Lăcomia multinaționalelor rămase singure pe piața asigurărilor, slugărnicia și lipsa de profesionalism a ASF în frunte cu președintele Mișu Negrițoiu, dar și lașitatea Guvernului au condus la o situație fără precedent în România post-decembristă.
De vineri, de când au intrat în vigoare limitele maxime pentru prețurile asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, piața asigurărilor s-a adâncit într-o stare de haos care o caracteriza deja de mai multe luni. S-a ajuns la situații anormale cum ar fi stoparea vânzării de RCA sau oferirea unor tarife care sfidează logica economică, dar și aritmetica primară.
În România anului 2016, șoferii care conduc mașini mici plătesc asigurări mai scumpe decât cei care se află la volanul unui camion de peste 16 tone, în timp ce polița RCA pe 6 luni este mai scumpă decât cea pe un an. Nu este vorba despre o glumă și nici măcar despre o excepție.
Este starea actuală a pieței asigurărilor, trimisă în anar-hie de deciziile disperate ale unui supraveghetor mult prea influențat de mediul politic și mult prea puțin familiarizat cu specificul asigurărilor.
Când a trimis Astra Asigurări în faliment, fără fundamente reale, dar și fără prea multe scrupule, Mișu Negrițoiu, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a pornit, practic, o undă de șoc ce avea să provoace cutremurul dezastruos de astăzi.
Din acel moment, piața s-a transformat într-un monopol, mai ales că, pe parcurs, în faliment a ajuns și Carpatica Asig. În plus, alte două firme mari, neafiliate unor multinaționale, dar foarte active pe zona RCA au fost puse sub o strictă supraveghere și atenționate să își reducă vânzările.
Rămase fără concurență, cele câteva grupuri străine au trecut, firesc, la majorarea prețurilor, scoțând în stradă firmele de transport care ajunseseră să plătească pentru asigurări sume uriașe. La presiunile acestora, nefiind în stare să găsească altă soluție, ASF și Guvernul au decis să ia o decizie fără precedent în Europa modernă: au plafonat tarifele RCA. Una dintre urmări a fost condamnarea definitivă a brokerilor de asigurare, pe seama cărora firmele de asigurare încearcă să își scoată pierderile.
În acest moment, piața asigurărilor din România nu mai este funcțională, deși conducerea ASF continuă să rămână acolo unde în ciuda faptului că a eșuat în îndeplinirea principalei sale sarcini legale: asigurarea stabilității și funcționalității pieței și sprijinirea mediului concurențial.
Nu mai vor să vândă RCA, pentru că se poate
De vineri și până ieri, cel puțin două firme de asigurare au refuzat pur și simplu să permită subscrierea de polițe RCA. Legea nu le poate face nimic, momentan, având în vedere că pentru a le putea sancționa, ASF ar trebui să constate lipsa totală de activitate timp de șase luni.
De astăzi, celor două firme li s-au adăugat alte două. Metoda de a evita clienții riscanți nu mai este una directă, dar este foarte eficientă. “Se cer pentru transportatori tot felul de acte. De la autorizația de funcționare la licența de taxi, de exemplu. În aceste condiții, mie îmi iau cel puțin 3 zile până reușesc să strâng actele. Trec alte două zile până când obțin oferta și, probabil alte 2-3 zile până când se emite efectiv polița. Vorbim, deci, de o săptămână de zile pentru a lua un RCA care până acum era emis pe loc. Clientul este mai mult decât afectat, iar eu nu mai am de ce să intermediez acea poliță, mai ales că am un comision de 10 ori mai mic decât înainte ”, a explicat, pentru „România liberă“, un important broker de asigurări.
Firmele care au organizat boicotul confirmat de mai mulți brokeri autohtoni sunt Groupama, Uniqa, Asirom VIG și Allianz Țiriac. Informațiile „România liberă“ arată că în curând li se vor alătura și Omniasig și Generali. Se va ajunge astfel la situația în care transportatorii profesioniști, adică tocmai cei care au cerut și obținut limita-rea tarifelor, nu vor mai putea încheia polițe decât în condiții foarte grele și după mult timp pierdut. ASF cunoaște bine situația, însă ridică din umeri.
DE RÂSU’-PLÂNSUL. Şoferii de mașină mică plătesc mai mult decât șoferii de TIR
Plafonarea tarifelor printr-un act normativ scris “la disperare” a condus, inevitabil, la apariția unor anomalii. „România liberă“ a scris deja despre șoferii de peste 50 de ani din orașele de pronvincie, ale căror prețuri pentru RCA cresc și cu 50%. O dovadă clară a non-combatului declarat în piața de asigurări o reprezintă și faptul că, pe mai multe categorii de vehicule, prețul cotat de diferitele companii este același. Și mai bizară este, însă situația tinerilor care conduc automobile (nu neapărat noi) cu motoare de peste 2,5 litri.
Ei vor plăti pentru asigurare mai mult decât scoate din buzunar un șofer de TIR care și-a înregistrat camionul pe persoană fizică. O spune chiar Hotărârea de Guvern care implementează tariful maxim: camioanele de peste 16 tone înregistrate pe persoană fizică vor achita pentru RCA maximum 2.949 de lei, în timp ce tinerii sub 25 de ani care conduc mașini cu cilindree de peste 2,5 litri plătesc 3.080 de lei. În al doilea rând, după cum a declarat și Cristian Muntean, președintele ASSAI, organizația reprezentativă a service-urilor auto, s-a ajuns la situația în care polițele pe 6 luni sunt mai scumpe decât cele pe un an.