Președintele Traian Băsescu a anunțat că va retrimite legea privind diminuarea CAS cu cinci procente în Parlament dacă Guvernul nu îl convinge că are soluții credibile pentru acoperirea deficitului fondului de pensii.
„Îmi este greu să îmi imaginez modul în care va fi compensată creşterea deficitului fondului de pensii“, a afirmat Traian Băsescu. El a explicat că este un adept al reducerii fiscalității, dar invită Guvernul la consultări pentru că are semne de întrebare privind oportunitatea măsurii. „Dacă Parlamentul a putut fi păcălit de Guvern spunându-i-se că «vor creşte încasările pentru că ANAF va lucra mai bine», eu sunt mai greu de păcălit din acest punct de vedere“, a spus Traian Băsescu.
Premierul Victor Ponta a replicat că Guvernul „nu are ce căuta la Cotroceni“, iar despre reducerea CAS nu are ce discuta preşedintele cu Executivul, deoarece proiectul a fost votat de Parlament. Totuși, Ponta s-a arătat dispus să se deplaseze la Cotroceni, personal, fără să fie însoțit de membrii Cabinetului. „Nu a fost niciodată şi nici nu va merge, cât sunt eu prim-ministru, Guvernul la Cotroceni. Guvernul e la Piaţa Victoriei; dacă vrea preşedintele să avem tot felul de invitaţi pe acolo, poate să treacă. Dacă vrea să aibă un dialog cu mine, sigur, mă voi duce, m-am mai dus şi cu alte ocazii, nu că m-ar fi ascultat prea mult, dar măcar ca să păstrăm respectul pentru textele constituţionale şi pentru instituţii”, a replicat Ponta.
Armele lui Traian Băsescu
De fapt, afirmațiile premierului potrivit cărora Guvernul „nu are ce căuta la Cotroceni“ nu corespund Constituției, care prevede că „preşedintele României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente şi de importanţă deosebită“.
Ce se poate întâmpla mai departe? Potrivit Constituției, înainte de promulgarea unui proiect, preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii. Cum legea a fost votată de toate partidele parlamentare, o nouă aprobare a Legislativului ar fi o formalitate. Doar că, în prezent, senatorii și deputații sunt în vacanță. Chiar dacă legea ar fi din nou votată în septembrie, șeful statului se poate adresa Curții Constituționale. Practic, șeful statului a demonstrat că are suficiente pârghii pentru a amâna un act normativ cu care nu este de acord: anul trecut Parlamentul a votat legea referendumului în luna iunie, dar a intrat în vigoare abia în decembrie – după ce șeful statului a epuizat toate pârghiile legale menționate. La limită, repetarea acestui scenariu ar da peste cap planurile Guvernului de micșora CAS în octombrie, cu o lună înainte de alegerile prezidențiale.