale unor maşini înmatriculate în Bulgaria, dintre care 220 pentru lipsă de ITP şi 216 pentru lipsă de asigurări.
În plus, în primele şase luni ale lui 2011, numărul dosarelor de daune, avizate ca urmare a accidentelor rutiere provocate pe teritoriul României de vehicule înmatriculate în Bulgaria, a crescut cu 31 la sută faţă de perioada similară a anului trecut, ajungând la 1.798 dosare de daune. „Sunt persoane păgubite în urma acci-dentelor provocate de vehicule înmatriculate în străinătate care nu ştiu cui să se adreseze pentru a obţine despăgubirea”, a spus Angela Toncescu, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
3. Sunt preferate de infractori
Maşinile cu numere străine sunt folosite deseori în comiterea de infracţiuni, pentru că sunt greu de verificat, fiind înregistrate în afara ţării. Un motiv în plus este că, de multe ori, martorii unor infracţiuni reţin cu greutate un număr din străinătate.
Care sunt dezavantajele
Măsura pregătită de poliţişti are însă şi lacune. De exemplu, dacă şoferul îşi reînnoişte procura la fiecare trei luni, poate, teoretic, să rămână cu maşina înmatriculată în afara ţării. „Poate să facă şi chestia asta. Dar îl costă. O să ajungă să plătească mai mult decât face maşina”, crede Diniţă. Acesta recunoaşte însă că proiectul este doar la stadiul de propunere şi că poate fi îmbunătăţit.
Nici un alt stat din UE nu a aplicat o prevedere similară, pentru că ar fi vorba de un fenomen întâlnit numai în România. „E cu sens unic. Doar dinspre UE spre noi, nu şi invers, din cauza taxei de mediu de la noi”, spune Diniţă.
Propunerea va ajunge în scurt timp pe masa Guvernului şi apoi, cel mai probabil, în Parlament.