Cifrele sunt foarte dure: potrivit unui raport al Băncii Mondiale prezentat ieri, procentul elevilor care sunt capabili să rezolve probleme complexe este de doar 2% la citire, 3,3% la matematică şi 0,7% la ştiinţe. În acelaşi timp, nivelurile de finanţare a educaţiei în România sunt printre cele mai scăzute din Europa, la 3,1% din PIB în 2017, sub recomandarea UNESCO, cuprinsă între 4% şi 6% din PIB pentru a realiza sisteme de educaţie mai performante.
Probleme grave la sate
În aceste condiții, România trebuie să investească mai mult şi mai inteligent în educaţie, prin care să ofere şanse copiilor să-şi exploateze talentele, a afirmat, ieri, Tatiana Proskuryakova, manager de ţară al Băncii Mondiale, la conferinţa de lansare a Raportului pentru Dezvoltare Globală 2018. „Tehnologia oferă o paletă mult mai largă de oportunităţi angajaţilor calificaţi şi firmelor inovatoare, în timp de angajaţii slab calificaţi şi firmele mai puţin productive riscă să rămână în urmă. România are studenţi foarte buni care vor ajunge la companii de elită, dar, în acelaşi timp, în România există persoane care nu au deprins abilităţi foarte bune. În zona rurală, doar 1% dintre tineri au abilităţi şi performanţe în învăţământ. Ţara va avea de recuperat un decalaj foarte important în raport cu celelalte state. România trebuie să investească mai mult în educaţie şi mai inteligent şi să ofere şanse copiilor să-şi exploateze talentul”, a spus Proskuryakova, citată de Agerpres.
Problemele cele mai grave sunt în mediul rural, unde unu din patru elevi părăsește de timpuriu școala. Documentul arată că diferenţele dintre ratele de părăsire timpurie a şcolii sunt contrastante între mediul rural (26,6%) şi mediul urban (6,2%). De asemenea, aproximativ 83% dintre şcolile din România cu performanţe scăzute se află în mediul rural, în timp rata de absolvire a studiilor la nivel terţiar (universitate) este de puţin peste un sfert (25,6%), fiind cea mai mică din UE.
Haosul cu manualele
Potrivit datelor din raportul consultat de RL, voucherele acordate în România pentru achiziția de computere au îmbunătățit abilitățile copiilor în zona de calcul, dar ele nu sunt suficiente ca să deprindă nivelul cerut de piață pentru a avea succes. De asemenea, felul în care este organizat sistemul educațional împiedică performanța. „Pentru că sarcinile sunt adesea fragmentate între departamente și agenții guvernamentale diferite, poate fi greu să identifici cine este responsabil pentru rezultate. În România, responsabilitățile pentru furnizarea manualelor au fost împărțite între patru agenții diferite, și totuși niciuna dintre ele nu a fost responsabilă integral pentru asigurarea că școlile au primit manualele potrivite”, se precizează în raport. În acest context, în raportul Băncii Mondiale se recomandă României: măsurarea competenţelor, atragerea şi menţinerea celor mai buni în cariera didactică, investiţii mai mari în educaţie şi cu accent pe grupurile vulnerabile, creşterea gradului de responsabilitate pentru rezultatele învăţării şi implicarea angajatorilor şi a altor factori interesaţi.