Jefuiţi de "taxi-piraţii" din Gara de Nord Bucureşti, cu complicitatea CFR. FOTO+AUDIO

de Adrian Bărbulescu, Petrica Rachita , 17 august 2016 - stire actualizata la ora 10:24, 18 august 2016

Taximetriștii pirat continuă și în 2016 să facă legea în zona Gării de Nord, chiar sub privirile autorităților complet impotente. Sau dezinteresate să împiedice un furt la drumul mare: 50 de lei pentru o cursă de câțiva kilometri care costă cel mult zece lei. Culmea, asta se întâmplă deși CFR a încheiat un contract cu o firmă de taxi,  care ar trebui să le asigure călătorilor condiții decente de transport, mașini la orice oră și plata doar a ce se înregistrează pe aparate.

Un fenomen demn de societăți mai degrabă medievale are loc în fiecare seară la Gara de Nord. Este vorba de hoție, la propriu, la drumul mare și asfaltat din buricul unei capitale europene. Dacă ajungi cu trenul în Bucureşti, de la gară poţi să iei metroul sau mijloacele de transport ale RATB pentru a-ţi continua călătoria în oraş. Trecem peste faptul că nu există nici un fel de indicator către stațiile tramvaielor sau autobuzelor, ca să nu mai vorbim de informații despre traseele acestora, așa cum se întâmplă în mai toate gările mari din Europa. După miezul nopții, însă, opțiunile Metrorex sau RATB pică, așa că celor fără mijoace auto proprii sau fără prieteni care să-i culeagă din Gara de Nord nu le rămâne decât varianta taximetrelor.

Pe hârtie: condiții decente

Oficial, taximetria în Gara de Nord a Bucureștiului ar trebui să meargă la cheie: între CFR și un operator de taximetre există un contract care ar trebui să ofere condiții bune spre minunate de călătorie. Contractul a fost încheiat în urmă cu trei ani, când compania naţională CFR SA, cea care administrează infrastructura feroviară, deci și Gara de Nord, a decis să scoată la licitație spațiul destinat activităților de taxi la licitație. Și, astfel, să scape cât se poate de practic de taximetrele pirat care sunt acolo de zeci de ani. Licitația a fost câștigată de fima Meridian Taxi. Care, pentru o sumă derizorie (aproape patru sute de euro pe lună), beneficiază de o stație specială de trei sute de metri pătrați, asigurându-și exclusivitatea asupra taximetriei la Gara de Nord, una dintre cele mai bănoase zone din București pentru astfel de afaceri.

Odată cu câștigarea contractului, Meridian și-a asumat și câteva obligații pentru modernizarea acestui serviciu. Cum ar fi: asigurarea pazei în staţia oficială de taxi, asigurarea funcţionării permanente a aparatelor tip info touchscreen, verificarea, repararea şi înlocuirea acestora în caz de defecţiuni majore, astfel încât să fie asigurată utilizarea permanentă.

Nici un Meridian, clienții pradă piraților

Am vrut să testăm cum funcționează sistemul instalat de aproape trei ani și am decis să mergem să căutăm un taxi la Gară aproape de miezul nopții, atunci când peste o mie de călători sosesc cu trenul. Există, într-devăr, multe banere, de la peron până la ieșirea din gară, care te conduc către stația de taximetre autorizate. Numai că, surpriză, acolo nu este nici măcar o mașină a companiei Meridian. Mergem la aparatele moderne, patru la număr, pentru a încerca să comandăm online un taxi. Din patru, trei nu funcționează, iar la cel funcțional, deși încercăm de mai multe ori în cincisprezece minute, ni se recomandă să revenim mai târziu. Încercăm să facem și o comandă telefonică, dar de la Meridian ni se spune că nu au nici o mașină în zonă. La celebrele ”coloane”, spațiu destinat taxiurilor, nu se află decât două Loganuri galbene, fără licență sau preț la vedere. În spatele zonei închise, zeci de taxiuri, care mai de care mai dubioase, așteaptă clienții, deși în mijlocul lor este prezentă o dubă a Jandarmeriei.

Se refuză și curse de 12 kilometri

Ne-am convins, sub atenta privire a jandarmilor din zonă, că până și tarifele triple afișate de taxi-urile prezente la gară, 3,5 lei pe kilometru, sunt doar de formă. Șoferii nu vor să te ducă decât la mica înțelegere. Adică îti cer 50 de lei pentru o cursă de câțiva kilometri. Deși sunt și mașini ale companiilor mari, și șoferii aceștia refuză să ia curse. Motivul: călătoriile sunt prea scurte (desigur, noi alesesem o destinație aflată la 12 kilometri de Gara de Nord) și ar trebui să le oferim suma cerută de ei, nu ceea ce indică aparatul.

Iar agenții de pază din Gara de Nord ne sfătuiesc să nu așteptăm un taxi Meridian și să încercăm să găsim o altă soluție. ”Mergeți mai bine și căutați un taxi afară, că aici nu prea vin niciodată și nici aparatele de comandă nu merg”, ne spune cel care ar fi trebuit să supravegheze buna desfășurare a lucururilor.

Jandarmeria păzesc "pirații"

Atât noi, cât și alți călători, am mers spre duba Jandarmeriei, aflată în mijlocul taxiurilor neautorizate, pentru a fi sfătuiți de aceștia cum am putea găsi un taxi legal în acea zonă. Discuția avută cu jandarmii ne-a făcut repede să înțelegem că treaba lor e să păzească "pirații", nu cetățenii abuzați de sistemul paralel și ilegal."Nu este treaba noastră asta. Puteți încerca aici, dar fiecare face ce vrea”, ne-a răspuns unul dintre jandarmi. În momentul în care am încercat să facem fotografii cu telefonul taxiurilor "pirat", jandarmii ne-au chemat la dubă pentru verificări, ba chiar ne-au amenințat că ne vor duce la secția de Poliție. "O să mergem la secție să vă identificăm, dacă nu aveți buletinul la dumneavoastră”, ni s-a transmis.

În timp ce jandarmii erau ocupați cu identificarea noastră, mai mulți clienți nemulțumiți au venit pentru a le cere sprijinul. "Nu vă supărați, de ce taxiurile nu merg în Berceni?", a întrebat unul din cei sosiți cu trenul în București. "Întrebați taximetriștii, nu e treaba mea asta. Eu nu pot să oblig pe nimeni”, a replicat un alt jandarm. Care, pentru a-și întări vorbele, l-a chemat la discuții și pe un taximetrist "pirat". Pe care l-a întrebat, prietenos: "Pot eu să vă oblig să duceți clienții?". Cu mingea la fileu, "piratul" a lovit nimicitor: "Nu. Și, dacă nu vă convine, să mergeți la Meridian, ei sunt autorizați. Uitați ce scrie acolo, «Taxi autorizat Meridian»". În deplină armonie cu "piratul", jandarmul a continuat: "Sunt și ei taximetriști, dar e dreptul lor, dacă nu vrea să te ia."

 

În zadar am încercat să le explicăm că acei taximetriști nu sunt autorizați: "Uitați aici, mașinile astea nu au licență, nu au tarif, practic vorbim despre taximetrie ilegală. Puteți face ceva în sensul ăsta?". Imperturbabil, jandarmul a replicat sec: "Nu este treaba mea, este treaba Poliției Locale sector 1." "Și ați sesizat-o vreodată?", am parat noi. "Ce treabă am eu? Sună tu, de pe telefonul cu care mă fotografiai, la112 și cere la Poliția Locală Sector1!", ne-a întors-o jandarmul.

"Pirații" ne-au dat cu tifla

Am sunat în prezența jandarmilor și a taximetriștilor "pirat" la 112, iar de acolo am fost îndrumați către Poliția Locală Sector 1. Am sunat și acolo să facem reclamație, dar și cei de la Poliția Locală ne-au dat doar un  alt număr de telefon. Al Poliției Rutiere. Unde nu a răspuns nimeni.

În timp ce eram verificați de jandarmi, un taxi "pirat" a escaladat bordurile din fața noastră și a intrat în spațiul unde ar fi trebuit să fie cei de la Meridian Taxi. Șoferul a coborât și ne-a explicat ironic cum stă treaba: „Dacă vreți să vă răspundă Poliția, folosiți și voi abonament, nu cartele bagaboante. Jandarmii nu au nici o treabă cu noi.” Într-un final, jandarmii au decis să nu ne mai ducă la secție și să ne lase în compania taximetriștilor "pirat" din fața gării. Să ne descurcăm prin forțe proprii.

Taxi Meridian acuză sabotaj la aparatele de comandă

Directorul executiv al Meridian Taxi, Alexandru Stăiculescu, a răspuns foarte prompt întrebărilor adresate de România liberă. Chiar dacă este de apreciat promptitudinea (ceea ce nu este cazul în ceea ce priveşte Primăria Capitalei - i-am întrebat pe subordonaţii Gabrielei Firea câte controale au făcut la Gara de Nord şi ce sancţiuni au aplicat, însă nu am primit nici un răspuns), explicaţiile sale nu ne-au dumirit.

Alexandru Stăiculescu susţine că “din punct de vedere numeric, mașinile dispecerizate sunt suficiente pentru a face față numărului de comenzi primite din Gara de Nord. Constrângerea pe care o avem la Gara de Nord este dată de spațiul limitat în care mașinile pot staționa. În parcarea din zona Coloane pot aștepta maximum şase mașini. La Aeroportul Otopeni, unde parcarea dedicată taxi este mult mai mare, nu întâmpinăm probleme cu mașinile care preiau clienții, acestea putând staționa în număr suficient”. Nici o explicație, însă, despre faptul că, uneori, în Gara de Nord nu există nici măcar o mașină de la Meridian.

Întrebat dacă are ştiinţă de faptul că, după ora 23,00 (când nu mai circulă metroul), a face comandă la taxi prin intermediul aparatelor touch screen instalate de Meridian se dovedește a fi o misiune extrem de dificilă, Stăiculescu admite că pot fi momente pe parcursul unei zile când numărul de solicitări primite de la clienți excede posibilitatea fizică de onorare a tuturor comenzilor, “însă acest lucru este specific activității de taxi în general și, în special, tarifului de dumping practicat în București”.

CFR se face că ceartă Meridian

La solicitarea României libere, oficialii CFR SA au admis, indirect, că lucrurile nu stau tocmai bine la Gara de Nord: “S.C. Meridian Taxi SRL a fost notificată în scris permanent de către personalul administrativ al Gării de Nord când au fost constatate disfuncţionalităţi în asigurarea serviciului public de taxi”.

Răspunsul CFR, însă, este pur și simplu nesemnificativ în context, câtă vreme sancțiunile sunt inexistente. Mai mult, contractul de închiriere pentru spaţiul situat în gara București Nord – zona coloane – este valabil cinci ani de zile, respectiv până la data de 31.12.2019, cu o valoare anuală de 19.044 lei + TVA, care se indexează cu indicele anual de inflaţie, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

Conform datelor oferite României libere de către CFR, obligaţiile contractuale ale SC Meridian Taxi SRL sunt:

- asigurarea pazei în staţia oficială de taxi (ceea ce nu se întâmplă);

- asigurarea funcţionării permanente a aparatelor tip info touch screen (nici asta nu se întâmplă);

- verificarea, repararea şi înlocuirea acestora în caz de defecţiuni majore, astfel încât să fie asigurată utilizarea permanentă (nu e cazul).

- asistenţă tehnică, suport online şi telefonic non-stop (ca și inexistente).

Comentarii

  • Cosmin

    25 noiembrie 2016 2:21

    1.nu mai promovati servicii ilegale de transport precum Uber sau.... ca saracii soferi put .... si nu stiu sa iasa din parcare... siii dupa ceva timp cand vor trebui fortat sa plateasca impozit si tva din incasari vor ajunge propriti...conturi blocate... executari silite sau pe la puscarie...2.toti taximetristi au actele in regula si toate masinie taxi au licenta si documente indiferent de pret de la 1.29 pana la 3.5.....numeni nu isi permite riscul ....si amenzile politiei si primariei sunt fabuloase.... controale complexe sunt cam 5 pe zi in diferite locuri ale bucurestiului si in aeroport in permanenta.... estimez ca jumate din contraventiile politiei sint catre taximetristi si masini taxi...dar nu scrie nicaieri....3.la gara de nord si deimprejur hoteluri si locatii e cea mai mare saracie si boschetarie.... nimeni nu are 10 lei .... nici macar tigari in buzunar.... majoritatea clientilor sunt provinciali si au 6 lei siun kil de branza sa iti dea pan la spital.... in ferentari e lux fata de ce clienti ies din gara........multumesc pt postare si acesta e purul adevar pt cunoscatori

    raspunde comentariului
  • Hercule

    09 noiembrie 2016 18:15

    Astia nu sunt decat slugile altora. Masonii lu peste ...cu 5000 euro, ne facem toti masoni. Fac pe modestii, se dau oameni buni si ei sunt negrii in cerul gurii. Au jefuit tarisoara asta din temelii . La puscarie cu ei.httpdezvaluitorul.rocele-mai-fioroase-clanuri-mafiote-din-romania==httpimpact-est.rodezvaluirilista-masonilor-din-romaniahttpimpact-est.rodezvaluirilista-masonilor-din-romania --httpwww.scimcf.roct-menu-item-5--httpwww.bursa.roscandalul-intre-smart-si-transelectrica-in-faza-penala-dupa-acuzatia-de-furt-iacov-il-invinuieste...s=companii_afaceriarticol=291149.html =---Consiliu de conducere A.R.R -PETRICU ALEXE CRISTIAN. DNA Cluj a trimis în judecată un director din Autoritatea Rutieră ... virtutea funciei de director la Direcia licene i autorizări ARR Bucureti, care să .... le tina evidenta ca pe Directorul Ioan Tatar il avea la degetul mic de il baga Tatar Ioan Directorul ARR nu misca un deget fara stirea lui Alexe Cristian.

    raspunde comentariului
  • Zăgan Vichente

    21 septembrie 2016 11:00
  • Ovidiu

    21 august 2016 4:16

    Capitala de ***** in tara de ***** numita Romania!! Cu taximetristi cocalari care refuza clientii care le cer sa mearga legal cu aparat, sau anumite distante oricat de scurte ar fi, sau in orice directie, carora ar trebui sa li se ia contractuil pe viata DACA primaria de ***** si politia de ***** si-ar face datoria! Mi-e SCARBA de aceast oras apropos, in altele din tara n-am prea intalnit situatia asta! atunci cand trebuie sa vin in tara si in Bucuresti.

    raspunde comentariului
  • Sorin Constantin

    19 august 2016 18:12

    Esența problemei este exact asta,avem,,armăți,,de bugetari care primesc salarii babane dar nu se implică,sau doar mimează.

    raspunde comentariului
  • gogu

    18 august 2016 18:56

    Ovidiu Olariu, are mare dreptate. De 25 ani politia, jandarmeria, armata, justitia, au stat de sase pentru hotii ce ne conduc. Acum pentru ca au intors privirea si au plecat sa faca bussines in timpul serviciului , au toti de mai sus pensii speciale si ies cu 10 - 15 ani mai repede la pensie ca sint obositi de rutina zilnica de intoarcerea privirii. Daca ii desfinteaza ar fi un lucru bun. Orcun statul roman este statul visat de USL-amisti, acum in frunte cu liderul USL-amist Klaus Johaniss.Ce vreti? E alegerea romanilor!.Stat corupt , ideal pentru ca cei smecheri sa prospere fara sa munceasca. Vezi pe cei de sus si pe cei de la care au intors privirea!

    raspunde comentariului
  • ieri aveau informatori peste tot, dar si azi au!

    18 august 2016 11:25

    care e cel mai bun informator al celor care-si bat joc de haina militara inca din 1948? Cine altul decat TAXIMETRISTUL care cunoaste cam tot ce misca pe o arie larga si traieste in retzera de pe urma retzelelor - iata si de unde eficienta nemaiintalnita a ORGANELOR de la noi fata de celellalte, din tarile civilizate, prospere, democratice, in care oamenii in uniforma sunt in slujba cetatenilor nu a infractorilor.

    raspunde comentariului
  • Ion Ion Ion

    18 august 2016 11:24

    de asta ar fi bine ca sa folosim cu totii macar noi Bucurestenii, ca provincialii nu stiu ce si cum sa faca in Bucuresti Uber sau Taxify, astfel lasam taximetristii fara clienti si ori se fac oameni seriosi ori se apuca de altceva ca altfe mor de foame.

    raspunde comentariului
    • ET

      20 august 2016 17:23

      Subscriu integral. Alegand Uber si Taxify, taximetristii vor vedea ca nu mai merge taximetria si se vor apuca si ei de Uber si Taxify. Multi deja au facut-o. Acolo nici nu misca in front ca daca au calcat pe bec, au zburat instantaneu din sistem. De vina suntem tot noi clientii de taxi. Pana sa apara Star, Clever si GTI Taxi toti apelam la dispecerate. Pe vremea aceea vorbeam cu soferi de la Meridian care nu-si imaginau ca vor pleca de acolo. In acelasi timp spuneau ca firma e puscarie si ca orice reclamatie te lasa instantaneu pe afara. Acum aceiasi soferi s-au dus la firme no name si spun ca-i doare in cot de dispecerat....."e libertate frate". Asa ca sa nu ne mai plangem, avem fiecare dintre noi ceea ce meritam. Si in curand acesti taximetristi blamati vor fi soferi Uber. Numai ca vor fi civilizati de sistem. Fortat.

      raspunde comentariului
  • Dan

    17 august 2016 15:38

    Acest articol este bun i binevenit. Dar după trei zile tema va fi dată uitării. Rog pe domnii redactori să se gândească la o rubrică specială a ziarului, unde să fie grupate toate problemele asemănătoare, de natură administrativă i de interes public. Grupate, de pildă, sub titlul "Probleme nesoluionate ale capitalei", ele vor rămâne sub ochii cititorului cu update-uri periodice i cronometrare de la prima semnalare a problemei respective. Cititorii să poată afia acolo nu doar comentarii ci i scurte filmări legate de subiect i de propriile experiene.

    raspunde comentariului
  • Dan

    17 august 2016 15:03

    Dle Barbulescu, ati pus la dispozitia Ministrului de Interne, tot materialul cu solicitare de RASPUNS ? Eventual si Parlamentului ??? Trebuie facuta cat mai multa "reclama" in cazul acesta FOARTE VECHI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    raspunde comentariului
  • centrix

    17 august 2016 11:47

    Cine controleaza politia? De la cresterile de salarii si pensii ale adulatului Oprea de proprii subalterni, politistii au devenit si mai indolenti. Vor lefuri si pensii ca sa nu faca rau, nu ca sa faca ordine. Pasivitatea lor ca nu intra in atributiile lor sa se bage in libertatea omului care poate sa fure si sa injunghie daca cel periclitat nu face denunt scris cu martori este notorie. Ei isi fac datoria conform legii si regulamentului, care sunt facute tot de cei care desemneaza controlul la oficiile de vot. O mana spala pe alta si amandoua se fac ca muncesc, ca sa ia banii iarasi pana la cot.

    raspunde comentariului
    • Dan

      17 august 2016 15:00

      Ce au "FACUT" ministrii dinaintea lui opre sau dupa el ??????????????????????? NIMIC !!!!! Ce vorbim ?????

      raspunde comentariului
  • zzz

    17 august 2016 11:38

    din articol reiese ca jandarmii , politia locala sunt in slujba taximetristilor. Adica FAVORIZEAZA INFRACTORUL.din pacate articolul nu e o poveste ci o narare a realitatii ...ce tara ....

    raspunde comentariului
  • MARA

    17 august 2016 9:32

    Vineri 12 aug 15.30 la Charles de Gaulle .Doua taxiuri la intrarea in metrou. Primul refuza destinatia Gara de Nord pe motiv ca nu este liber!!! Al doilea solicita 25 lei .Tariful afisat era 1.39 lei pe km. Nu am nici un dubiu ca este o situatie cunoscuta si tolerata de autoritati.Asa ca nu numai cei din Gara de Nord ..

    raspunde comentariului
  • gogu

    17 august 2016 9:12

    Cum isi fura bucuresteanul singur caciula... E mare pacat ca avem o capitala atat de necivilizata, cand exista multe alte orase in tara, unde badarania si mitocaneala nu sunt valori morale.

    raspunde comentariului
  • Dumitru

    17 august 2016 9:11

    Situatia asta dureaza inca de la instalarea aparatelor. Chiar si cand functionau, tot nu reuseai sa comanzi nimic cu ele asteptai, trebuia sa reincepi de mai multe ori.... Ce ma intreb eu este de ce RL descopera asta abia acum. Cinic cum sunt, nu gasesc decat 2 explicatii sau o alta companie vrea sa ocupe locul si a platit RL sa-si faca treaba, sau RL vrea sa o atace pe Firea aruncandu-i in carca toate problemele din Bucuresti.

    raspunde comentariului
    • valerian

      21 august 2016 8:29

      Dumitru,acum ce facem,cautam conspiratia la orice problema sesizata? Nu ar fi mai bine sa dam dovada de un pic de simt civic si sa lam taurul de coarne? Eu cred ca daca fiecare dintre noi ar sesiza problemele de aces gen, nu ar avea ce face si I-am scoate din lentoare si nepasare....Recunosc,trebuie nervi si vointa,dar alte arme nu prea avem....

      raspunde comentariului

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design