Doru Vișan, secretar de stat în Ministerul Energiei, nu se poate despărți de mașina de serviciu de la anteriorul loc de muncă. Așa că a tras sfori să circule cu aceasta și în București, în ciuda imposibilității legale.
Pentru că a circulat cu o mașină cumpărată din bani publici, deși nu avea dreptul, fostul vicepremier Gabriel Oprea s-a ales cu dosar penal pentru abuz în serviciu. Deși nu identică, povestea secretarului de stat din Ministerul Energiei, Doru Vișan, seamănă cu a lui Oprea: secretarul de stat a venit în minister cu tot cu mașina pe care o conducea ca director al Termocentralei Paroșeni, aflată în subordinea Complexului Energetic Hunedoara.
Un alt aspect interesant legat de cariera lui Vișan îl reprezintă modul în care s-a evaporat o cantitate de peste 150 de tone de motorină de la Termocentrala Paroșeni, o pagubă estimată de Curtea de Conturi la aproximativ un milion de lei.
Vișan, adaptare la București în VW de la Paroșeni
În ultimii 27 de ani, Doru Vișan s-a aflat tot timpul în funcții de conducere la Termocentrala Paroșeni, indiferent de culoarea partidului care s-a aflat la guvernare. A făcut campanii electorale pentru PSD și PDL, dar în ultimul an s-a concentrat doar pe PSD. Alegerile parlamentare din decembrie 2016 l-au prins în funcția de director general la Paroșeni. Avea la dispoziție o mașină de serviciu, VW Passat, cumpărată din banii Complexului Energetic Hundoara, instituție aflată în colaps financiar.
În ianuarie 2017, Vișan a fost uns în funcția de secretar de stat în Ministerul Energiei, pe filiera PSD Hunedoara. Și-a sigilat biroul de la Paroșeni, s-a suspendat din funcția de director general, apoi s-a suit în mașină și a venit la București. Totuși, pentru RL, Vișan susține că a renunțat la autoturism: „Mașina mea a fost predată pe proces-verbal la societate (CEH). Iar mai departe ea este predată la reprezentanță. Eu nu am mașină. Biroul meu este închis. Conform legii, am contractul suspendat cât timp este valabilă decizia de numire în funcția de secretar de stat. Eu revin la locul meu de muncă”.
Autoturismul, la pachet cu o doamnă din Paroșeni
Totuși, Passat-ul despre care Vișan spune că a rămas la Paroșeni se află în parcarea Ministerului Energiei din București. Fapt pe care secretarul de stat îl admite și pentru care are și o explicație, în ciuda declarației anterioare referitoare la predarea mașinii către termocentrala de la Paroșeni. Astfel, zice Doru Vișan, Complexul Energetic Hunedoara i-ar fi repartizat mașina juristei Bianca Modrea, iar aceasta a fost repartizată, coincidență, la filiala din București a CEH.
„Mașina a fost predată pe proces-verbal doamnei Modrea Bianca, care lucrează la reprezentanța din București. Modrea Bianca este angajată și cu patru ore la cabinet la mine”, arată secretarul de stat. Bianca Modrea nu a putut fi contactată. Dar, dacă Vișan nu minte, nu poate fi decât „invidiată“ o astfel de coincidență: directorul de la Paroșeni a ajuns în București nu numai cu mașina pe care o cunoaște, dar și cu o angajată pe care o cunoaște.
Să râdem cu Schmidt: „Mașina nu e la București“
Ca să fie completă, comedia erorilor s-a încheiat cu actualul director interimar de la Paroșeni, Eduard Schmidt, care îi ia apărarea secretarului de stat Doru Vișan: „Eu vă spun că mașina nu e la București. E în cadrul companiei. Nu este la domnul Vișan”. Din păcate pentru Schmidt, fotografiile cu mașina parcată în curtea Ministerului Energiei îl contrazic. În orice caz, însă, directorul de la Paroșeni pare să fi intrat într-o fază de negare totală. „Cum să fie închis biroul? Cine a dat aceste informații? Care este problema? Îmi impuneți mie să îmi desfășor activitatea acolo (la fostul birou al lui Vișan – n.r.)? Eu, din câte știu, sunt foarte multe birouri închise la Paroșeni”, declară nervos Schmidt pentru RL.
Ar fi evaporat 150 tone de motorină
Curtea de Conturi a controlat recent modul în care s-au cheltuit banii publici la Termocentrala Paroșeni. Din raportul de control rezultă că termocentrala are în proprietate două locomotive funcționale pentru a transporta cărbunele pe calea ferată uzinală. Însă consumul exagerat de motorină le-a ridicat numeroase semne de întrebare experților de la Curtea de Conturi. De exemplu, pentru una dintre locomotive nu se poate justifica o cantitate de peste 124 tone de motorină, evaluată la suma de 770.000 lei. Nici pentru cealaltă nu se justifică peste 32 tone de motorină, echivalentul a peste 200.000 lei. Unul dintre responsabilii indicați de Curtea de Conturi pentru gestionarea dezastruoasă a resurselor termocentralei a fost Doru Vișan.
La solicitarea RL, Doru Vișan insistă că nu este vorba despre un furt de motorină: „Este vorba despre un raport care a fost contestat. Materialul este bazat pe neconcordanțe între consumul real al locomotivelor și ceea ce au presupus dânșii de la Curtea de Conturi. Una dintre locomotive avea instalație electronică. Cealaltă nu avea. Prin similitudine, au luat consumul de pe una ca fiind identic la cealaltă. Este înregistrat ca un prejudiciu. Nu e vorba de furt. Locomotiva s-a dus la reparat. E un raport care a rămas ca un raport și atâta tot. Doar s-a constatat un prejudiciu”.