Ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa, a explicat, joi, că taxa de solidaritate de 2 la sută va fi un fond prin care se doreşte asigurarea angajatului în cazul în care firma la care lucrează a intrat în insolvenţă.
Cu toate acestea, 90 la sută din taxa de solidaritate va merge la bugetul de stat, a precizat ministrul.
"E vorba de o contribuţie de solidaritate socială, nu e taxă nouă. În baza legii 200 din anul 2006, există un fond de sprijinire a salariaţilor pentru care angajatorul nu plăteşte contribuţii. Există, de asemenea, o directivă europeană, o decizie a Consiliului, nr. 80/987 a Comisiei Economice Europene, care reglementează instituirea unui fond pentru toţi angajaţii pentru companiile la care au lucrat si au intrat în insolvenţă. Se doreşte asigurarea angajatului în situaţia în care angajatorul nu i-a plătit contribuţiile şi intră în insolvenţă", a declarat ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa.
Ministrul susţine că poate fi stabilită orice valoare, iar directiva europeană nu prevede un procent fix.
"Acest 2% nu înseamnă integral fondul de salarii. O parte se va continua ca venit la bugetul de stat, ca ulterior de la bugetul de stat să fie acoperite financiar pentru partea de sănătate şi pentru asigurări sociale. Din 2 % ,90 % merge la bugetul de stat pentru a acoperi diferite destinaţii în funcţie de soluţiile bugetare, şi 10 % către sprijinirea tuturor salariaţilor care se pot confrunta cu o situaţie în care angajatorul intră în insolvenţă şi nu le achită obligaţiile angajaţilor, fiindu-i afectată pensia. 90% va fi venit la bugetul de stat şi va avea ca destinaţia plata către anumite obligaţii sociale", spune Mişa.
Măsura ar urma să fie aplicată începând cu 1 ianuarie 2018, fiind în circuitul de avizare, urmând a fi postată pe site în perioada următoare, a explicat Mişa, precizând că toate ţările din UE aplică acest procent.