„Poti e un port care merită să fie mai important”, îmi spune Klaus Hoium Laursen, directorul Portului Poti, arătându-mi un tablou masiv din spatele biroului său din care mă privește pe sub sprâncenele stufoase un bărbat cu o față mare acoperită cu o barbă lungă cum se purta acum o sută cinzeci de ani: „Nu sunt eu, ci Niko Nikoladze, cel care a pus cu adevărat bazele primului și celui mai mare port din Georgia”, îmi zice zâmbind Laursen.
Din 1894 și până în 1912, când a fost primar, Nikoladze a transformat micul port local într-unul din cele mai importante centre de comerț de pe coasta Mării Negre. Un liberal cu vederi pro-europene, Nikoladze a fost de partea elitei georgine, care a făcut posibilă scurta perioadă de independență a Georgiei în perioada 1918-1921, înainte de instalarea sovieticilor.
APM Terminals. Klaus Hoium Laursen pentru a-mi demonstra importanța portului m-a dus inițial în fața unei hărți care detaliază regiunea sud-caucaziană: „Azerbaidjan și Armenia sunt principalele state alimentate cu mărfuri care vin în Poti. Spre ambele țări există conexiuni bune prin Georgia”. Dacă Poti ar dispărea, cele două state n-ar mai avea la fel de ușor acces la banane, spre exemplu, sau la alte bunuri care vin dinspre China, Vietnam, Taiwan via Oceanul Indian, Canalul de Suez, Bosfor. Alte mărfuri care ajung în Portul Poti sunt redistribuite spre Varna sau Constanța, principalele două destinații aflate la Marea Neagră.
Citește continuarea textului pe blogul Sabinei Fati, de pe Europa Liberă.
Sabina Fati – În jurul Mării Negre
De la Constanța la Odesa: de ce n-au vrut sovieticii să facă drumuri (1)
Americanii din rata de Odesa și cum ia mită polițistul român (2)
Când trebuie văzută Crimeea și cum am făcut 24 de ore de la Constanța la Cetatea Albă (3)
A cui e Cetatea Albă? Și de ce nu mai funcționează drumul spre Marea Baltică (4)
Cetatea Albă: în cancelarie se vorbește limba rusă (5)
Cum poate fi întors cursul Nistrului (6)
Denumirea feminină a Odesei sau despre (im)posibila decomunizare (7)
Odesa: un oraș „între succes și sinucidere” (8)
La Odesa „nu contează dacă vorbești rusa sau ucraineana, oricum ai accent evreiesc” (10)
Mykolaiv=Nikolaev: orașul unde Barbie și-a cumpărat țigări pe banii mei (12)
Nikolaev: între Bug și Marea Neagră „te simți mai aproape de Rusia decât de Europa” (13)
Nikolaev și Herson: Orașele mireselor: de ce vin americanii după fete până la Marea Neagră? (14)
Un american la Herson: comandant al flotei de la Marea Neagră (15)
Melitopol: poarta de intrare în Ucraina este blocată pe termen lung (16)
Berdiansk: „Vodca este inamicul nostru așa că trebuie să-l terminăm cât mai repede” (17)
Berdiansk: omul sovietic și patriotismul ucrainean (18)
Mariupol. Astrograma unui oraș care depinde de puterea Armatei (19)
Mariupol-Harkov: lucrurile subversive pe care le am în rucsac (20)
Harkov-Rostov pe Don: interogatoriul polițistului rus (22)
Rostov-pe-Don: încă 5 ani de sancțiuni te pot face milionar (23)
Kerci, un oraș militarizat (25)
Veselia din Feodosia și de ce s-a întors FSB spre literatură (26)
Sevastopol: portul strategic sau despre președintele erou și pizza Putin (28)
Cum mi-am petrecut lovitura de stat pe coasta turcă a Mării Negre
Novorossisk: Cum vor rușii să controleze Bosforul și să neutralizeze scutul din România (32)
Soci: aventuri romantice în capitala lui Putin de la Marea Neagră (33)
De ce e nevoie de două zile pentru 150 de km. Sau cum se ajunge în Abhazia (34)
De ce Abhazia nu poate fi Monaco sau cum a fost distrusă Coasta de Azur a Mării Negre? (35)