Fiind o maลinฤ de familie, noul Focus are de luptat din greu pe un segment compact, luat cu asalt în ultimul timp de modele extrem de reuลite. Punctul de diferenลฃiere la Ford? Tehnologiile demne de clasa medie, uneori întâlnite doar la maลinile premium.
A treia generaลฃie de Focus aduce cu sine dimensiuni mai generoase (maลina e mai latฤ, mai înaltฤ ลi mai lungฤ decât modelul precedent), dar ลi tehnologii opลฃionale care se întâlnesc rar pânฤ ลi în segmentul premium: detectarea automatฤ a locurilor libere de parcare ลi efectuarea automatฤ a manevrelor de parcare, frânarea ลi chiar oprirea automatฤ în caz de pericol la viteze de oraล, readucerea maลinii pe banda de rulare în caz de neatenลฃie, ca sฤ nu mai amintesc de Torque Vectoring sau cititorul de semne de circulaลฃie. În context, sistemul care detecteazฤ maลinile din unghiul mort sau sistemele Auto Start&Stop ลi Keyless Entry, disponibile ลi ele pe noul Focus, par deja niลte banalitฤลฃi.
Agil din naลtere
Principala caracteristicฤ a lui Focus rฤmâne totuลi modul agil în care se comportฤ în orice situaลฃie. Am testat varianta 1.6 Ecoboost 150 CP în echipare Titanium ลi pot spune cฤ noul Focus reuลeลte cumva sฤ depฤลeascฤ majoritatea concurenลฃilor sฤi atunci când vine vorba de relaxarea cu care ia virajele. Avem de-a face cu tehnologia Torque Vectoring, care duce cuplul motorului mai ales spre roata aflatฤ în exteriorul virajului, ceea ce corecteazฤ rapid orice tendinลฃฤ de subvirare a maลinii. În plus, trenul de rulare absoarbe tot ce-i aruncฤ în cale drumurile româneลti, fฤrฤ ca pasagerii sฤ simtฤ ceva, dar ลi oferฤ ลoferului suficient feedback prin direcลฃie, astfel încât acesta sฤ se distreze în succesiunile de curbe.
Cele 8,6 secunde necesare pentru un sprint 0-100 km/h spun doar o parte a poveลtii, cฤci cei de la Ford i-au oferit acestei motorizฤri pe benzinฤ ลi un cuplu demn de un diesel: 240 Nm între 1.600 ลi 4.000 rpm (270 Nm între 1.900 ลi 3.500 rpm cu funcลฃia de overboost), astfel încât reprizele de depฤลiri sunt fulgerฤtoare. În plus, inginerii Ford au lucrat ลi la un alt aspect, greu întâlnit altundeva: sunetul motorului. Acesta rage gutural atunci când apeลi cu sete pedala de acceleraลฃie, fiind de altfel ลi singura ocazie în care îl auzi în habitaclu. În fine, coeficientul aerodinamic de 0.27, obลฃinut prin închiderea automatฤ a grilei de radiator, este cel mai bun din clasฤ.
În topul clasei compacte
Aล exagera dacฤ aล spune cฤ interiorul lui Focus în echipare Titanium este premium, însฤ atât plasticul de pe bord, cât ลi abundenลฃa de gadget-uri de la interior pun maลina în topul clasei compacte. Calitatea materialului textil de pe scaune nu se ridicฤ însฤ la acelaลi nivel, iar designul fistichiu al consolei centrale nu va fi pe placul tuturor.
ลi ergonomia comenzilor putea fi mai bunฤ, dar, din pฤcate, Ford insistฤ pe un sistem în care orice selecลฃie trebuie sฤ treacฤ prin mai multe apฤsฤri pe buton, iar ecranul central este slab luminat. Am apreciat însฤ calitatea foarte bunฤ a sistemului audio din echiparea Titanium, cu o redare excelentฤ a baลilor care profitฤ de insonorizarea perfectฤ a maลinii, conectivitatea pusฤ la dispoziลฃie (USB, Bluetooth etc.), climatizarea automatฤ în douฤ zone, dar ลi spaลฃiile de stocare bine dimensionate.
Spaลฃiul în faลฃฤ este generos, dar în spate cei mai înalลฃi vor avea un pic de furcฤ cu pavilionul din cauza formei de coupé a maลinii. Preลฃurile noului Ford Focus pornesc de la 16.000 de euro, iar maลina în echiparea testatฤ costฤ 20.250 euro cu TVA, conform listei de preลฃuri preliminare. Un preลฃ ridicat, dar în ton cu o maลinฤ care, chiar fฤrฤ opลฃionalele SF, are foarte multฤ tehnologie de asistare a ลoferului, îลฃi oferฤ satisfacลฃii majore la volan ลi este bine pregฤtitฤ pentru necesitฤลฃile unei
familii.
FORD FOCUS
1.6 Ecoboost 150CP
Cilindree 1.596 cmc
Putere maximฤ (kW/CP) 110 (150)/5.700 rpm
Cuplu maxim 240 Nm/1.600-4.000 rpm; 270 Nm/1.900-3.500rpm; Euro 5, 139 g/km CO2
Consum urban, extraurban, mixt 7.7, 5.0, 6.0 l/100km
Viteza maximฤ 210 km/h
0-100 km/h 8,6 sec
Anvelope 205/55 R 16, jante aliaj
Masa proprie 1.333 kg
Sarcina utilฤ 567 kg
Ampatament 2.648 mm
Lฤลฃime, lungime, înฤlลฃime 1.823/4.358/1.484 mm
Cutie de viteze: Manualฤ, 6 trepte
Volum portbagaj 277-1.148 litri
Capacitate rezervor 53 litri