Doar un loc de parcare pentru cinci mașini există în Capitală. În aceste condiții, este de neînţeles lipsa de preocupare a edililor pentru rezolvarea situaţiei.
În București sunt înregistrate 1,19 milioane de autovehicule. Alte peste 400.000 de mașini din afara orașului tranzitează, zilnic, oraşul. Cum locurile de parcare administrate de primării sunt până în 300.000, reiese că pentru un singur astfel de spațiu se bat, în medie, cinci mașini.
În ianuarie 2014, patru persoane au fost împușcate pentru un loc de parcare, în cartierul Dristor. Alte patru au fost rănite în urma unui scandal cu săbii și pistoale cu bile de cauciuc în decembrie 2012, tot din cauza unui loc de parcare. Și exemplele pot continua, conflictele generate de lipsa locurilor de parcare fiind la ordinea zilei în București. În aceste condiții, când nu mai sunt de găsit spații neocupate nici măcar pe trotuare, mii de potențiale locuri de parcare sunt ocupate de rable aban-donate de ani de zile sau sunt inaccesibile șoferilor din motive birocratice.
Multe identificate, puține ridicate
În prezent, pe străzile Bucureștiului zac abandonate aproximativ 2.000 de autoturisme. Deci 2.000 de locuri de parcare irosite. Unii proprietari le lasă să ruginească pentru că nu-și permit transportul lor până la REMAT. Alții le abandonează intenționat tocmai pentru a ține locul de parcare ocupat, în ideea că, la un moment dat, o să-și cumpere o mașină nouă.
Potrivit Legii 421/2002, Poliția Locală are sarcina de a identifica aceste rable și de a le îndepărta de pe domeniul public. „România liberă” a cerut Poliției Locale din fiecare sector al Capitalei situația la zi a mașinilor abandonate identificate și ridicate.
Astfel, cele mai multe rable a identificat Poliția Locală Sector 3 (488), din care a ridicat efectiv 101, urmată foarte aproape de Poliția Locală Sector 6, care a identificat 460, dar a ridicat doar 46.
Cel mai prost stau polițiștii din sectorul 5, care estimează aproximativ 200 de rable în zona lor de competență, din care au identificat efectiv doar 49 și au “săltat” cinci. În sectorul 1 sunt 376 de mașini părăsite, pro-cedura legală urmând a fi aplicată în următoarele zile pentru 67 dintre ele, iar în -sectorul 4 sunt 333 de rable (188 ridicate). De asemenea, în -sectorul 2 au fost ridicate 110, dintr-un total rămas deocam-dată -necunoscut.
Mașinile abandonate care migrează în alt sector
Numărul exact al mașinilor abandonate în București este greu de stabilit întrucât, deși părăsite de ani buni, unele rable au tendința de a dispărea din zonă imediat după afișarea somației pe parbriz, pentru a reapărea la expirarea avertismentului.
“Situația vehiculelor abandonate este fluctuantă la granițele de sector. După afișarea so-mației pe caroseria mașinii, proprietarul mută mașina în afara razei de competență teritorială, iar după o perioadă de 3-4 luni aceasta reapare în zona unde a fost identificată inițial, în aceeași stare de degradare”, a precizat Silviu -Soroceanu, director general-adjunct al Poliției Locale -Sector 3, pentru “România liberă”.
În acest moment, legea prevede o amendă de până la 2.000 de lei pentru abandonarea -unui autovehicul și refuzul de a-l ridica de pe domeniul public. O propunere legislativă înaintată luna trecută Senatului prevede dublarea amenzilor.
BIROCRAȚIE. O parcare de 84 de locuri, închisă
O parcare supraterană cu două niveluri și 84 de locuri zace nefolosită, deși construcția ei a fost finalizată în urmă cu trei ani. Este vorba despre parcarea de sub Podul Basarab, de la intersecția Bd. Nicolae Titulescu cu Calea Griviței.
Responsabili din cadrul Primăriei Capitalei spuneau atunci că inaugurarea este blocată de un aviz pe care pompierii trebuiau să-l dea și nu l-au dat nici până acum. La solicitarea „României libere”, Inspectoratul pentru Situații de Urgențe a transmis însă că instituția a emis nu unul, ci două avize de securitate la incendiu pentru parcarea de sub Podul Basarab, în 2012 și 2014, la cererea Primăriei Capitalei. În acelaşi timp, să găseşti în zonă un loc de parcare este o adevărată provocare. Trotuarele sunt supra-aglomerate, astfel încât pietonii abia mai au pe unde să treacă. La un moment dat, în parcarea respectivă se mutaseră câţiva oameni ai străzii.
Într-o vreme era şi păzită, deci erau cheltuiţi bani publici pentru un lucru inutil. Care este motivul exact pentru care parcarea nu este funcțională la trei ani după finalizarea ei nu am putut afla. Primăria Generală nu a răspuns la solicitarea noastră, deși au trecut mai bine de două săptămâni de atunci.