Comentariile anonime critice, cronicile răutăcioase sau mesajele cu injurii de pe internet contribuie la dezvoltarea unui climat negativ şi a unui comportamentul vicios pe bloguri, forumuri şi reţele sociale.
Editorul New York Times Nick Bilton dezvoltă teoria privind problema comportamentul online analizată în noua carte „You are Not a Gadget” a specialistului în calculatoare, Jaron Larnier, care a devenit cunoscut pentru popularizarea termenului de „realitate virtuală”. În carte, Larnier promovează ideea de a plăti pentru conţinutul online al anumitor site-uri pentru a impune un nou model economic pe internet şi pentru a controla problema „maoismului digital” (un tip de colectivism online) şi a comentariilor anonime care încurajează un comportament agresiv între utilizatori.
Anonimatul nu este singurul factor care favorizează postarea mesajelor cu conţinut obscen sau batjocoritor pe diferite site-uri sau bloguri, potrivit lui Bilton. Un alt factor care încurajează utilizatorii răutăcioşi este uşurinţa cu care poţi să postezi un comentariu pe internet. În plus, aceşti utilizatori nu realizează că toate criticile şi jignirile ajung la o persoană care se află de cealaltă parte a ecranului. „Mediul digital interferează cu umanitatea”, este de părere Bilton.
Jurnaliştii şi bloggeri scriu despre diverse subiecte. Unele dintre ele stârnesc adevărate polemici în mediul online. Criticile şi argumentele contra, dar valide, postate de utilizatori sunt utile şi îi ajută pe jurnalişti să îşi îmbunătăţească materialele. Unii comentatori nu se mulţumesc însă să trimită comentarii, dar scriu si e-mail-uri de apostrofare către autorii textelor respective. Bilton povesteşte, din experienţa proprie, că de fiecare dată când a răspuns la e-mail-urile primite şi îşi cerea scuze pentru greşeli sau ofense involuntare, a primit înapoi un răspuns de genul: „Îmi pare rău! Mă simt prost, nu ştiam că cineva chiar va citi e-mail-ul”.
Autorul mărturiseşte că şi el a postat comentarii negative pe bloguri şi din când în când a scris chiar şi o cronică maliţioasă pe iTunes fără să se gândească la consecinţe, dar în timp şi-a dat seama că aceste comentarii sunt de obicei nepoliticoase. Majoritatea oamenilor nu ar spune lucrurile pe care le postează online faţă în faţă cu o persoană.
Întrebarea este cum să îi convingem pe oameni să înţeleagă că discuţiile online nu sunt o joacă şi umanitatea are un rol important şi în lumea digitală?