UPDATE 17.30: Inspecția Muncii precizează, într-un răspuns transmis Rl, că,potrivit legii în vigoare, inspectorilor li se garantează independența față de orice schimbare guvernamentală. Totuși, în proiectul privind comasarea IM și ANPIS, pus în dezbatere publică, remarcăm absența garantării ”stabilității în funcţie şi independenţei faţă de orice schimbare guvernamentală”.
”Inspectorii de muncă beneficiază de stabilitate în funcţie şi independenţă faţă de orice schimbare guvernamentală şi influenţă neprevăzută din afară”, stipulează art. 16 din Legea 108/1999, care reglementează activitatea IM. Această lege va fi abrogată la 15 zile de la publicarea HG care clarifică atribuțiile noii instituții înființate prin comasarea Inspecției Muncii și ANPIS.
–
Sindicaliștii acuză Guvernul că urmărește să treacă activitatea inspectorilor sub control politic, după ce Executivul a decis comasarea Inspecției Muncii și a Agenția Națională pentru Plăți și Inspecția Socială (ANPIS), la sfârșitul anului trecut.
Blocul Național Sindical (BNS) atrage atenția că înlocuirea unei legi organice cu o Hotărâre de Guvern intră în contradicție cu Constituția, care stipulează ca statutul funcționarului public să fie reglementat prin lege organică și cu prevederile Codului Muncii, potrivit căruia ”înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii sunt reglementate prin lege specială”.
Astfel, arată sindicaliștii, scopul final al abrogării Legii 108/1999 este de a subordonarea activitatea de inspecţie a muncii către consiliile judeţene.
”Odată reglementate printr-un act administrativ al guvernului, organizarea şi funcţionarea noii agenţii vor putea fi schimbate după interesele politice de moment sau locale. Astfel, nu se asigură nici stabilitatea în funcţie a inspectorilor de muncă, nici independenţa faţă de orice schimbare guvernamentală, condiţii de bază impuse de reglementările internaţionale, la care România este parte.In plus, controlul politic al instituţiei este „asigurat”, prin OUG 86/2014, şi de numirea a unui preşedinte cu rang de secretar de stat, desemnat prin decizie a primului ministru. Având in vedere preponderenţa componentei de asistenţă socială a noii agenţii, activitate în prezent coordonată de consiliile judeţene, credem că scopul final care se urmăreşte este subordonarea activităţii de inspecţie a muncii către consiliile judeţene. Astfel, baronii locali vor decide cine, când şi cum vor fi sau nu deranjaţi de inspectorii de muncă, dând frâu liber mafiei din sectorul economic”, precizează un comunicat al BNS.
Citește și: Sindicaliștii dau în judecată Guvernul, pentru că a desființat Inspecția Muncii
Sindicaliștii mai arată că această comasare este un ”act iresponsabil”, în condițiile în care frauda fiscală pe piața muncii se ridică la 14,6% din PIB.
În aceste condiții, sindicaliștii au anunțat ieri că acționează Executivul în judecată, întrucât comasarea celor două instituții este neconstituțională.
În 9 ianuarie, confederațiile sindicale – CNS „Cartel ALFA", CNSLR Fratia, BNS, CSDR si CS Meridian – au trimis o solicitare Avocatului Poporului, pentru a invoca excepţia de neconstituţionalitate a art. 5 din OUG 86/2014 (numirea de către premier a unui secretar de stat la conducerea noii instituții).
Știre în curs de actualizare