Trei românce au pus bazele unei afaceri cu cosmetice: Trebuie să ajungi să câștigi încrederea omului. Avem clienți de când eram eu în clasa a VI-a. Și acum am 29 de ani | REPORTAJ

de Maria Capelos , 18 martie 2017 - stire actualizata la ora 11:42, 18 martie 2017

Victoria, Elena și Adina Oancea. Trei generații: bunică, mamă și fiică. Împreună au pus bazele unei afaceri de familie pornind de la pasiunea comună pentru natură și frumusețe.

Victoria Oancea, sau Nona, cum îi spuneau copiii, era doftoroaia satului, „vindecând cu uleiuri și tincturi, descântând copiii cu apă de la trei fântâni și cărbune de jăratec“.  Elena Oancea, fiica Victoriei, era încântată de baia lipovenească pe care mama ei o înființase în satul natal, Poșta, din Dobrogea, în fapt o saună în care apa cu plante de tot soiul era luată din cazanul fierbinte în carapacea unui dovleac. După ce te spălai, urma un masaj cu un mănunchi de plante și unul cu uleiuri esențiale. Era nu numai un „tratament cosmetic“ după care pielea rămânea extrem de fină, dar și o modalitate de revigorare a organismului în vederea muncii grele de la câmp. 

Copil fiind, Elena era fascinată nu numai de natură, cu tot ceea ce oferea ea, dar și de miraculoasa cremă a mamei, din căpăceală de albine și extract de crin românesc, care vindeca orice rană, lăsând pielea netedă.

Sunt lucrurile care au condus-o apoi către studii aprofundate de chimie, dar și către ani intenși de studiu individual al plantelor. 

De la pasiune la afacere

De aici și până la a-și dedica viața îmbunătățirii rețetelor bunicii, care au fost confirmate și testate în timp, și crearea altora, prin cercetări științifice, nu a mai fost decât un pas. Iar el a căpătat contur în 1992, când a luat naștere brandul de cosmetice naturale „Careless Beauty by Elena Oancea“. 

Când fiica Elenei, Adina, a crescut, a fost de la sine înțeles că li se va alătura mamei și bunicii, continuându-le munca, pentru că, spune ea, „la noi în sat e o tradiție a frumuseții pure, a îngrijirii organice, de mai multe decenii, de la străbunica, bunica, mama, toate făceau creme în casă. Trăiau într-un mediu natural și aveau niște rețetare foarte rustice.

Aveau multe păduri în jur și, din lipsă de medicamente și produse de îngrijire, erau nevoite să le prepare în casă. Urmăreau niște rețetare rustice în ideea că foloseau numai materie vegetală proaspătă, rășini, căpăcele de albine. Mama a crescut cu această viziune și ne-a insuflat-o și nouă, la rândul ei. A pasionat-o, și-a dorit să aprofundeze problema, să o extindă și, de ce nu, să facă chiar un business din ea. Îi place foarte mult, la fel și mie. Nu a fost o povară pentru mine să mă alătur ei, să continui această tradiție. Este o plăcere și cred cu tărie că natura are un potențial foarte mare atât în a îngriji pielea, cât și în a trata diverse afecțiuni de ordin dermatologic. În studiile pe care le-am urmat – eu am terminat Farmacia și studii aprofundate de chimie și electrochimie, iar mama este chimist – mergem foarte mult spre a găsi rețetare cât mai complexe, unice, adaptate fiecărei persoane în parte“.

Minunile din flora României

În România, există 3.500 specii de plante, iar Adina și mama ei lucrează până în prezent cu 40, dintre care procesează 22 de produse, a căror tehnologie de fabricație este foarte complexă. „Într-un produs intră cam 10-15 specii de plante, bineînțeles transformate în diverse forme – ulei, extract apos, extract hidroalcoolic –, toate fiind gândite pe tipuri de ten, pe afecțiuni dermatocosmetice, chiar și pe vârste. Încercăm să adaptăm produsele, dar și serviciile pe care le oferim în funcție de nevoie omului. Mă uit în jur și îmi dau seama că există o multitudine de produse pe piață, ceea ce mă bucură, mai ales că în ultimul timp au început să apară mai mulți producători români. Mi-aș dori din suflet să reușim să creăm și României o istorie din acest punct de vedere. Suntem o țară cu o floră foarte bogată și mă bucur că m-am născut aici pentru că am cu ce lucra. 

Să realizezi un produs organic necesită însă o intensă activitate științifică. Nu poți doar să amesteci câteva extracte cu puțină miere și argilă și gata, ai făcut produsul. În prezent, această cercetare este susținută de mama și de mine în cadrul laboratorului propriu de producție, dar și în colaborare cu centre universitare și alte laboratoare din țară. 

Bunica mea, până la vârsta de 73 de ani aproape că nu avea riduri, avea o față cu o piele foarte fină, foarte luminoasă. Desigur, și moștenirea genetică își are rolul ei, însă și faptul că nu a aplicat niciodată pe față produse de sinteză, chimicale, cred că a contat foarte mult. Natura oferă o gamă infinită de metode de îngrijire a tuturor tipurilor de piele, dar în același timp natura este extrem de greu de reprodus în laborator. Pentru a păstra puritatea ei este nevoie de pricepere, măiestrie, pasiune și multă răbdare. O specie de plantă poate cuprinde sute de compuși chimici, biologic activi. Un produs de sinteză nu este la fel de rapid acceptat de către piele sau, în multe cazuri, nu este acceptat deloc. Avantajul major al extractelor din plante românești este că au o penetrabilitate foarte mare, sunt recunoscute rapid de organism și dețin o compoziție chimică foarte variată, bogată în principii active“, explică Adina Oancea. 

Patru brevete de invenție

La patru ani după înființare, în 1996, brandul a obținut primul brevet de invenție, înregistrat la OSIM, pe numele Elenei Oancea. În prezent, mama și fiica au patru brevete la activ: compoziție pentru tratament cosmetic naturist; cremă cu efect regenerator; apă din fructe de cătină; elixir vegetal cu efect regenerator al pielii. 

„A durat destul de mult documentația pe produs, aproape un an. Dar, făcând investiții financiare mici, pas cu pas, am reușit. Nu am făcut niciodată investiții financiare mari. Până acum cinci ani a fost destul de greu să ajungem să ne creadă clienții că avem un produs pur, natural, făcut aici la noi. Toată lumea era pasionată și acaparată de produsele străine intrate pe piață. Este normal, după comunism, lumea își dorea ceea ce nu avusese ani de zile“, continuă Adina.

Îi place să se ocupe în special de partea științifică și, lunar, ea și mama ei fac cercetări de laborator pentru dezvoltarea și îmbunătățirea rețetarelor. 

„În mai, ne propunem să scoatem produse noi. În prezent, am ajuns la 22 de produse, cuplate pe tipuri de ten și chiar o gamă pentru îngrijirea corporală. Ne-am extins câte puțin de la an la an, iar acum avem cereri și pentru produse de păr și altele.“

Consiliere și îngrijire

Partea de îngrijire se face tot prin metode proprii, nu include vreun fel de aparatură de specialitate. „Observ că oamenii caută tot mai mult acest tip simplu de îngrijire. În cabinetul nostru, mâinile mele sunt aurul meu. Lucrez foarte mult cu mâinile, de la demachiere, vaporizare, extracție, masaj facial manual. Masajul este foarte căutat de cliente pentru că este o tehnică proprie în care avem grijă de fiecare parte musculară facială. Realizăm și drenaj limfatic și după un masaj facial pielea se simte și arată altfel. Iar efectul unui tratament cosmetic în cabinet nu este doar temporar, pielea primește toate principiile active din produs și le procesează treptat“, explică Adina.

Tratamentul în cabinet este precedat de o consiliere, Adina notându-și toate modalitățile de îngrijire pe care doamnele le-au adoptat până atunci, modul de viață, cel alimentar etc.  Abia apoi li se recomandă produsele de utilizat acasă sau tratamentul în cabinet, în funcție de caz și de afecțiuni. 

Produsele se găsesc în saloanele de îngrijire deschise în București, Constanța și Timișoara și lumea preferă să vină să le achiziționeze de aici, pentru a beneficia și de consiliere.

Procedee tehnologice complexe

Și-au dorit foarte mult să cultive ele plantele, pentru a putea controla materia primă. „Avem terenuri în județul Constanța, comuna Tropaisar, și la munte, în zona Nehoiu, Buzău. Avem noroc și moștenim pământ de la bunici, pe care am cultivat, treptat, toate speciile de plante de care avem nevoie. Cultivăm pe șapte hectare și intenționăm să mai cumpărăm patru hectare. Utilizăm peste 40 de specii de plante: lavanda de cultură, dar și lavanda sălbatică din zona montană, nalba, iasomia, menta, mugurii de pin, de brad, tei, ghiocel, toporaș, roiniță etc. Sunt plante cunoscute la noi, dar multe dintre ele mai puțin cunoscute pentru cei din afară. Când am fost să țin o conferință în Franța, au fost foarte impresionați de varietatea materiei prime și de meticulozitatea procesului de fabricare. Macerarea, de pildă, durează între 30 și 40 de zile, în funcție de tipul de plante. Urmează obținerea de pulberi și extracte. Ca produs de încorporare pentru măști folosim argila, iar pentru creme, căpăceala de albine. Pe post de conservant folosim extractul rășinos, muguri de pin sau de brad. Acest tip de conservant natural conferă produselor un termen de valabilitate de 24 de luni, acordat de Ministerul Sănătății.“ 

„Careless Beauty“ are aviz de la Ministerul Sănătății și trimite fiecare dosar de produs la Bruxelles. Din acest an au intrat, timid, și pe piața din Franța. Adina este convinsă că pe piață e loc pentru toată lumea, atât la noi, cât și în străinătate. 

Profitul nu vine peste noapte

„Noi nu am resimțit criza. Făcând un lucru cu pasiune și creând anumite legături cu oamenii, ei nu au renunțat la a veni la noi sau a-și cumpăra un produs. Totul a fost făcut treptat, cu răbdare, în ani de zile. Cred că este bine să nu te avânți prea mult, prea repede, așteptând ca profitul să vină peste noapte. Lucrurile în România evoluează puțin mai încet. Lumea se gândește de două ori când achiziționează un produs cosmetic sau când alege să se ducă într-un cabinet de specialitate, însă venind cu ceva unic, un produs diferit de ceea ce este pe piață, reușești să convingi omul că merită. Produsele și serviciile noastre costă între 63 și 280 lei. Sunt prețuri accesibile pentru această categorie de produs, având în vedere calitatea și efectele pe care le produc“, spune Adina. 

Aflăm de la Adina Oancea că nu există certificări pe produs organic în România, ci doar pe produs bio. „Există o diferență între cele două. În conceptul bio este permis să ai în produs între 1% și 5% substanțe de sinteză. Noi nu avem deloc substanțe de sinteză, din acest motiv nu ne-am luat certificările de produs. Când vor apărea certificările organice în România, atunci le vom lua. Avem certificări ISO pe partea de producție și management. Sunt convinsă că va apărea și această categorie de produs organic în prevederile naționale. Termenul organic a plecat din SUA. În Franța, această categorie de produs este denumită «pur și natural»“. 

În opinia Adinei, încă este loc de dezvoltare, iar ele continuă să facă investiții, în laborator, în terenuri, „nu prea te poți opri“, după cum spune. Reinvestesc mereu profitul obținut. Cel mai mult se investește în partea de procesare a materiei prime. Deoarece timpul de recoltare este foarte scurt, au nevoie de utilaje adecvate pentru a procesa materia primă rapid. 

Au investit, deci, în malaxoare care să le ajute să facă lucrurile la timp, în cantitate mai mare.

„Vrem să creăm o tradiție și mi-aș dori foarte mult ca ea să fie dusă mai departe de copiii mei. Lumea apreciază, simt că este interesată. Am avut și clienți care se îndoiau de cât de naturale sunt produsele noastre, când mergeam pe la târguri ne spuneau în față. Trebuie să ajungi să câștigi încrederea omului și asta nu se face decât fiind sincer și creând cu adevărat un produs de calitate. Avem clienți de când eram eu în clasa a IV-a. Și acum am 29 de ani“, spune Adina.

Marea dorință a Adinei este să ducă tradiția plantelor românești și în afara țării, după Franța următoarea destinație pe care o țintește fiind Londra.   

Comentarii

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design