Ministerele Energiei, Transporturilor, Economiei și Comunicațiilor au comandat și plătit din bani publici 92 de studii de fezabilitate, din care au fost folosite eficient doar un sfert.
În perioada ianuarie 2011 – iunie 2016, cele patru ministere au contractat studii de fezabilitate, finanțate integral de la bugetul de stat, în valoare totală de 92,9 milioane de lei. Din cele 92 de studii comandate și plătite, au fost finalizate 75, în valoare de 39,2 milioane de lei, din care au fost efectuate plăți de doar 23,9 milioane de lei, se arată într-o notă a Corpului de Control al prim-ministrului. În plus, statul a mai achitat 18,1 milioane de lei pentru 29 de studii de fezabilitate care nu au fost folosite niciodată. Mai mult de jumătate din cele 18 milioane irosite au fost plătite de Compania Națională a Uraniului (CNU), societate aflată în subordinea Ministerului Energiei.
Corpul de Control a constatat, astfel, „un nivel foarte scăzut al eficienței utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici, în sensul că efortul financiar suportat de cele patru ministere a fost compensat doar în proporție de 24,23%; implicit, un grad foarte ridicat al ineficienței utilizării studiilor de fezabilitate de 75,77%, exprimat ca pondere a valorii studiilor plătite și neutilizate“.
Procentaj de insucces 100%
Concret, din cele 92 de documentații tehnice contractate, au fost finalizate 75, din care:
– 46 de studii de fezabilitate au fost plătite și utilizate, valoarea acestora fiind de aproximativ 5,8 milioane de lei, reprezentând doar 6,25% din totalul angajamentelor (92,9 milioane de lei), respectiv 14,78% din valoarea studiilor de fezabilitate finalizate și plătite (39,2 milioane de lei).
– 29 de studii, în valoare de 18,1 milioane de lei, au fost plătite și neutilizate niciodată.
Potrivit Corpului de Control al prim-ministrului, cele mai multe studii plătite și neutilizate au fost contractate de Compania Națională a Uraniului.
Această companie a reușit „performanța“ de a nu folosi nici unul dintre studiile de fezabilitate pentru care a plătit 11,3 milioane de lei. Iar explicația celor de la CNU pentru acest eșec este pe măsura „performanței“: „din decembrie 2012 până în prezent nu au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de investiții“.
Statul pierde, alții câștigă
Afacerea studiilor de fezabilitate inutile, atât de păguboasă pentru stat, s-a dovedit, însă, extrem de profitabilă pentru firmele care le-au elaborat. Se remarcă în mod deosebit SC Green Hidrofor SRL, o firmă cu 30 de angajați din Baia Sprie, județul Maramureș, de care până și Google a auzit cu greu. Cu toate acestea, firma maramureșeană a reușit să-și adauge în conturi 10,2 milioane de lei, bani primiți în schimbul unor studii de fezabilitate care n-au fost folosite niciodată. Pe locul doi în acest top se află Expert Proiect 2002 SRL & Betarmex SRL, care a încasat 2,4 milioane de lei pentru realizarea unor documentații tehnice inutile, iar pe locul al treilea se situează ISPCF SA – EDIN SRL -STE SRL – Pegaso Ingineria SRL, cu o sumă cu doar 1.000 de lei mai mică decât locul 2.
Conform Corpului de Control al premierului, cauzele pentru care aceste studii de fezabilitate au fost plătite, dar niciodată folosite sunt „lipsa sursei de finanțare pentru etapele următoare ale lucrărilor, neîntocmirea documentației pentru avizarea investiției în Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor, necesitatea completării studiilor de fezabilitate potrivit normelor europene sau neeligibilitatea beneficiarilor“.
În încheierea notei, Corpul de Control recomandă „efectuarea unor acțiuni de verificare de către organismele abilitate în cadrul ministerelor la entitățile care au înregistrat un grad foarte ridicat al ineficienței utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici“.