Interviu cu Virgil Paunescu, secretar de stat in Ministerul Sanatatii
– Care este motivul pentru care s-a optat pentru implementarea unui pachet legislativ de reforma in Sanatate?
– In 1997 s-a adoptat Legea asigurarilor sociale de sanatate. In acea perioada in Ministerul Sanatatii au existat doua directii, una de asigurari de sanatate si alta de reforma, care au elaborat un pachet de legi. Acest pachet legislativ a fost abandonat din cauza schimbarilor repetate de ministri ai Sanatatii.
– Ce continea?
– In mare continea aceleasi prevederi ca si cele din actualul pachet, adica modul de cheltuire a banilor. Ca urmare a aplicarii Legii asigurarilor de sanatate, noi am „sarit” de la un buget de 800 de milioane de dolari, cat exista in perioada 1997-1998, la un buget de patru miliarde de dolari. E vorba de o crestere a fondurilor de cinci ori. Nici un sector din Romania nu a inregistrat in ultimii ani o astfel de crestere. Stabilirea cotei de 7% pentru contributia la Sanatate a fost suficienta pentru strangerea unor sume de aceasta dimensiune. Pachetul de legi privind reforma in Sanatate reglementeaza modul in care sunt alocate si cheltuite sumele.
– Ce inseamna acest lucru concret si cum il va simti cetateanul?
– La ora actuala, in spitale se consuma circa 65% din fondurile Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Exista un grad mare de dezorganizare si un control slab al banilor. Spitalele isi depaseau bugetele si acumulau datorii. Daca pachetul va fi adoptat inseamna ca zeci de mii de miliarde de lei platite acum pentru acoperirea managementului defectuos vor fi utilizate pentru ridicarea standardelor in spitale. Cu exceptia a doua-trei spitale care au beneficiat de-a lungul timpului de o alocare preferentiala de resurse pe baza unor relatii de tip mafiot, celelalte se zbat in mizerie. Nu trebuie uitat nici personalul medical, si este obligatoriu sa maresti veniturile acestuia, dar ca sa rezolvi aceasta problema trebuie sa rezolvi scurgerile de bani din sistem. Situatia sistemului sanitar nu este deloc simpla. Costurile sanatatii sunt sensibil egale in toata lumea. Dar Franta sau Anglia aloca 1.500-2.000 de euro pe cap de locuitor, asigurand 80-90% din nevoile de sanatate. Noi vom aloca anul acesta cel mai mare buget de pana acum, adica 150 de euro pe cap de locuitor, de 10 ori mai putin decat tarile occidentale, si putem asigura doar 15-20% din nevoile de sanatate ale populatiei. De aceea, in Sanatate nu avem cum sa obtinem excedent, deoarece suntem intr-o subfinantare cronica. Problema nu va fi niciodata rezolvata atata timp cat Romania nu este la nivelul de dezvoltare economica a Frantei, de exemplu. Desi Sanatatea si-a marit, din 1997, de cinci ori fondurile, ele raman de zece ori mai mici decat in Occident. In marile spitale din Romania, cu 400-1000 de paturi si in care s-au acumulat cele mai mari datorii, medicii directori nu au renuntat la activitatea medicala. Ei fac orice fel de activitati, dar nu sunt in scaunul de director. Un spital cu o mie de paturi are, in general, 2.500 de angajati si 1.000 de pacienti. Sunt cele mai mari intreprinderi de stat care au mai ramas. Cum isi inchipuie cineva ca poti sa conduci o astfel de intreprindere cu un buget de circa o mie de miliarde de lei cand stai jumatate de ora la serviciu? Este imposibil. Sunt firme cu zece, o suta de angajati si patronului nu-i ajunge o zi intreaga.
– Totusi, de ce comparati un spital cu o societate comerciala?
– Pentru ca au aceleasi probleme. Trebuie sa controleze costurile, pentru a putea aduce profit. Tin sa precizez ca nu directorul de spital cheltuieste banii, ci seful de sectie. Directorul de spital trebuie sa cheme sefii de sectie si sa le spuna: acesta este bugetul, atatia bani are fiecare sectie si atatia pacienti. Pana acum nu am gasit nici un contract intre directorul de spital si seful de sectie. Neexistand acest contract de management, nu a existat nici o presiune in controlul costurilor. Din controalele facute la unitati a reiesit faptul ca circa jumatate din pacientii internati in spitale nu au ce cauta acolo. Avem spitale in Bucuresti unde din 10 pacienti numai patru trebuiau operati, astfel incat se vede ca exista o lipsa de control asupra modului in care sunt investigati si tratati pacientii. Exista sefi de sectie care interneaza pacienti pana cand nu mai au paturi libere. Actuala lege il obliga pe seful de sectie sa se incadreze in bugetul alocat.
– De ce trebuie separata activitatea medicala de cea manageriala?
– Pachetul legislativ incearca sa responsabilizeze fiecare loc in care se cheltuiesc banii, odata ce vom avea contracte cu directorii de spitale care vor fi manageri. Medicii pot sa candideze sau sa ocupe postul de directori de spital, insa li se cere sa stea opt ore la program, li se interzice sa mai realizeze activitate medicala sau alt gen de activitate. De aceea s-au introdus incompatibilitatile si conflictele de interese. Spitalele din Romania functioneaza pe muchie de cutit si de aceea nu se poate pune problema administrarii acestora o jumatate de ora.
– Care sunt sectiile ce se preteaza a fi privatizate in spitale?
– Eu cred ca pe viitor va deveni o obisnuinta co-plata si aparitia unor structuri private in spitalele publice. Sunt anumite sectii si compartimente care se preteaza la privatizare, deja unele au fost externalizate (imagistica, laboratoarele). Aceste unitati vor avea contracte cu casele de asigurari de sanatate si vor oferi servicii pentru spital.