Deși situația s-a îmbunătățit în ultimul deceniu, slaba pregătire a educatorilor și a personalului auxiliar reprezintă în continuare o problemă.
O informație alarmantă a fost lansată prin intermediul rețelelor de socializare: potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS), din 9.620 de unități din învățământul preșcolar, câte existau la țară în 1996, mai rămăseseră doar 91, în 2012. De asemenea, numărul grădinițelor din orașe au scăzut cu o treime în aceeași perioadă de timp. Informația, deși corectă din punct de vedere al statisticii oficiale, nu exprimă însă realitatea din teren, ne-au explicat specialiștii Unicef România.
“INS a numărat doar grădinițile care mai au personalitate juridică, iar cifra de 91 este corectă. Dar aceste unități nu au dispărut decât pe hârtie, fiind comasate în cadrul școlilor, în procesul de optimizare a rețelei școlare. S-a decis închiderea celor cu un efectiv de elevi foarte mic. Majoritatea grădinițelor au ajuns să fie structuri ale unor școli, iar în mediul rural, în general, al școlilor gimnaziale din comună”, a precizat, pentru „România liberă“, Luminița Costache, specialist în educație al Unicef. Aceasta a declarat că astfel de comasări au avut loc și în alte țări europene, nu doar în România, la insistențele Băncii Mondiale.
Mai mult, Luminița Costache a menționat că, potrivit altor date ale Institutului Național de Statistică, se observă că la nivel național există o tendință de creștere a înscrierii copiilor la grădiniță. “Participarea la învățământul preșcolar este de 78,4% din copiii de această vârstă. În comparație cu ultimii zece ani, este un trend ascendent important. Acum un deceniu, erau înscriși doar 66% din copiii preșcolari. Zona de educație timpurie este una dintre puținele care au înregistrat progrese în România”, a detaliat reprezentantul Unicef.
Autoritățile au început să pună accent și pe educația ante-preșcolară, care îi vizează pe copiii între 0 și 3 ani, susține Luminița Costache. Ministerul Educației a anunțat că intenționează ca din anul școlar 2015-2016, învățământul să devină obligatoriu de la vârsta de 5 ani, astfel că ultimul an de grădiniță va deveni obligatoriu. Iar până în 2020, întregul ciclu preșcolar ar putea să fie obligatoriu pentru copii. “E important ca autoritățile să înțeleagă că aceste investiții sunt pe termen lung și, dacă au existat progrese până acum, nu înseamnă că situația nu se poate pierde. Efectele investiției în educație se văd în 20-30 de ani”, a insistat Luminița Costache.
Reprezentantul Unicef afirmă, de altfel, că situația este departe de a fi suficient reformată. “Există o lipsă de personal auxiliar pregătit în creșe și grădinițe. În trecut, creșele erau unități care asigurau doar hrana și supravegherea micuților, se considera că un copil de până la 3 ani nu are nevoie de educație. Conceptul era evident greșit, așa că aici este nevoie cel mai mult de personal bine format. Orice adult este important, deoarece interacțiunea cu acesta reprezintă pentru copil o oportunitate de învățare”, a precizat specialistul. Inclusiv femeile de serviciu sau bucătăresele care intră în contact cu minorii trebuie să știe cum să se comporte cu aceștia. “Iar calitatea educației este în continuare scăzută în învățământul preșcolar. S-a schimbat curriculum-ul și s-au organizat cursuri de formare a personalului didactic, dar există o problemă de mentalitate și de practici, care necesită o intervenție mai îndelungată. Un simplu curs de formare nu e suficient”, a avertizat specialistul Unicef. Aceasta a constatat, însă, că nu întotdeauna autoritățile centrale și cele locale sunt dispuse să ducă până la capăt măsurile care se impun. “Avem prevederi moderne, dar implementarea lor nu ține pasul, iar vechile cutume sunt greu de depășit. Puțină lume are însă răbdare să aștepte”.