Televiziunile care dețin drepturile de difuzare pentru meciuri foarte urmărite, precum BeIn Sports, Canal+, Sky şi Mediaset, sunt nemulțumite de faptul că pe platforme ca Vine sau Instagram apar fișiere video filmate de amatori în timpul meciurilor.
Aproape peste tot în Europa, cele mai interesante secvenţe din meciurile disputate în campionatele de fotbal din Italia, Anglia şi Franţa cunosc o veritabilă înflorire pe Internet în fiecare weekend, informează AFP.
Pasionaţii de fotbal filmează, folosindu-şi telefoanele mobile, anumite acţiuni şi reluări difuzate pe televizoarele lor şi publică acele secvenţe de câteva secunde pe reţelele de socializare, imediat după difuzarea lor în direct la televiziune.
Această practică, încă marginală, a luat amploare în această vară pe durata Campionatului Mondial de fotbal din Brazilia şi a început să agaseze grupurile de televiziune, precum Canal+ şi BeIN Sports din Franţa, Sky şi Mediaset din Italia, care au plătit sume colosale pentru achiziţionarea drepturilor de difuzare. Posturile TV văd în această practică o formă de „delapidare”.
Vine, serviciul de partajare de fişiere video pe internet deţinut de Twitter, şi Instagram, concurentul său, alături de Facebook, sunt printre primele vizate de criticile posturilor TV.
Cotidianul sportiv L’Equipe a făcut de curând o serie de calcule şi a ajuns la concluzia că cele şase secunde (durata unui fişier video pe Vine) cu imagini dintr-un meci din Ligue 1 vor costa 2.100 de euro începând din 2016, în timp ce BeIn Sports şi Canal+ vor plăti 748,5 milioane de euro pe sezon pentru a difuza meciurile din campionatul francez. Pentru moment, cele două posturi plătesc 607 milioane de euro pe an.
„S-a împlinit deja un an de când am constatat apariţia acestui fenomen. Iar el s-a accentuat în timpul Cupei Mondiale. Este vorba pur şi simplu de o încălcare online, sălbatică, a drepturilor noastre de difuzare şi un prejudiciu comercial, întrucât fenomenul poate să se transforme într-o pierdere de abonaţi pentru posturile TV”, a declarat la jumătatea lunii august Laurent de Camas, directorul de marketing al postului BeIN Sports.
„Plătim foarte mult pentru aceste drepturi, deci dorim ca produsul să fie protejat. E rândul Ligii de fotbal profesionist să acţioneze”, a declarat la rândul său un reprezentant al postului Canal+.
Liga de fotbal profesionist (LFP), organismul care comercializează drepturile de difuzare a meciurilor de fotbal din Franţa, nu a reacţionat deocamdată. Reprezentanţii LFP au evocat recent în cotidianul L’Equipe intenţia de a „trimite scrisori recomandate directorilor de la Vine pentru a-i obliga să respecte drepturile difuzorilor”.
Cazul nu se limitează doar la Franţa. „Este o breşă în regimul drepturilor de autor şi nu îi sfătuim pe suporteri să profite de ea. Dezvoltăm tehnologii, precum roboţi care scanează Vine, şi colaborăm cu Twitter pentru atenuarea acestei activităţi”, declara la jumătatea lunii august, pentru BBC, Dan Johnson, directorul de comunicare din Premiere League, campionatul englez de fotbal.
În Italia, cu ocazia unei reuniuni de pe 10 septembrie, potrivit săptămânalului L’Espresso, cluburile de fotbal au fost invitate de Lega Calcio, liga italiană, să nu mai difuzeze mini-fişiere video înainte de meciuri pentru a nu provoca pagube posturilor care deţin drepturile de difuzare. În Italia, posturile TV plătesc 945 milioane de euro pe an – 572 milioane de către Sky şi 373 milioane de către Mediaset.
Twitter, care deţine serviciul Vine, reaminteşte faptul că pe pagina sa există un formular de semnalare şi suprimare a videoclipurilor care nu respectă condiţiile de utilizare.