Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Profesorii NU vor doar mărirea salariilor. Ce măsuri cer să fie adoptate de Guvern

Majorarea salariilor profesorilor trebuie corelată cu un curriculum adecvat și cu un program coerent de formare continuă și evaluare pentru profesori, care să-i ajute să se adapteze cerințelor actuale, susține Coaliția pentru Educație.

Share

Andra Dolana 0 comentarii

Actualizat: 25.08.2015 - 12:50

Majorarea salariilor profesorilor trebuie corelată cu un curriculum adecvat și cu un program coerent de formare continuă și evaluare pentru profesori, care să-i ajute să se adapteze cerințelor actuale, susține Coaliția pentru Educație. Astfel, în contextul negocierilor dintre sindicatele din Educație și Guvern privind creșterile salariale, profesorii solicită ca această majorare să fie însoțită de măsuri care să conducă la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și la creșterea calității educației. 

Citește și: Discuțiile privind majorarea salariilor dascălilor, AMÂNATE. Când vor fi reluate discuțiile

Totodată, Coaliția pentru Educație precizează că se așteaptă ca Executivul și sindicatele să își asume angajamente clare privind eliminarea industriei meditațiilor private și reducerea semnificativă a analfabetismului funcțional (aproximativ 40 % dintre adolescenții români sunt analfabeți funcționali). 

De asemenea, Coaliția pentru Educație susține asumarea obligatorie a unei “foi de parcurs” a reformei resurselor umane din sistemul de învățământ, detaliată pentru fiecare dintre dimensiunile asociate obținerii de “calitate și performanță”, astfel: 1) partea de acces (absolvirea unui program de formare cu puternic conţinut practic), 2) primii ani în sistem (formare continuă, mentorat, consiliere), 3) dezvoltarea şi susţinerea de metode de evaluare a performanţei, 4) procedurile de promovare şi sistemele de management.

”Pentru a ajunge ca sistemul educațional românesc să fie cu adevărat centrat pe elev, este necesar ca și profesorii trebuie să beneficieze de un program prin care să fie încurajați să-și împlinească potențialul. Așa cum arată rezultatele din alte țări, un sistem în care profesorii sunt motivați să fie competenți, autonomi, respectați și încurajați să învețe în permanență obține rezultate benefice pe termen mediu și lung. “Obiectivele unui astfel de program vor fi atinse atunci când cariera de profesor va deveni una dintre primele opțiuni de carieră pentru cei mai buni 20% dintre absolvenții ai fiecărei facultăți, așa cum se întâmplă în alte țări cu educație performantă”, a spus Daniela Vișoianu, președinta Federației “Coaliția pentru Educație”.

Mai mult, președinta Coaliției arată că majorarea cu 45 % a cheltuielilor cu salariile profesorilor ar însemna 0,5 % din PIB. 

 “Analizând cifrele publicate pentru anii 2013 şi 2014, constatăm că o majorare de 45% a cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale înseamnă 0,5% din PIB. Dacă ne-am fi asumat, ca parte din procesul de reformă a resurselor umane din educaţie, modificarea sistemului de salarizare cu suportul a 0,5% din PIB, în anii trecuţi, am fi ajuns la alocarea pentru educaţie a 3,3% (2013), respectiv 3,6% (2014) din PIB, față de ținta de 6%. Dacă e să fim pragmatici, reforma strategică a societăţii româneşti, ce ţine de cea mai importantă resursă - oamenii din educaţie -, ar costa mai puţin decât ne vine să credem. Riscul este ca măsura creşterii salariilor să fie implementată doar cu caracter reparatoriu, în căutare de sprijin şi voturi, fără legătură cu performanţa, fără să fie parte dintr-o strategie cu obiective bine definite”, a adăugat Daniela Vișoianu, reprezentanta Coaliției pentru Educație.

Citește și: Majorarea salarială din învățământ mai așteaptă

Coaliţia pentru Educaţie este o federaţie lansată în iunie 2015 de ONG-uri din domeniu, ”care îşi propune să coaguleze energii şi resurse pentru a împlini o viziune curajoasă despre învăţare în România”. 

După ce Guvernul a anunțat că va mări salariile medicilor, profesorii, polițiștii și funcționarii din Mediu au cerut să li se majoreze și lor salariile. 

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat, luni, la finalul discuțiilor de la Guvern pe tema majorării salariilor din educaţie, că au fost avansate mai multe variante de calendar și procente, dar s-a convenit o amânare a discuțiilor până în 15 septembrie. 

Propunerile de majorare a salariilor din educaţie au fost discutate luni, la Guvern, într-o întâlnire la care au luat parte reprezentanţi ai sindicatelor, premierul Victor Ponta şi miniştrii Educaţiei, Finanţelor şi Muncii.

Sorin Cîmpeanu spunea, înaintea întâlnirii, că Ministerul Educaţiei nu are alte propuneri privind creşterea veniturilor angajaţilor din sistem în afară de cele legate de proiectul Legii salarizării, transmise deja Ministerului Muncii.

La rândul lor, sindicaliştii spuneau că întâlnirea de luni nu ar fi trebuit să aibă loc, dar au solicitat-o pentru că Guvernul a făcut "o serie de erori".

"Această întâlnire nu ar fi trebuit să aibă loc dacă lucrurile se derulau normal şi aveau loc creşteri salariale, etapizat, pentru tot sectorul bugetat. Dar prima greşeală pe care a făcut-o Guvernul a fost că a majorat indemnizaţiile demnitarilor, a urmat apoi creşterea pentru cei din Guvern, acum pentru sănătate. Ne aşteptam ca Legea salarizării să se aplice în acelaşi timp pentru toată lumea, dar lucrurile au luat-o razna", declara preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hancescu.

 

 

Citește totul despre:

Comentarii

loading...