Majoritatea angajaților din firmele româneşti consideră că tehnologiile digitale mobile sunt critice pentru succesul afacerii şi că firmele din care fac parte ar fi mai competitive pe piață dacă ar utiliza astfel de echipamente, potrivit unui studiu Ipsos Mori comandat de Microsoft și citat de Mediafax.
„Într-o proporţie foarte mare (85%), angajaţii din firmele româneşti consideră că tehnologiile mobile îi ajută să aibă un randament mai mare la serviciu şi 64% dintre angajaţi consideră că soluţiile bazate pe cloud sunt cruciale pentru companiile mici cu ambiţii de creştere. De asemenea, 85% dintre angajaţi consideră că tehnologiile digitale moderne sunt critice pentru succesul business-ului şi 66% cred că firmele din care fac parte ar fi mai competitive în piaţă dacă ar folosi tehnologii moderne”, reiese din studiul care evaluează rolul tehnologiilor digitale în creşterea competitivităţii IMM-urilor, prezentat de Gabriela Matei, director comercial Microsoft România.
Întrebaţi de beneficiile soluţiilor IT moderne, 42% din angajaţii români se referă la servicii mai bune pentru clienţi, 40% la creşterea productivităţii muncii, 39% la acces în timp rapid la informaţii critice de business şi 38% la o mai bună comunicare şi colaborare internă.
„Investiţiile în sisteme IT moderne ar trebui să îmbunătăţească securitatea informaţiilor (35%), satisfacţia angajaţilor faţă de locul de muncă (33%) şi satisfacţia clienţilor (33%). Doar trei din zece angajaţi consideră adecvat nivelul de cheltuieli cu IT-ul în compania lor (28%). Majoritatea (59%) sunt de părere că cheltuielile legate de modernizarea IT-ului sunt insuficiente”, arată studiul.
În ceea ce priveşte scenariile pentru care companiile ar trebui să investească în tehnologii moderne în 2014, 87% recomandă prioritizarea proiectelor de îmbunătăţire a securităţii datelor, 91% fac referire abilitatea de colabora şi comunica cu colegi din alte locaţii, 77% subliniază nevoia de mobilitate şi de a lucra de la distanţă şi 85% accentuează nevoia de a accesa documente importante din afara biroului.
Studiul a fost realizat în martie 2014 în rândurile a 5.770 de angajaţi ai companiilor cu până la 250 de angajaţi din 13 pieţe europene, inclusiv 501 angajaţi ai unor companii din România.
Rezultatele cercetării evidenţiază că o prioritate pentru companii ar trebui să fie echiparea corespunzătoare a angajaţilor. Astfel, dacă ar avea oportunitatea de a lucra de oriunde, unul din trei angajaţi români (28%) ar face acest lucru din birou, în timp ce un sfert (24%) ar prefera să lucreze de acasă şi unul din cinci (17%) ar prefera să fie în mişcare, în afara biroului.
Legat de lucrul în afara orelor de program, aproape unul din trei angajaţi (31%) raportează că acest lucru se întâmplă în mod regulat, 32% că se întâmplă din când în când şi 31% în mod ocazional. Doar 6% dintre angajaţi evaluează că nu au lucrat niciodată în afara orelor de program.
Dintre cei ce lucrează mai mult sau mai puţin regulat în afara orelor de program (63%), jumătate (50%) asociază acest fapt cu încărcarea mare de la serviciu. O treime (33%) dintre angajaţii români lucrează în afara orelor standard de serviciu din cauza flexibilităţii de la locul de muncă.
Întrebaţi despre ce schimbări ar opera în politicile IT ale companiilor, angajaţii români au răspuns că ar oferi angajaţilor opţiunea de a lucra de la distanţă (în proporţie de 37%), că ar oferi mai multe opţiuni angajaţilor în ceea ce priveşte device-urile de lucru (26%) şi că ar implica mai mult angajaţii în designul sistemelor şi proceselor IT (20%).
"În timp ce utilizarea tehnologiilor moderne în business încă plasează România pe un loc neonorant în clasamentele de competitivitate, studiul indică un potenţial foarte ridicat de schimbare din partea angajaţilor firmelor româneşti, de recunoaştere a valorii tehnologiilor pentru business şi de implicare în designul politicilor IT. Avem infrastructură, ne putem permite această infrastructură, iar angajaţii sunt deschişi să o adopte. Această modernizare IT este însă asociată cu costuri ridicate, şi ştim că nu avem acces la finanţare în zona de IMM-uri", a declarat Matei.
O perspectivă cheie evidenţiată de studiu este că angajaţii români sunt polarizaţi când evaluează sistemele IT pe care le au la dispoziţie la birou. O treime (32%) consideră că sistemele IT sunt depăşite, în timp ce 34% consideră că beneficiază de ultimele inovaţii la birou. Între cei care consideră că tehnologiile de la serviciu sunt învechite, 61% o pun pe seama PC-urilor vechi de 5-10 ani şi 55% reclamă utilizarea unor sisteme de operare mai vechi de 5 ani.
În acelaşi timp, IT-ul depăşit se leagă de lipsa echipării cu tablete şi smartphone-uri (45%), de lipsa aplicaţiilor mobile (38%) şi a abilităţilor tehnice care să permită accesul de la distanţă (34%).
"Ştim că ideea de modernizare IT pare o provocare reală pentru multe companii româneşti. Bugetele sunt de multe ori mici şi foarte multe firme duc lipsa unui personal IT specializat care să contribuie la adoptarea unor decizii IT strategice. Noutatea tehnologiilor IT moderne – cum sunt soluţiile de mobilitate şi de cloud – este că elimină barierele istorice asociate cu accesul la cele mai inovatoare tehnologii, cum sunt cele legate de cost. Firmele mici trebuie să perceapă modernizarea ca pe o oportunitate pentru creştere şi mai puţin ca o cheltuială opţională în realităţile economice curente", a adăugat Matei.
Fondată în 1975, compania Microsoft este liderul mondial în software, servicii şi soluţii ce ajută oamenii şi companiile să îşi atingă pe deplin potenţialul.