După 6 ani de la introducerea în școli a manualului de istorie a comunismului, unul dintre autorii volumului, istoricul Mihai Stamatescu, explică, într-un interviu pentru România liberă, cum ar trebui predat acest curs și cât de atrași sunt tinerii de această temă. La nivel național, aproximativ 100 de licee cu profil umanist aleg să predea elevilor această disciplină.
Acum șase ani, Ministerul Educației a introdus în rândul cursurilor opționale pentru liceeni și un curs de istorie a comunismului din România. Manualul a fost publicat sub egida Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului (IICCMER) și cu sprijinul financiar al Fundației Konrad Adenauer și al unor ambasade. Statul român nu a alocat niciun ban pentru publicarea acestui manual. În toată această perioadă,
IICCMER, împreună cu Fundația Konrad Adenauer, a organizat cursuri de formare cu profesorii de istorie, în care li se explică cum trebuie să predea elevilor acest curs.
Mihai Stamatescu, unul dintre coordonatorii proiectului, a declarat pentru RL că la nivel național aproximativ 100 de licee sunt interesate de acest curs și accentuează faptul că disciplina ar trebui predată din perspectivă civică. În România, există aproximativ 750 de licee cu profil umanist. Mai mult, Ministerul Educației va mai introduce în programă un curs de istorie recentă, și acest manual fiind publicat 100% cu fonduri europene.
Aveți o statistică, în câte licee din țară este predat acum acest manual?
Mihai Stamatescu: Din statisticile ministerului, cam 100 de școli pe an școlar studiază cursul. Asta înseamnă o clasă sau două dintr-o școală. Cea mai mare problemă a cursului este că se adresează doar elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a din liceele teoretice. Această disciplină nu poate fi studiată în liceele tehnologice. Faptul că sunt mulți copii din liceele tehnologice care nu știu nimic despre lucrurile astea nu e bine. Toți ar avea nevoie de această materie. Mai ales că, așa cum scrie în programă, cursul ar trebui predat din perspectivă civică. Iar lumea românească are deficit de perspectivă civică.
Ce înseamnă perspectivă civică?
M.S.: Înseamnă că ne uităm în trecut și găsim explicații și soluții la problemele prezentului. Încercăm să ne explicăm toate reacțiile pe care le avem astăzi față de diverse probleme care macină societatea românească, începând de la privatizările din anii ʹ90 și până la tot felul de reacții pe care lumea le are față de intrarea în Uniunea Europeană sau în NATO.
Există județe în care nu există nici un liceu care să predea cursul?
M.S.: Din fiecare județ am întâlnit doi-trei-patru profesori care au făcut cursul. Dar nu am niște date statistice să vă spun exact cum stă treaba.
Ce le spuneți profesorilor care vin la cursul dvs. de formare?
M.S.: Miza cursului este o dezvoltare a ceea ce înseamnă didactica istoriei recente. Pornind de la tot ceea ce înseamnă exerciții de istorie orală. Slavă Domnului, sunt mulți care au trăit acea perioadă și care au ce le povesti tinerilor. Programa își propune o altfel de abordare a evenimentelor pe care le știm din comunism.
Sunt dezamorsate minciunile comunistilor?
M.S.: În tot manualul găsim lucruri despre viața cotidiană din comunism, despre modul în care populația a fost manipulată. Despre ce a însemnat viața privată, despre spațiul public, despre omul nou, despre minorități, despre universul concentraționar, despre tot. Programa și-a propus o deconstrucție a mecanismelor de putere și psihologice pe care s-a instaurat proclamarea comunismului și apoi despre pârghiile cu ajutorul cărora s-a menținut la putere.
În sondaje, găsim niște atitudini surprinzătoare ale tinerilor față de comunism, îl privesc edulcorat.
M.S.: Numărul de copii care vin în contact cu cursul este totuși mic, iar influența părinților, a familiei este mult mai mare decât acel curs de o oră pe săptămână.
Acest manual ar trebui să existe și pe viitor sau ar trebui comasat în câteva capitole în manualul mare de istorie a românilor?
M.S. : Acum există două capitole referitoare la comunism în manualul de istorie a românilor. Nu știu dacă manualul nu ar mai trebuie să existe mult timp, cu timpul s-ar putea scrie altfel. Ministerul Educației a propus,
printr-un proiect, un curs de istorie recentă a României. Am aplicat și am fost acceptat. Istoria recentă a României se suprapune parțial pe perioada comunistă. Vom putea, în acest nou manual, să punem o perspectivă nouă asupra anilor postdecembriști.
INFO
Istoria comunismului a fost introdusă în şcoli, ca materie opţională, în 2008.
Elevii din 100 de licee din România studiază acum acest curs.
Statul român nu a alocat nici un ban pentru acest proiect.