15.7 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăSportFormula 1Un contract uriaș a fost acordat cu dedicație celui mai penal baron...

Un contract uriaș a fost acordat cu dedicație celui mai penal baron al asfaltului. Nelu Iordache a luat bani și a lăsat dezastru în urma lui în Otopeni │Cea mai citită dezvăluire a săptămânii

Peste 261 milioane euro. Aceasta e valoarea contractului pentru modernizarea orașului Otopeni, ­primit cadou de afaceristul Nelu Iordache. O sumă enormă, aruncată pe fereastră: Curtea de Conturi a constatat că primarul din Otopeni i-a decontat asfaltatorului o serie de lucrări fictive. Mai mult, după arestarea lui Nelu Iordache, lucrările au fost lăsate în paragină.

Otopeni 2016. Car­tierele mărgi­nașe arată ca după război. Lucrările de asfaltare a drumurilor au fost începute și abandonate de firma Romstrade, al cărei patron, Nelu Iordache, a fost trimis în judecată pentru deturnare de fon-duri. Iordache a fost acuzat de procurorii DNA de spălare de bani, delapidare, fals în înscrisuri și înșelăciune. Acum, străzile neasfaltate sunt pline de gropi și praf. Pe mijlocul unei ulițe tronează o jumătate de stâlp pe post de sens giratoriu.

Urmele șanțurilor pentru canalizare încă se văd pe marginile drumului. La câțiva zeci de metri distanță se află niște terenuri virane care au fost transformate în adevărate gropi de gunoi, peste care au pus stăpânire bălăriile. Parcă îi așteaptă pe comisarii Gărzii de Mediu să le taie amenzi. Nici centrul orașului nu e mai prejos. Pe domeniul public și spațiile verzi au fost ridicate restaurante și câteva maghernițe, cu acordul tacit al administrației locale în fruntea căreia se află primarul Constantin Silviu Gheorghe. Localnicii susțin că maghernițele construite pe domeniul public ar aparține unor consilieri locali, așa că nimeni nu are curajul să le dărâme. 

Istoria unei super-fraude

Primăria orașului Otopeni, condusă de primarul Constantin Silviu Gheorghe, a anunțat în 2011 că vrea să contracteze lucrări pentru infrastructura de bază a orașului. Adică se dorea proiectarea și executarea unor lucrări de alimentare cu apă, canalizare, iluminat stradal și asfaltarea unor drumuri. Valoarea estimată a contractului a fost inițial de aproximativ 711 mili­oane lei. Dar la licitație nu putea participa oricine, condițiile din caietul de sarcini erau destul de drastice. De exemplu, firmele care doreau să participe la licitație trebuiau să aibă o cifră de afaceri pe ultimii trei ani de 200 milioane euro, cel puțin un contract de lucrări și drumuri în valoare de 145 milioane lei, plus un contract de proiectare de 4,7 milioane lei. Toate aceste condiții erau greu de atins de firmele din domeniu. Desigur, este posibil ca asta să fi și fost intenția administrației din Otopeni, în cazul în care contractul era pregătit pentru o anume firmă. Nu a fost, deci, deloc surprin­zător că la licitație s-a înscris doar un consorțiu format din firmele Romstrade, deținută de Nelu Iordache, și Arcadia Engineering, care a depus o ofertă mult mai mare decât cea prevăzută de Primăria Otopeni. Oferta depusă de consorțiul format din cele două firme a fost de 1,112 miliarde lei, fără TVA. Deși suma a fost mult mai mare decât putea oferi Primăria, contractul a fost atribuit în septembrie 2011. Un contract cu 400 de mili­oane de lei mai mare decât estimarea inițială a contractorului, Primăria Otopeni.

Licitația a fost aranjată

Firma DFR System, prin directorul general Gabriel Petrescu, a contestat procedura de atribuire a licitației la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Argumentele DFR System: au fost introduse obstacole nejustificate, de natură să restrângă concurența între operatorii economici și a fost îngrădit dreptul de a participa la licitație. „Învederăm Autorității Contractante că prin procedeul special «Biocons», respectiv «Biocons Bloc» (procedeu de epurare biologică a apei – n.r.), apărute în caietul de sarcini în cadrul Memoriului Tehnic SF Canalizare, la pag. 48, 50 și 51, se elimină anumiți ofertanți care au o tehnologie brevetată mult mai avantajoasă. Societatea noastră a fost refuzată la participare fără a ni se da un motiv temeinic și legal cu toate că vorbim de proiectare și execuție”, menționează Gabriel Petrescu. Mai mult, Gabriel Petrescu a atras atenția că organizarea unei licitații fără existența unui cadru legal este nelegală și abuzivă. În schimb, primarul Silviu Gheorghe a solicitat CNSC să respingă cererea de suspen­dare a licitației, motivând că nu a fost indicat temeiul de drept al cererii. „În susținerea acestei afirmații, arătăm că niciunde în cuprinsul contestației sale SC DFR SYSTEMS SRL nu a arătat de ce s-ar impune sus­pendarea procedurii de atribuire, care este temeinicia luării unei astfel de soluții de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor”, susținea primarul Silviu ­Gheorghe. Foarte surprinzător, în ciuda validității argumentelor DFR System, CNSC a decis să respingă cererea de suspendare a licitației. Astfel, consorțiul din care făcea parte firma lui Nelu Iordache a primit verde să ia miliardul de lei fără TVA din Otopeni.

Lucrările sunt abandonate, dar contractul nu poate fi reziliat

După semnarea contractului, lucrările au fost demarate imediat, mai ales că alegerile locale din 2012 băteau la ușă. Firma Arcadia Engineering s-a ocupat de proiectare, iar Romstrade de executarea lucrărilor. Patronul firmei Arcadia, Florin Nistor, a refuzat să răspundă întrebărilor „României libere“. În schimb, o sursă din cadrul primăriei Otopeni a precizat, sub protecția anonimatului, că lucrările au fost conservate parțial după ce au fost abandonate de către Romstrade, dar că este aproape imposibil să mai fie finalizate. „Primăria s-a îndatorat foarte mult. Eu sunt chemat din când în când la câte o ședință. Mai facem o discuție despre proiectul acesta și cam atât. Lucrarea a fost dusă până la un punct. După arestarea lui Nelu Iordache, s-a făcut sigilarea lucrărilor. S-au închis inele pe partea de apă și canal. Acum se așteaptă un acord legat de finanțare. E cumva ca oul și găina. Autoritatea publică spune că contractul intră în datoria publică, dar băncile îi cer primăriei să dovedească că sunt bani pentru plata lucrărilor. Primăria Otopeni nu poate rezilia contractul pentru că firma Romstrade se află în insolvență. Nu îi permite legea insolvenței.”, a arătat sursa menționată. Primarul Constantin Silviu Gheorghe, însă, nu a fost la fel de transparent și a refuzat să își exprime punctul de vedere.

Contractul cu Romstrade, făcut terci de Curtea de Conturi A uditorii Curții de Conturi susțin că aceste lucrări contractate și garantate de Primăria Otopeni prin utilizarea creditului furnizor ca instrument al datoriei publice locale s-a făcut fără a avea avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale şi fără a fi inclus în serviciul datoriei publice locale. „Suportarea fără just temei din bugetul local a sumei de 10.930.000 (din care 4.319.000 lei achitată din credite bugetare) reprezentând valoarea unor lucrări autorizate, achiziţionate şi realizate pentru extinderea reţelelor de apă, canalizare şi drumuri asfaltate, pe intrări adiacente – servituţi, practic pe domeniul privat al unor persoane fizice (deficienţă reţinută/valorificată şi cu ocazia misiunii de audit financiar efectuată pentru execuţia bugetară a anului 2012) şi nu pe străzi din domeniul public al unității teritoriale.”, se arată într-un raport al Curții de Conturi. Auditorii au mai constatat că o factură în valoare de 3,8 milioane lei, emisă de Romstrade pentru lucrările realizate la stația de epurare „Ferme 4”, a fost înregistrată în contabilitatea Primăriei Otopeni și achitată „fără ca acestea (lucrările – n.r.) să fie puse în operă”. Practic, pentru lucrările menționate nu au putut fi prezentate documente justificative din care să rezulte existenţa faptică a acestora. Pe scurt, primăria condusă de edilul Constantin Silviu Gheorghe a plătit banii fără ca lucrările să fie realizate. Nici Nelu Iordache, nici reprezentanți ai Romstrade nu au oferit puncte de vedere în legătură cu contractul din Otopeni, în ciuda insistențelor „României libere“.

PENAL

Nelu Iordache, deturnări de fonduri publice Patronul firmei Romstrade, Nelu Iordache, a fost trimis în judecată de procurorii anticorupție în trei dosare de corupție. În aprilie 2013, Nelu Iordache a fost trimis în judecată pentru spălare de bani și deturnare de fonduri europene. Procurorii susțin că a luat aproximativ 32 de milioane lei din banii alocați pentru construirea tronsonului de autostradă Nădlac-Arad. „Cea mai mare parte, și anume 9.724.780 lei din suma destinată pentru construcția autostrăzii, a fost folosită pentru achitarea unor datorii ale societăților în care era direct interesat, plăți făcute în baza unor contracte ce nu au legătură cu derularea contractului pentru autostradă. O altă parte din bani, și anume 9.861.000 lei, au fost retrași în numerar cu scopul declarat al achiziției de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare-cumpărare fictive”, au declarat procurorii. Nelu Iordache a fost trimis în judecată și în dosarul „Transalpin” pentru că a primit 48 de bilete la ordin care, ulterior, au fost vândute către mai multe instituții de credit. În acest dosar procurorii susțin că a fost creat un prejudiciu de peste 10 milioane euro. La începutul luni noiembrie a.c., procurorii l-au mai trimis în judecată și în dosarul „Poșta Română” pentru o fraudă de 3,4 milioane euro.

Otopeni 2016. Cartierele mărginașe arată ca după război. Lucrările de asfaltare a ­drumurilor au fost începute și abandonate de firma Romstrade, al cărei patron, Nelu Iordache, a fost trimis în judecată ­pentru deturnare de fonduri. Iordache a fost acuzat de ­procurorii DNA de spălare de bani, delapidare, fals în înscrisuri și înșelăciune. Acum, străzile neasfaltate sunt pline de gropi și praf.

 

Cele mai citite

Ciolacu vrea să-i aducă acasă pe românii din Qatar

„ Sunt ferm convins că în Qatar câştigaţi mult mai bine financiar decât aţi fi câştigat în România în acest moment. Eu sper din...

Ucraina a conceput un submarin electric ce va putea lansa torpile

Inginerii ucraineni dezvoltă un nou submarin care poate lansa torpile, potrivit Kyiv Post, conform monitorulapararii.ro. Ambarcaţiunea, cunoscută sub numele de „Kronos", a fost testată cu...

Introducere în lumea lansetelor feeder

Pescuitul la feeder a devenit una dintre cele mai apreciate tehnici de pescuit în rândul pescarilor profesioniști și amatori din România. Atracția pentru această...
Ultima oră
Pe aceeași temă