Organizaţi-vă mai bine cu ajutorul unui calendar electronic, nu primiţi mailuri de serviciu pe telefonul personal şi fixaţi-vă o oră de plecare de la birou.
Pe Carmen Căpitănescu (34 de ani), marketing manager la Bitdefender România, am reuşit să o prind la telefon doar cu foarte multe insistenţe. Lucrează 9 ore pe zi, uneori chiar şi 12. „Îmi place ceea ce fac şi de aici îmi vine energia”, spune Carmen.
Nu s-ar numi un „workaholic” (dependent de muncă), ci doar un om pasionat de meserie. „Sunt situaţii în care trebuie să stau mai mult la birou, spre exemplu când avem «o comunicare de criză» şi vrem să ne menţinem clienţii. Au fost momente când am lucrat şi în weekenduri, dar în general încerc să nu uit de mine. Merg la coafor, la manichiură, la cosmetică şi, mai ales, la cumpărături”, chicoteşte Carmen.
Sindromul de epuizare, boala secolului
Balanţa multor tineri din România se înclină mai degrabă în favoarea vieţii profesionale decât a celei personale, iar criza a accentuat această tendinţă, după cum au observat psihologii care lucrează în cabinetele de psihoterapie. „Întâlnim tot mai mulţi clienţi cu sindrom de epuizare fizică, mentală, cu dureri, care au o cauză psihică şi stări de anxietate. Sunt mulţi oameni care spun că nu mai funcţionează bine în cuplu şi în familie din cauza serviciului”, descrie situaţia psihologul Anda Păcurar, de la Institutul de Psihologie Adleriană şi Psihoterapie. Astfel de momente grele apar mai ales la început de drum, o dată cu schimbarea slujbei, avansarea în carieră sau implicarea în proiecte noi. „Odată cu experienţa îţi este mai uşor să te decuplezi. Ţin minte că la început, când aveam lansări de produs, nu puteam să dorm noaptea. Acum mă trezesc liniştită şi toate astea vin din experienţă. Nu iau gânduri cu mine la serviciu şi nu duc nimic negativ cu mine acasă”, spune Carmen.
Calendar pe culori
Printr-o situaţie dificilă, în care cu greu mai reuşea să ţină balanţa între serviciu şi acasă a trecut şi Oana Burlacu (28 de ani), în urmă cu trei ani, când a fost numită director de proiecte la o firmă privată din Bucureşti. Îmi răspunde cu o voce jucăuşă la telefon şi mă anunţă că de un an a redevenit „un om liber”, în ciuda faptului că şi-a păstrat funcţia. „Acum am un calendar de activităţi sociale şi unul de activităţi profesionale, iar pe telefonul personal mi-am dezactivat mailul de la birou. Am fixat si o limită până la care să stau la serviciu. Încep la 9.00 şi termin la 19.30″, spune Oana.
În urmă cu trei ani, tânăra obişnuia să plece de la birou după ora 21.30, iar pe telefonul mobil îi curgea o avalanşă de mailuri. „Eram tot timpul în alertă, îmi era greu să mă deconectez, când mergeam în vizită acasă părinţii vorbeau cu mine, eu mă gândeam la ale mele”, îşi aduce aminte Oana, care o bună perioadă de timp şi-a lăsat viaţa personală pe ultimul loc, după cum ea însăşi mărturiseşte.
De când şi-a organizat calendarul pe culori, e mulţumită. Cu verde, şi-a marcat activităţile foarte distractive, cum sunt mersul la teatru, la film, la concerte. Cu galben, şi le-a notat pe cele administrative, spre exmplu mersul la cosmetică, iar cu oranj, pe cele de networking, care includ târgurile de MBA-uri. „Nici pentru viaţa profesională nu este bine să stai mult la serviciu. La un moment dat nu mai dai randament, nu mai ai entuziasm, iar treaba nu o termini niciodată. În carieră ne pregătim pentru următorii 30 de ani, nu doar pentru doi-trei ani şi e bine să ţinem cont de asta”, spune Oana.
De când şi-a găsit echilibrul în ambele sfere, iese mai mult cu prietenii şi cu iubitul, este mai atentă la problemele lor, zâmbeşte mai mult. „Ca să mă reechilibrez m-a ajutat foate mult sportul. Dacă te duci acasă şi faci o baie fierbinte, nu e suficient să te relaxezi. Mintea rămâne tot în buclă. Sportul este însă un destresor foarte bun. Primeşti endorfine pe gratis”, zice Oana.
Întâlniri cu prietenii după programul de lucru
Dacă vă confruntaţi cu un impas în viaţa profesională şi cea personală, soluţia pentru a vă redobândi echilibrul ar putea sta într-o organizare mai bună şi fixarea unor limite. „Începeţi prin a vă stabili o oră de plecare de la birou. Este important să vă faceţi o regulă, pentru că altfel tot timpul se vor ivi sarcini noi, care să vă dea peste cap”, sugerează psihologul Bogdana Bursuc de la Mind Institute din Bucureşti. Puteţi începe prin a vă planifica întâlniri cu prietenii după programul de lucru sau alte activităţi care să vă oblige să plecaţi. „Cu cât sunt mai tentante, cu atât mai bine. Nu plecaţi de la serviciu ca să faceţi curăţenie sau să plătiţi facturi, fiindcă sunt mai mici şansele să vă respectaţi orarul stabilit”, sugerează psihologul Bogdana Bursuc.
Psihologul Anda Păcurar aminteşte că „omul funcţionează bine în cele cinci sarcini ale vieţii”: munca, iubirea, relaţiile sociale, sinele şi spiritualitatea (sensul pe care îl dă fiecare vieţii). „La muncă este bine să fii acceptat, plăcut, dar nu iubit”, spune psihologul. Specialistul a observat că în general oamenii preferă să îşi sacrifice viaţa intimă decât serviciul. „Este mult mai dificil să ascunzi că nu funcţionezi bine social sau la muncă decât în plan personal”, încheie psihologul Anda Păcurar.
Reguli care vă pot ajuta
Învăţaţi să vă stabiliţi limite! (Vă puteţi propune să munciţi 10 ore pe zi, de două ori pe săptămână, apoi treptat să încercaţi să ajungeţi la opt ore pe parcursul întregii săptămâni.)
Ţineţi-vă de promisiuni!
Faceţi ce trebuie, dar şi ce vă place!
Numărul de activităţi „plăcute” – întâlnirile cu prietenii, lectura, plimbările este bine să echivaleze cu cel al „obligaţiilor”. La fel de important este să nu renunţaţi la weekenduri ori la vacanţă.